Hej

På senaste tiden har jordfelsbrytaren löst ut då och då. Väldigt svårt att felsöka eftersom allt funkar igen när man slår igång den. Dragit ner alla säkringar och sen dragit upp dem en efter en, men då funkar allt igen.

Häromdagen slutade tvättmaskinen att funka. Man kan sätta igång programmet men trumman rör sig bara någon centimeter sen snurrar den inte, och program-timern bara tickar ner som vanligt utan att trumman snurrar. Ett klickande ljud hörs ca var tionde sekund. Vattnet går in som det ska och urpumpning funkar.

Min fråga: Kan det finnas något samband med att JFB löst ut och att tvättmaskinen lagt av?

Detta har jag gjort:
- Rensat urpumpningsslangen
- Kollat drivremmen (den är hel)
 
Redigerat:
A
Byt motor kol så vet du
Eller om du har en invertermotor så byt inverten
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Tack för svar @electroluxaren

Inget av detta vågar jag själv göra tror jag. 1200 kr för byte av kol. Helt ok ju, men om det visar sig att det inte är problemet så är det ju sura pengar. Finns det ngt sätt att själv kolla om det är kolen?

Hur vet jag om det är invertermotor, kan man kolla själv? Om det är inverter kan man se själv om den är defekt eller måsta man byta?
 
E Ekliptikan skrev:
Hur vet jag om det är invertermotor, kan man kolla själv?
Gå in på Boschs utmärkta reservdelssidor med hjälp av ditt produktnummer så kan du nog förstå vad du har.
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Lyckades inte reda ut om det var inverter. Ringde även supporten och de visste inte vad en invertermotor var för nåt :) Hon sa bara att de hade motorer med eller utan kolborste. Min har kolborstar i alla fall.

Exploded view diagram of a motor with various components labeled, possibly indicating a brushed motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jo det är rätt att du har kolborstar
Ta ur motorn när du byter
Det är lättare och tar inte längre tid
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Reparatören var här nu. Efter två minuter rekommenderade han tippen. "Lagerhaveri" i trumman, samt "Elfel", allt för dyrt för att laga.
 
A
Jo det finns vissa vars affärsidé är att åka ut och drömma ut alltför att inkassera en besöksavgift utan att göra något jobbigt
 
  • Gilla
  • Ledsen
magnu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.