Tjenare!

Nu är det så att stuprören verkar vara fulla med något på vägen ner i marken. Rören har jag rensat en gång per år och senast för någon månad sedan. Men varje gång det regnar så forsar det alltid över.
Hur kan jag lösa detta eller finns det någon som jag kan kontakta angående detta?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast är väl att ta en högtryckstvätt med rens-slang påkopplad och köra ner den uppifrån och sen blåsa på med högtrycken och arbeta sig neråt tills det släpper! Har du inte lövrens inkopplad längre ner på röret? Röret går ju till en dagvattenbrunn på din tomt så det är helt enkelt bara att följa steg för steg till du hittar var det är igentäppt och sen arbeta lite för att få bort det!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, som du själv konstaterat är det nog p.g.a. att det är stopp i rören.

Detta löser man genom att först leta efter stopp ovan mark. Hittar man något avlägsnas detta på enklast möjliga vis.

Om "proppen" sitter nere i marken blir det eventuellt lite bökigare. Beroende på hur djupt rören går och hur långa de är kan åtgärderna variera något.

Men jag hade nog först försökt med något liknande detta:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...verktyg/avlopps-rorrensningsmunstycke-870931/

Om alla försök misslyckas hade jag ringt spolbilen. Men det är sista utvägen...
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Har du kollat om hängrännorna är fulla med vatten eller om vattnet helt enkelt forsar förbi rännorna?
 
Stupfull alltså? :D

Om takpannorna är för långt ut kan det bli så där om det regnar kraftigt.
 
Aha du menar att regnet kommer med sådan kraft att det liksom skvätter ut? Nej jag tror inte det då det enbart är så här vid slutet på stuprännorna där rören går ner i marken :/ Har märkt att vindskivorna även blivit mörka, säkert till följd av detta. Alltså att det skvätter mycket vatten på dem vid dessa regioner.
 
Börja med att rensa hängrännorna om detta ej är gjort. Det är lätt hänt att de korkas igen av barr och kvistar.
 
Vi hade också så, vi undrade varför det alltid var fullt...så vi tog och grävde fram rören och upptäckte att den förra ägaren bara hade grävt ner rören i backen, några meter från huset...
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
carita68 skrev:
Vi hade också så, vi undrade varför det alltid var fullt...så vi tog och grävde fram rören och upptäckte att den förra ägaren bara hade grävt ner rören i backen, några meter från huset...
Ja, det är vanligare än vad man tror att folk gör på det viset. Oförklarligt beteende.
Jag tror att det bottnar i obefintligt konsekvenstänk alternativt en extrem lathet som i sin tur slår ut hjärnan totalt.

(I mitt fall resulterade det i sättningar på ett gårdshus, då marken närmast grunden blev helt vattensjuk, p.g.a. den tidigare ägarens oförstånd. Stuprören gick rakt ner i marken. Vi kunde inte ens se en antydan till att vilja styra bort vattnet några meter från huset. Nä, några decimeter rakt ner i jorden bara. Det blir fint.).
 
Tror att många inte inser att 10 mm regn är lika med 10 liter vatten per kvadratmeter. På ett tak blir det en del.
 
Klättrade upp och kollade ner i rännan som var full med vatten, tog bort skyddsnätet som ligger för hålet och den hade en del skit över sig som täckte så att inte vattnet rann ner. Då försvann allting väldigt fort och jag rensade alla dessa runt hela huset. Det luriga var att jag var uppe för en månad sedan och rensade och trodde inte att jag skulle få skit där igen så fort, därför jag trodde det var stopp i rören men detta var ju enkelt att lösa.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
messijah skrev:
Klättrade upp och kollade ner i rännan som var full med vatten, tog bort skyddsnätet som ligger för hålet och den hade en del skit över sig som täckte så att inte vattnet rann ner. Då försvann allting väldigt fort och jag rensade alla dessa runt hela huset. Det luriga var att jag var uppe för en månad sedan och rensade och trodde inte att jag skulle få skit där igen så fort, därför jag trodde det var stopp i rören men detta var ju enkelt att lösa.
Visst är det kul att lära sig sköta om ett hus? :)
 
E eviljava skrev:
Ja, det är vanligare än vad man tror att folk gör på det viset. Oförklarligt beteende.
Jag tror att det bottnar i obefintligt konsekvenstänk alternativt en extrem lathet som i sin tur slår ut hjärnan totalt.

(I mitt fall resulterade det i sättningar på ett gårdshus, då marken närmast grunden blev helt vattensjuk, p.g.a. den tidigare ägarens oförstånd. Stuprören gick rakt ner i marken. Vi kunde inte ens se en antydan till att vilja styra bort vattnet några meter från huset. Nä, några decimeter rakt ner i jorden bara. Det blir fint.).
E eviljava skrev:
Ja, det är vanligare än vad man tror att folk gör på det viset. Oförklarligt beteende.
Jag tror att det bottnar i obefintligt konsekvenstänk alternativt en extrem lathet som i sin tur slår ut hjärnan totalt.

(I mitt fall resulterade det i sättningar på ett gårdshus, då marken närmast grunden blev helt vattensjuk, p.g.a. den tidigare ägarens oförstånd. Stuprören gick rakt ner i marken. Vi kunde inte ens se en antydan till att vilja styra bort vattnet några meter från huset. Nä, några decimeter rakt ner i jorden bara. Det blir fint.).
Hej! Jag har problem med ett stuprör är fullt med vatten och rinner över. Det blir en stor ansamling på vår stenlagda mark precis intill huset. Stupröret är från ett tak till ett garage/förråd som är gamla och mycket slitna. Oroar mig för att jag inte vet var röret löper och att vattnet släpps ut under marken precis vid grunden. Tips på vad jag kan göra? Behöver vi gräva upp för att se vart stupröret leder?

Tack!
 
C
Ja, det är inte bra. Finns det till att börja med någon renstratt/lövutkastare? Annars blir det ju snabbt igensatt oavsett vart röret tar vägen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
tog bort skyddsnätet som ligger för hålet och den hade en del skit över sig som täckte så att inte vattnet rann ner.
Felet är att du inte ska ha den silen uppe utan nere så du kan rensa, eller skaffa självrensande silar nere.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.