Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl att man har ju ingen aning om ifall man fått något betyg på någon av alla olika betygs-siter. De flesta har nog inte tid och sitta och leta.
Finns väl möjlighet för företagen att få någon typ av notis om de fått ett omdöme på någon av de större siterna. Dvs de gör någon typ av officiell registrering att det är de som äger företaget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men låt han stämma dig då................det torde bli ett ganska snabbt avslutat fall. Vet liksom inte var han tänkte sig komma med det.........
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hade svårt att somna igår, söker man på hitta.se efter målare/måleri i Dalarna så kommer det inte upp så många med omdömen. Flera omdömen verkar vara väldigt ovanligt bland målare i just Dalarna, så med några lätta antaganden kan man kanske ringa in företaget.

Men kanske är mer lägligt för Flashback, troligen skadad av att lyssna på Flashback Forever-podden under renoveringen...
 
Alltså, ALLA här inne måste väl ändå hålla med om att företagaren är boven och är den som gjort fel här?

Det finns väl ingen preskriptionstid på dåligt utfört arbete eller? Sen kan man väl hoppas att han blivit lite duktigare på sitt arbete efter 3 år och att man kanske kan nämna i recensionen att arbetet utfördes för 3 år sen. DET är väl något som företagaren skulle kunna be TS om istället. Däremot att hota TS med att ta med två "målare" som ska komma in i TS hem låter ju som ett förtäckt hot och skulle väl om möjligt kunna prövas i rätten(!).
Jag lider med TS och förstår att man bara vill glömma en idiot. Men alla här inne som försöker försvara företagaren tycker jag har sned moral.

Och som någon annan skrev här tidigare, ingen företagare kan kräva att kunden ska vara nöjd och lämna goda recensioner. Det är något man förtjänar genom att vara lyhörd och försöka förstå kundens preferenser. Det är väl typ lektion 1a i varje säljkurs.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Själv är jag sugen på att lämna ett omdöme där jag informerar om att företaget hotar med stämning om man lämnar negativa omdömen.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
harry73
Själv förlorade jag förtroendet för kundomdöme när jag köpte nåt billigt på ebay och som var lite halvt svårt att få igång. Det var ungefär den kvalitet jag förväntade mig men inte mer än så, så betyget var väl 3 av 5 eller vilken skala det nu var. Inte dåligt men inte heller bra.
Inom en vecka mejlade säljaren som var väldigt missnöjd med allt under 5 av 5 och jag skulle ta med deras techsupport för att undersöka problemet och framförallt ta bort betyget.
Jag struntade i det hela och lät betyget stå kvar. Jag behövde ingen hjälp, ville bara skriva ett rättvis omdöme. Så i TS fall hade jag absolut inte ändrat betyget och troligtvis lagt till en varning för hotfull beteende.
 
  • Gilla
Lis1b och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl att man har ju ingen aning om ifall man fått något betyg på någon av alla olika betygs-siter. De flesta har nog inte tid och sitta och leta.
Sant men desto större anledning att inte lämna dåliga jobb efter sig, eller hur? Sen ger ju just den här historien en indikation på att vissa hantverkare faktiskt sitter och försöker ändra på omdömen istället för att göra bra jobb från början.
 
  • Gilla
SophiaSV
  • Laddar…
Rickard.
Missnöjd kund är alltid ett misslyckande men det betyder inte automatiskt att det är ett dåligt jobb. I dom fallen känns det ju tråkigt om man inte ens får chansen att prata ut om det innan det lämnas dåliga recensioner på internet.
 
harry73
Rickard. Rickard.ag skrev:
Missnöjd kund är alltid ett misslyckande men det betyder inte automatiskt att det är ett dåligt jobb. I dom fallen känns det ju tråkigt om man inte ens får chansen att prata ut om det innan det lämnas dåliga recensioner på internet.
Men en recension är inte kommunikation mellan konsument och hantverkare, det är kommunikation mellan konsument och konsument.
Tänk nu att du vill bygga med en viss husentreprenör och du vet att jag också byggde hus med dom (förlåt, jag menar lät dom bygga mitt hus men det är en annan tråd)
Skulle jag då inte få säga att jag tycker att kommunikationen var lite svårt och platschefen var otrevligt och grunden blev 3 ggr så dyrt jämfört med offerten?
Hantverkaren/entreprenören ska absolut inte lägga sig in i vilka recensioner jag ger.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tokigt gjort! Arbeten skall reklameras direkt och ev. omdömen görs direkt. En målare kommer inte ihåg dig och jobbet efter tre år, bland alla kunder de har.
Sorry, missförstå mig inte. Men vad är det med dig egentligen? Olycksfall i livet kanske bara? Sånt händer alla ibland.
Ta nu direkt bort inlägget på hitta.se och glöm saken! Snacka sedan med din fru eller vän eller någon annan som kan hjälpa dig med att bli mindre långsint. Se framåt istället och glöm gammalt tråkigt.
Vad i ...
Nu är du direkt otrevlig, kan tyckas lite onödigt från någon som inte ens läst tråden.
Det här är inte en reklamation, det är ett omdöme. Varför måste omdömen lämnas direkt? Vem säger det? Du?
Om jag har målat om hemma, och du tre år senare frågar mig vad jag tyckte om målaren. Får inte jag svara då?

