N Nucky skrev:
Ett av dina bekymmer är att förmå dessa säljare att skriva på ett nytt upprättat avtal av en mäklare. Jag kan inte se varför du ska kunna tvinga dem att göra detta enligt detta kontrakt. Du har inget övertag överhuvudtaget. Nu sitter dem med din handpenning och du får inte loss pengar från banken.

Nu har dom i princip rätt. Att tiden löpt ut för betalning av köpeskillingen. Detta kanske går att vrida på med ränta/skadestånd eller vad det nu kan vara. Men problemet kvarstår att du inte får loss pengar från banken för att betala köpeskillingen.

Hur din jurist ska hjälpa till att se ljuset i tunneln är en gåta för mig. Men jag hoppas att ni löser det. Dvs att säljarna går med på ett nytt upprättat avtal. Gör dom inte det så är detta ett ett svårlöst fall enligt mig.
En jurist behöver nödvändigtvis inte behöva se något ljus i tunneln alls men, hen kan vägleda sin huvudman om rättsläget så TS kan få ett avslut på bästa sätt. Som påpekats tidigare så bör en jurist med inriktning på fastighetsrätt kontaktas.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Ja, det är ju i sammanhanget en liten tröst att man är skyddad mot ekonomisk skada om man är fastlåst i ett projekt man vill komma ifrån. Beklagar verkligen.
Nyproduktion kan ibland bli en riktigt soppa då byggherrar tecknar egna förhandsavtal med kunder o.s.v.
Ja jag kommer aldrig någonsin att satsa på nyproduktion av en bostadsrätt igen och önskar att jag hade varit medveten om riskerna. Risken är ju att vi nu istället hamnar i en rättsprocess vilket inte är roligt alls. Man känner ju sig totallurad samtidigt som lagen tolkas på olika sätt när det är fråga om en försening av tillträdet.
 
B Byggdjuret skrev:
Man måste inte ha en jurist till hjälp vid avtalsskrivningar eller en mäklare. Men det kan underlätta. Egentligen borde man ta hjälp av en jurist för att granska avtalet innan man skriver på. Det är som Elin 6745 skrev tidigare, det är ens största affär. Det var bra att hon tog upp det.
Ja precis det är det jag menar! Att en mäklare är den som "förmedlar" affären så att säga är absolut ingen garanti för att det blir rätt. Vi hade haft stor nytta av att anlita en jurist men när det är ett "välkänt" byggföretag och en "välkänd" mäklare så hade vi i alla fall inte en tanke på att dra in en jurist för att granska kontraktet men det borde vi ha gjort!
 
  • Gilla
brozinic
  • Laddar…
T
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Men som någon skrivit tidigare så med tanke på det står att om deposition och hyra betalats så får jag tillträda? Kan ju testa ansöka om lagfart redan nu igentligen? Jag tror den andra luddiga biten om att dom ska kvittera mottagning av pengar osv är för otydlig för att man ska kunna ens gå efter den biten i kontraktet?
Tror du ska skippa att prova ansöka om lagfart , lagfarten har krav på kvitto att köpeskillingen ska vara betald. vilket du inte har på dessa resterande 600 tusen. Du har även det villkorat i ditt kontrakt , då kan du inte få lagfart.
 
