Vad säger ni om att snåla med elen? Förutsättningen är alltså att man den första tiden ser till att huset torkar ut. Bottenplatta gjutes i 2 skikt (övre & undre armeras) med elslingor emellan (det översta skiktet skall - förhoppningsvis - inte ha synlig ballast). Polerat betonggolv således inget ovangolv. Isoblock i väggar. Bottenytan endast 65 kvm. Tilläggsvärme genom pelletskamin i vardagsrummet och som i princip har större kapacitet för uppvärmning av hela det lilla huset.

Mår bottenplattan dåligt av att man kör golvvärmen på minimum? Vad finns för riskfaktorer med sådan snålhet?

Bortsett från att jag har en frusen jycke gillar jag själv ganska låg rumstemperatur dvs inte över 18 grader.
 
Vet inte om jag fattar frågan. Det finns väl ingen anledning att köra golvvärmen om man inte vill eller behöver det. Det har gjutits en del plattor utan golvvärme som du vet. Däremot fattar jag inte varför du inte gjutit (kommer att gjuta?) in vattenburet bara för att ha ett alternativ. Det hade inte kostat monga kronor att köpa pex-rör att gjuta in, för ev framtida bruk. Om man vill ha vattenburet i framtiden så finns systmet där, nästan gratis.
 
Nä, det är inte vattenburen golvvärme utan elslingor. Budgetalternativ  ;). Ingår i entreprenaden och jag vill ju inte ha element i det lilla huset.

Visst, jag tycker inte heller att det borde ge problem om man inte använder elslingorna - finns ju bara betong och isolering i grunden, ju.

Min fråga var just om det är några långsiktiga negativa effekter som kan uppstå och som jag inte känner till.
 
Du bör absolut ta reda på hur lång livslängden är på elslingorna!!! De flesta slingorna på marknade håller bara i 20 år, så det är rent dumsnålt att inte välja vattenburet!! Tänk dig själv att köpa ett hus byggt 1985 där golvvärmen slutat fungera för att man sparade (SNÅLADE) in några enstaka tusenlappar vid bygget...

Välj vattenburet så har du ju också valfriheten med vad du vill värma golvet med. Det finns kaminer som du kan koppla in på värmesystemet, så att kaminen så att säga värmer golvslingorna.. Ihop med en liten elpatron om du så vill...
 
Nu är frågan inte valet mellan el/vattenburen golvvärme  ;).

Mår bottenplattan dåligt av att man kör golvvärmen på minimum? Vad finns för riskfaktorer med sådan snålhet?
 
Det var ju synd att det blir elslingor iaf! ;-)

Nej varför skulle det vara skadligt för betongen att inta temperaturen 15-18 grader? Det är ju samma situation som om plattan var ouppvärmd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.