Som flera i tråden sagt, det hade du vetat om du läst den: Omdömen lämnas inte till målaren, utan till andra konsumenter. Målaren gjorde ett dåligt jobb, självklart har man rätt att lämna omdöme om det. Man kan göra det snyggare än vad TS gjorde, men ingen kan säga att man inte får göra det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 15 till
  • Laddar…
Rickard.
@harry73

Håller helt med dig i det du skriver men det var inte riktigt min poäng. Mitt svar var mer riktat till diskutionen ovanför där det skrevs som att "bra jobb" skulle vara lösningen mot dåliga recensioner och om än det kanske stämmer för det mesta är det långt ifrån hela sanningen.
 
F
P PatrikJo skrev:
Vad i ...
Nu är du direkt otrevlig, kan tyckas lite onödigt från någon som inte ens läst tråden.
Det här är inte en reklamation, det är ett omdöme. Varför måste omdömen lämnas direkt? Vem säger det? Du?
Om jag har målat om hemma, och du tre år senare frågar mig vad jag tyckte om målaren. Får inte jag svara då?

Som flera i tråden sagt, det hade du vetat om du läst den: Omdömen lämnas inte till målaren, utan till andra konsumenter. Målaren gjorde ett dåligt jobb, självklart har man rätt att lämna omdöme om det. Man kan göra det snyggare än vad TS gjorde, men ingen kan säga att man inte får göra det.
Sorry. Ordet självklart är nog Sveriges sämsta ord. Jag använder det aldrig.
Betyder att något är klart för en själv. Men det som är självklart för dig själv är kanske inte är självklart för andra, även om du tror det. Det finns 8 miljarder olika självklart i världen.

För mig är det "självklart" att man inte ger ett omdöme efter 3 år oavsett om det är till målaren eller till andra konsumenter. Du vet ju inte statusen på målaren efter tre år. Han kanske har gått bort under dessa tre år och ser då inte ett sånt här omdöme. Det vet du ju inte. Han kanske är jättebra idag.
Dessa omdömen är luriga tycker jag. Folk kan skriva i fyllan eller skriva av sig om de arga på något annat.
Jag har fått allt mellan 1 stjärna och 5 stjärnor och snittar på 3,8 stjärnor. Ju fler fel jag hittar desto färre sjärnor brukar jag få. Därför tar jag inga udda och äldre objekt, vägrar det.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När exakt uppkom missnöjet?

Om du var missnöjd direkt efter, men knöt näven lite svenskt i fickan och höll tyst, och sen lämnar ett dåligt omdöme tre år senare, så kan jag ju förstå att målaren blir sur. Du borde ju låtit målaren återgärda felet direkt.

Om tapeterna trillade ner efter tre år och du då insåg att målaren var kass så är det ju bara rätt.
Håller med dig Fullständigt, klaga hos målaren först eller ge honom en chans att åtgärda problemet
 
S stefan57 skrev:
Håller med dig Fullständigt, klaga hos målaren först eller ge honom en chans att åtgärda problemet
Hur vet vi vad målaren gjorde för att säkerställa att kunden var nöjd då han åkte därifrån?
Frågade han ens kunden detta innan han åkte därifrån?

Har målaren frågat om kunden var nöjd med arbetet och fått ett ja, då ska det nog mycket till innan kunden börjar lämna dåliga omdömen. Då kunden vet att han sagt detta.
Har målaren däremot åkt därifrån utan att ställa en så pass enkel fråga och kunden börjar se skavanker då börjar nog kunden mer ställa sig frågorna liknande "Målaren tyckte alltså att ett bra jobb ser ut så här?".
 
  • Gilla
Vinterfrid och 3 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Hur vet vi vad målaren gjorde för att säkerställa att kunden var nöjd då han åkte därifrån?
Frågade han ens kunden detta innan han åkte därifrån?

Har målaren frågat om kunden var nöjd med arbetet och fått ett ja, då ska det nog mycket till innan kunden börjar lämna dåliga omdömen. Då kunden vet att han sagt detta.
Har målaren däremot åkt därifrån utan att ställa en så pass enkel fråga och kunden börjar se skavanker då börjar nog kunden mer ställa sig frågorna liknande "Målaren tyckte alltså att ett bra jobb ser ut så här?".
TS sa att målaren sa: Man kan fixa till bubblorna (som han åstadkommit) men att det såklart blir mycket dyarare då.
Då tycker jag man säkerställer att kunden inte ska bli nöjd. Han har ju själv sett och i princip bekräftat att det ser dåligt ut.....
 
  • Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.