Hej,

Vi ska bygga om köket och vill ha köksfläkten på ett annat ställe än den sitter idag. Fläkten har idag en egen kanal för utblås som går rakt ut i egen skorsten, alltså helt separat från ftx-systemet. Vi vill sätta fläkten på en vägg där det idag går rör som hör till ftx-systemet i en "taklåda" högst upp. Vi vill inte bygga ned ytterligare en låda för att få plats med en separat kanal till fläkten.

Jag har läst att man inte bör koppla på köksfläktens utblås till ftx-systemet pga matos, fett osv men hur funkar det om man köper en fläkt med inbyggt kolfilter? Då är ju luften renad innan den skjuts ut i ftx-systemet. Hur är det med brandsäkerhet om man gör såhär? Jag har hört att man måste isolera runt utblås-kanalen för köksfläkt (det är även gjort så nu).

Kök med synlig köksfläktkanal ovan skåp, intill rör från ftx-system samt trappa och kylskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör från ett ventilationssystem i taket, som diskuteras för omplacering av köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett kök som visar placeringen för en ny köksfläkt över en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det finns brandregler omkring fläktens kanaler. Som lekman skulle jag avråda att koppla in köksfläkten till ett FTX-systemet som inte är konstruerat för att hantera en sådan.
 
E etompau skrev:
Det finns brandregler omkring fläktens kanaler. Som lekman skulle jag avråda att koppla in köksfläkten till ett FTX-systemet som inte är konstruerat för att hantera en sådan.
Det var det jag misstänkte, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.