Förra månadsskiftet bytte vi från Stockholms Energi till Tibber i hopp om att få bättre koll på vår elförbrukning som varit alldeles för hög.

Hos Tibber betalar man ett rörligt pris som ändras varje heltimma. Morgondagens priser sätts på elbörsen Nord Pool kl 13 varje dag. Timpriserna kan skifta väldigt mycket från en timma till en annan. Idag kostade en kwh 9,3 öre inkl elcerifikat och moms mellan kl 2:00-3:00 medan priset var 76,8 öre mellan 8:00-9:00.

På så sätt kan man försöka undvika att ladda elbilen eller göra något annat som drar mycket el de timmar elen är som dyrast.

Det rörliga timpriset är utan påslag men utöver det får man också betala en månadsavgift på 39 kr.

Det har varit jättelärorikt för mig att granska de staplar och kurvor som man får se i Tibbers app. Problemet är att jag inte inte litar på att uppgifterna Tibber lämnar är korrekta.

Jag tror helt enkelt inte att Tibbers uppgifter stämmer.

Om jag t ex kollar på min elförbrukning de senaste 17 dagarna så ser jag samma mönster och exakt samma siffror trots att jag vet att det inte är korrekt.

Mobilskärm som visar app med stapeldiagram över daglig elförbrukning i kWh och linjediagram för temperatur utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan när jag går in på enskilda dagar så skiljer sig värdena beroende på när under dagen jag tittar på dem.

Tibbers kundtjänst, som för övrigt är trevlig, men kanske inte alltid superkunnig, har ej kunnat förklara vad skillnaderna beror på.

Det var först när jag pratade med Lunds Energi (som levererar värderna till Tibber) som jag fick veta att Lunds Energi skickar värden i anslutning som min mätare skickar värden men ofta så funkar inte kommunikationen och därför skickar de över estimat som baserar sig på förbrukning samma tid förra året och hur mycket jag förbrukat tidigare i år och på sista tiden.

Problemet blir ändå att Tibber visar upp något som man som kund tror är exakt och korrekt medan det inte är det.

Har någon annan Tibberkund märkt liknande fel i uppgifterna?
 
Här är det väl snarare Lunds Energi som har problem med er elmätare.
Att istället för timsavläsning skicka över påhittade siffror är ju vansinnigt.

De får ju säkerställa att avläsningen fungerar. Det kommer snarare bli ännu högre krav på dem nu med de nya elmätarna som kommer införas i hela EU.
 
  • Gilla
Brainspace
  • Laddar…
Jo men jag tittar ju på siffrorna i Tibber-appen och det är Tibber som är min leverantör.

Om inte Tibber kan gå i god för att siffrorna är korrekta, så bör de skriva ut det så att man som konsument inte fattar beslut på felaktiga underlag.
 
Kan du själv läsa av din mätare timma för timma för att jämföra mer exakt? Precis som @Appendix skriver faller ju hela Tibbers koncept, framförallt om (när) det blir krav på effektflexibilitet i framtiden. Då blir det extrataxa både på tidpunkt och effektuttag. Det är exakt då man vill ladda bilen långsamt.
 
Redigerat:
Hej

Det är nog inget generellt problem för Tibber iallafall. Jag har gjort jämförelse med Ikeas Sparnäs (elmätare) och det stämmer på pricken mot Tibbers graf.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kan du själva läsa av din mätare timma för timma för att jämföra mer exakt? Precis som @Appendix skriver faller ju hela Tibbers koncept, framförallt om (när) det blir krav på effektflexibilitet i framtiden. Då blir det extrataxa både på tidpunkt och effektuttag. Det är exakt då man vill ladda bilen långsamt.
Ja, jag har nu börjat läsa av elmätaren men tycker det är drygt att jag inte kan lita på tibbers siffror. Jag tror inte Tibber medvetet vill visa felaktiga siffror men om de hela tiden ändrar sig och är uppenbart felaktiga så bör de lägga till en disclaimer.
 
Som sagts ovan är det väl här dock viktigt att poängtera att det är nätägaren som ansvarar för elmätaren och därmed också att korrekta mätvärden förmedlas till Tibber. Jag utgår från att du ser samma fel om du istället för Tibber använder exempelvis Greenly för att se förbrukningen timme för timme?
 
Jag vet ej, jag har inte Greenly, jag vet inte ens vad det är. Jag skaffade Tibber för att få bättre koll men jag får inte bättre kontroll om siffrorna inte stämmer.

Jag tycker inte man ska visa upp siffror som inte stämmer. I varje fall inte under falsk flagg. Om man vet om att siffrorna ej brukar stämma så tycker jag man ska skriva ut det så att man förstår. Man vill ju veta hur det fungerar.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Hur har det gått med avläsningarna sedan september?
Fått någon bättre bild än du hade då Per?

Jag är lite fundersam på hur mycket påslag som görs på priserna från Nordpool spot?