Misse Misse skrev:
Ja jag kommer aldrig någonsin att satsa på nyproduktion av en bostadsrätt igen och önskar att jag hade varit medveten om riskerna. Risken är ju att vi nu istället hamnar i en rättsprocess vilket inte är roligt alls. Man känner ju sig totallurad samtidigt som lagen tolkas på olika sätt när det är fråga om en försening av tillträdet.
Detta kanske vore värt en egen tråd, är verkligen en sidodiskussion här. Det var nog så att nyproduktionen fungerade bra så länge efterfrågan bara ökade för några år sedan. Byggföretagen gjorde allt för att bli klara snabbt. Ok en köpare behövde hoppa av fanns det folk på kö som var villiga att köpa till högre pris, så priserna ökade hela tiden, det föreföll som en riskfri investering. Sen ändrades allt snabbt och efterfrågan minskade kraftigt. Byggföretagen försenar sina projekt i hopp om bättre tide och många köpare försöker komma ur sina kontrakt. Då upptäcks att det ofta är en ogynnsam situation för köpare. Det finns förslag om att förbättra situationen för köpare. Vilket som, hoppas det löser sig för er del.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Allt vi betalat har varit på samma kontonummer hittils och de är det som även finns med i kontraktet. Vi har ett deposition avtal på handpenningen där samma kontonummer finns med också. Så den biten är det nog lugnt med, dock skrev dom ju att dom ville ha betalningen på ett annat konto nummer via sms häromdagen för att sedan ändra sig och vilja häva köpet.

Vi ångrar såklart vi inte tänkte igenom detta mer nogrannt från början men som vanligt så är man stressad och vill inte gå miste om affären så blir en del dumma beslut då.

Men åter till huvudfrågan? Jag anser vad jag kan läsa mig fram till att kontraktet ska vara giltigt men kan någon annan tyda någon form av text som kan tolkas så att säljaren ska kunna häva köpet? För det gör inte jag? Inte heller någon form av köpebrevsvillkor?
Lite taskigt låter det kanske, men tips:
Ha finansieringen klar innan påskrift. Ni är inte ensamma om detta. Många får problem när deras gamla hus blir svårt att sälja. Har sett "allt".
Vi sålde först och letade sedan. Då är man i en helt annan position. Rätt många glr så, även barnfamiljer. Man får hyra någonting ett år och stå ut med det.
 
  • Gilla
MorpH
  • Laddar…
Fairlane
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Men som någon skrivit tidigare så med tanke på det står att om deposition och hyra betalats så får jag tillträda? Kan ju testa ansöka om lagfart redan nu igentligen? Jag tror den andra luddiga biten om att dom ska kvittera mottagning av pengar osv är för otydlig för att man ska kunna ens gå efter den biten i kontraktet?
Jag tycker det finns flera luddiga delar i kontraktet. Man kan ju inte bara välja ut vissa av dessa, de som gynnar en själv, och tycka att de duger, medan de andra som talar för motparten inte duger.

Som sagt, jag hoppas verkligen allt löser sig för er och tycker väl att det borde vara möjligt att lösa om man bara får till en kommunikation.
 
F
Lite taskigt låter det kanske, men tips:
Ha finansieringen klar innan påskrift. Ni är inte ensamma om detta. Många får problem när deras gamla hus blir svårt att sälja. Har sett "allt".
Vi sålde först och letade sedan. Då är man i en helt annan position. Rätt många glr så, även barnfamiljer. Man får hyra någonting ett år och stå ut med det.

Många går över lik för en sjötomt. Märkligt, finns det inte bättre saker i livet att offra sig för? Ta hand om familjen och barnen tex, Eller att ha det tryggt i livet och att man är frisk.

Hästfolk är många gånger lika tokiga. De skall bara ha och ha och ha och det skall vara en fullt fungerande gård, men de missar att en gård behöver generera pengar för att fungera. Hästgårdar är ofta som ett stort svart hål. Åk förbi en och titta, nästan vilken som helst så ser man hur eftersatt allt är.
Men klart undantag finns alltid,
 
