Jag var på visning av villa Björken för ett par veckor sedan. Det jag reagerade på och inte alls gillade var skarvar ovanför alla fönster och dörrar. Försäljaren sa att alla hus var så egentligen, fast oftast var de tapetserade över och dolda. Men Hjältevadshus har valt att inte dölja dem. Eftersom trähus rör lite på sig, så är risken att tapeten blir "sne" i skarven, om man tapetserar över den. De säger att istället spacklar man igen skarvarna när man ska tapetsera om efter ett antal år. Man kan ju undra vad som händer i våtutrymmen med kakel på väggarna... ??? Där är ju inga skarvar, och kakel ger ju inte med sig direkt som en tapet gör... Jag gillade som sagt inte alls detta, men i övrigt var det ett fint hus.

(Svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar med de här skarvarna...)
 
Hjältevadshus villor kommer ju färdig tapetserade och med ett modulhus så kommer ju följdaktligen också skarvar, var och tittade på ett hjälevadshus innan vi byggde och gillade inte heller detta. Det e sant att trähus rör på sig och att tapeter kan spricka, Ä-hus gör ju så att efter två år har man en garantibesiktning och då byter dom ut dom ev. spruckna tapeterna m.m

har dom satt kakel i badrummen så får man ju hoppas att dom satt gips på väggarna innan......
 
Skulle det inte kunna vara så att de rum som är bad och/eller WC ligger i "den fasta delen av modulen", d.v.s. inte i en skarv. Skarvarna uppstår ju eftersom modulerna monteras samman. Har svårt att tänka mig att man väljer att kakla mitt i en modulskarv. ;)
 
När vi såg de här skarvarna tog vi också för givet att de var följderna av modulbyggandet. Men försäljaren försäkrade att det inte hade med det att göra...
 
Sanna skrev:
När vi såg de här skarvarna tog vi också för givet att de var följderna av modulbyggandet. Men försäljaren försäkrade att det inte hade med det att göra...
Men varför har då inte alla andra hustillverkare dessa skarvar?
Vad jag vet så tapetseras de flesta andra hus på byggplatsen och då spacklas ju skarvarna över så förmodligen är det bara modulhus som är färdigtapetserade vid leverans som har dessa skarvar.
 
Jesca_j skrev:
Men varför har då inte alla andra hustillverkare dessa skarvar?
Vad jag vet så tapetseras de flesta andra hus på byggplatsen och då spacklas ju skarvarna över så förmodligen är det bara modulhus som är färdigtapetserade vid leverans som har dessa skarvar.
Tja, inte vet jag. Har inte varit i andra modulhus, men det är vad försäljaren sa... Modulenthus, som också är modulhus, har inte dessa skarvar enligt deras försäljare. Har dock själv inte varit i ett Modulenthus.
 
Om badrummet sitter i en fast del av modulen spelar ingen roll om det inte sitter gips på väggarna, huset rör sig så mycket att det spricker troligtvis ändå.(Kaklet)

Säljaren i det hus vi var och kollade i sa att skarvarna var ett resultat av att husen var ihopmonterade där.(tror inte jag missförstod honom, var dock rätt länge sen)
inga andra modulhus jag tittat på har skarvarna och dom tapetseras ju i efterhand, så var det annars skulle kunna vara har jag ingen aning om, finns väl ingen fördel med fula skarvar....
 
Hej
Vi väntar just nu på vårt Dalby 2 från Modulenthus. Har varit på tre olika visningar i nya Modulenthus.
I ett av dem hade tapeterna spruckit i hörnen (ej där moduler sammanfogats) vet dock inte om det var något som skulle åtgärdas innan besiktningen - vi var och tittade under byggtiden.
De andra har varit väldigt fina! Listerna var snygga i skarvarna osv - vi är ganska petiga av oss och tittar noga!
Hjältevad tillhör ju samma koncern som Modulent. Vet dock inte om de gör olika i tillverkningen.
 
Massaa skrev:
Jag har hört att Modulenthus och Hjältevadshus tillverkas i samma fabrik.
Modulent och Hjältevad tillhör samma koncern och Hjältevad ska vara "budget alternativen". Istället för att Modulent presenterar en egen egna-hem-serie ligger de produkterna utanför som ett eget bolag, d.v.s. Hjältevad. Det är i alla fall vad jag har fått höra. :-/
 
Om badrummet sitter i en fast del av modulen spelar ingen roll om det inte sitter gips på väggarna, huset rör sig så mycket att det spricker troligtvis ändå.(Kaklet)
Men då spelar det väl ingen roll om det är ett hjältevadshus eller inte... ??? Alla hus rör väl sig till en början...?!
 
Bor i ett Björken. Skarvarna mellan modulerna som monteras på plats är inte de man ser på tapeterna. Husets nedervåning kommer i två avlånga block och skarven mellan dessa syns inte då den ligger där det är dörrar eller dörröppningar - alltså täcks de skarvarna av lister.

Tapetskarvarna som syns i husen är mycket riktigt där för att minimera fula sprickor i tapeten. Vi har bott i vårt hus i två år och endast fått en enda spricka. Den kom Hjältevadshus och tapetserade över utan någon besiktning. Vi bad dem helt sonika och det var inga problem.

Skarvarna kan nog endel störa sig på, andra inte. Personligen gör jag det inte och de flesta som hälsar på här lägger bara märke till skarvarna om man påpekar dem. Den krokiga tapetsprickan som vi hade förut däremot blev kommenterad mer än en gång...

I övrigt är vi nöjda med huset överlag. Det är klart, hade jag obegränsad budget hade jag haft ett enplanshus på 200 kvm men nu är inte verkligheten så. Vi tycker vi fick mycket för pengarna. I alla fall för två år sen.

// Lina
 
"Men då spelar det väl ingen roll om det är ett hjältevadshus eller inte...  ??? Alla hus rör väl sig till en början...?!"


Nä, men har man gips på väggarna istället för tex spånskivor, så bör väl inte tapeterna spricka trots att huset rör sig.

Lina: då e inte skarvarna där p.g.a att det är där husen e ihopmonterade, då har vi missuppfattat säljaren när vi var o kollade :)
 
Det är kanske det som är svaret till att man ser skarvar i Hjältevadshus - att det är spånskivor istället för gips. Jag köper skarvarnas nackdel (de går ju som sagt att tapetsera över) mot att det är skönt att fästa hyllor etc.
Vi bor i ett Björken sedan ett halvår och är helnöjda (fast å andra sidan har vi inget att jämföra med). Det som slutgiltligt gjorde att vi föll för Björken var att vi tycker att det har så fina proportioner + att man kan ändra planlösningen

 
Gillar också spånskivor för att det är lätt att sätta upp saker i, vi har dessa i vårat Ä-hus också men inga skarvar, men dom fyller säkert nån funktion :D
 
Nackdelen med mycket spån i ett hus är att de läcker formaldehyd så jag har minimalt med spån i mitt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.