Tibber skriver själva att "Tibber tjänar inte en krona på elen du förbrukar. Vi lever av månadsavgiften på 39 kronor som vi använder till att investera och utveckla smart teknik som hjälper dig dra ner på energiförbrukningen."

Sen skriver dom "Elpriserna följer spotpris från Nord Pool + en avgift per kWh, som uteslutande går till att täcka våra kostnader för elhandel, obligatoriskt elcertifikat och ursprungsgarantier för att säkra att elen du köper är från förnybara källor."

Det är ju lätt att tolka "kostnader för elhandel" kan t.ex. innefatta deras egna driftkostnader.

/Kent
 
Jag har upptäckt en diff på priset för elen till min el-bil i tibber-appen.

Räkningen visar andelen el som jag har laddat med hjälp av smartladdningsfunktionen. Men när jag jämför det värdet med det som står i vyn "Vad förbrukade mest" så hänger siffrorna inte alls ihop. Där visas ett ganska högt snitt på kWh, medans på räkningen för samma månad visas ett snitt per kWh som är betydlig lägre. Väldigt förvirrande.

Givetvis kan det diffa något, men då jag har laddat 96% av volymen på det lägre priset, förstår jag inte varför kostnaden i "Vad förbrukade mest" är det dubbla.

Håller med om att informationen som presenteras måste vara korrekt på en rimlig nivå. Det är i a f halva grejen med att ha ett "smart" el-leverantörsbolag...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej! Första inlägget här!
Flikar in med att jag har exakt samma problem Tibbers värden stämmer ej. Eons app visar att jag förbrukat 80,1 kWh och Tibbers visar 54 kWh. Väsentlig skillnad tycker jag. Jag vet för övrigt att eons värden stämmer! Tibber kunde ej ge en vettig förklaring!
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
D Dogge85 skrev:
Hej! Första inlägget här!
Flikar in med att jag har exakt samma problem Tibbers värden stämmer ej. Eons app visar att jag förbrukat 80,1 kWh och Tibbers visar 54 kWh. Väsentlig skillnad tycker jag. Jag vet för övrigt att eons värden stämmer! Tibber kunde ej ge en vettig förklaring!
Hur funkar det där? Har du fortfarande tillgång till Eons app fastän du är kund hos Tibber?
 
Attitudeswe
Falken123 Falken123 skrev:
Jag har upptäckt en diff på priset för elen till min el-bil i tibber-appen.

Räkningen visar andelen el som jag har laddat med hjälp av smartladdningsfunktionen. Men när jag jämför det värdet med det som står i vyn "Vad förbrukade mest" så hänger siffrorna inte alls ihop. Där visas ett ganska högt snitt på kWh, medans på räkningen för samma månad visas ett snitt per kWh som är betydlig lägre. Väldigt förvirrande.

Givetvis kan det diffa något, men då jag har laddat 96% av volymen på det lägre priset, förstår jag inte varför kostnaden i "Vad förbrukade mest" är det dubbla.

Håller med om att informationen som presenteras måste vara korrekt på en rimlig nivå. Det är i a f halva grejen med att ha ett "smart" el-leverantörsbolag...
Är "vad förbrukade mest" i kr eller kWh?

Tibber har jag med. Standby siffrad diffat hej vilt. Tror inte deras AI är så smart...

Ps nån enstaka dag i desc såg jag att värdena för föregående dag uppdaterades efter 24h. Kan det vara så att elnätsbolaget inte fick in väden direkt från mätaren och då levererade en gissning till tibber som dom rättade när dom fick in nytt mätvädre.

Efter ett 8h elavbrott en gång fick jag att timmen efter avbrottet smetats ut över hela avbrottet t.ex.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är "vad förbrukade mest" i kr eller kWh?

Tibber har jag med. Standby siffrad diffat hej vilt. Tror inte deras AI är så smart...

Ps nån enstaka dag i desc såg jag att värdena för föregående dag uppdaterades efter 24h. Kan det vara så att elnätsbolaget inte fick in väden direkt från mätaren och då levererade en gissning till tibber som dom rättade när dom fick in nytt mätvädre.

Efter ett 8h elavbrott en gång fick jag att timmen efter avbrottet smetats ut över hela avbrottet t.ex.
"Vad drog mest" är både i KR och Kwh, men misttänker den vyn e baserad på kWh när det gäller fördelningen.

Sen jag skrev inlägget har jag till viss del fått lite klarhet i siffrorna. Här är mina lärdomar:
- Använder man smartladdning innebär det halva priset på ditt månadssnitt. Inte vad elen kostar på natten t ex. Detta räknas fram när månaden är slut och går därmed "bara" att utläsa på räkningen.
- Dvs alla ställen det står en kostnad på i appen när det gäller laddning av bilen är missvisande.
- När det gäller hur mycket bilen har laddat så stämmer siffrorna bättre nu. Bästa stället är att avläsa förbrukning är via själva laddaren (I mitt fall easee), dvs klickar på ikonen för min laddare i Tibber appen. Den förbrukningen stämmer med övriga ställen i appen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.