Redigerat:
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Lite taskigt låter det kanske, men tips:
Ha finansieringen klar innan påskrift. Ni är inte ensamma om detta. Många får problem när deras gamla hus blir svårt att sälja. Har sett "allt".
Vi sålde först och letade sedan. Då är man i en helt annan position. Rätt många glr så, även barnfamiljer. Man får hyra någonting ett år och stå ut med det.
Det är ju lätt att vara efterklok också. Ts vet säkert det här nu.
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Vi har redan värderat huset och fått ok om bolån från banken men de va då säljarna ställde sig på tvären och vill häva kontraktet. Dom va ok med att vänta från början och så fort vi blev klara med allt och ville slutföra affären via mäklare då vägra dom sälja helt plötsligt
Men var fanns då kravet från banken att affären skulle göras med hjälp av mäklare?
Om nu ni har pengarna så var tydlig till säljarna att ni vill slutföra denna affär enligt avtal snarast möjligt.
Se till att ni har ett bättre köpebrev att använda vid själva köpet. Ev kan bank eller mäklare bistå bara med detta.
Och som sagt va tydlig med att ni vill fullfölja det avtal ni redan har. Får ni inga svar sänd med rek (om det nu går till Danmark)
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men var fanns då kravet från banken att affären skulle göras med hjälp av mäklare?
Om nu ni har pengarna så var tydlig till säljarna att ni vill slutföra denna affär enligt avtal snarast möjligt.
Se till att ni har ett bättre köpebrev att använda vid själva köpet. Ev kan bank eller mäklare bistå bara med detta.
Och som sagt va tydlig med att ni vill fullfölja det avtal ni redan har. Får ni inga svar sänd med rek (om det nu går till Danmark)
Banken som ställer krav på mäklare ju? Vi har förklarat för säljarna flera gånger vi vill slutföra affären.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men var fanns då kravet från banken att affären skulle göras med hjälp av mäklare?
Om nu ni har pengarna så var tydlig till säljarna att ni vill slutföra denna affär enligt avtal snarast möjligt.
Se till att ni har ett bättre köpebrev att använda vid själva köpet. Ev kan bank eller mäklare bistå bara med detta.
Och som sagt va tydlig med att ni vill fullfölja det avtal ni redan har. Får ni inga svar sänd med rek (om det nu går till Danmark)
Finns nog ingen bank som betalar ut ett bolån på ens eget konto ja kan likagärna köpa en bil för dom pengarna då ju
 
F
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Finns nog ingen bank som betalar ut ett bolån på ens eget konto ja kan likagärna köpa en bil för dom pengarna då ju
Lånade för 7 år sedan 2,5 miljoner för utbyggnad m.m. av hus. Fick pengarna in direkt på kontot, Det var SEB.
Men SEB har jag inte längre, av andra anledningar.

Har en dotter på 26 år som skulle köpa bostad när hon var 22 år. "och jag skulle inte lägga mig i" Det var någon slags frigörelse tror jag. Kunna klara sig själva och bestämma själva, hela världen låg framför deras fötter m.m. Men jag lyckades stoppa henne och hennes polkvän från att köpa huset, av olika anledningar. Vi pratade inte med varandra på ett år efter det. Men sedan kom de till insikt och förstod. Sedan tackade de mig och nu är vi vänner som förr. Sparade kanske 1 miljon åt dem och en massa besvär. Några år senare köpte de ett riktigt bra hus utan renoveringsbehov, fast det var mindre i storlek.

Ta reda på innan och fråga de äldre med erfarenhet, de som kan, är mitt tips.
Internet är ju fantastiskt i det avseendet.
 
  • Gilla
brozinic
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Banken som ställer krav på mäklare ju? Vi har förklarat för säljarna flera gånger vi vill slutföra affären.
Så läget är nu att ni är villiga att slutföra affären, ni får låna pengar men banken har som villkor att mäklare ska sköta affären? Och att nytt kontrakt ska skrivas? Kom dessa krav från banken när ni visade det redan påskrivna kontraktet? Haft något mer samtal med jurist, bank eller mäklare?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Banken som ställer krav på mäklare ju? Vi har förklarat för säljarna flera gånger vi vill slutföra affären.
Jag förstår inte varför pengarna skulle betalas ut till erat konto. Pengarna betalas ju självklart ut direkt till säljarens konto när själva köpet görs och köpbrevet signeras. Detta görs vad jag vet de flesta gånger på köparens bankkontor.
Har banken förklarat vad en mäklares uppgift skulle vara i detta? Banken måste ju kunna förklara detta på ett sett som ni förstår och kan vidarebeforda till säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.