SVEA SOLAR har lämnat offert till mig på nyckelfärdig anläggning. Söker referenser. Någon som har erfarenhet av detta företag??
 
L LUDDET skrev:
SVEA SOLAR har lämnat offert till mig på nyckelfärdig anläggning. Söker referenser. Någon som har erfarenhet av detta företag??
Vill du ha solvärme får du nog vända dig till någon som installerar solfångare och acktank med styrning. Svea Solar vill bara lura på folk solceller som framställer lågspänd likström i liten mängd.
 
  • Gilla
LUDDET och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vill du ha solvärme får du nog vända dig till någon som installerar solfångare och acktank med styrning. Svea Solar vill bara lura på folk solceller som framställer lågspänd likström i liten mängd.
Man offererar också batteri för 30.000:-. Vi har f.n. direktverkande el med hög förbrukning.
 
L LUDDET skrev:
Vi har f.n. direktverkande el med hög förbrukning.
Sätt in en LLVP. Klart bättre investering än solceller.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Ja LLVP är bra om du har vattenburen värme.
En modern luftvärmepump monterad och klar för knappt 20000 ger 4-5 gånger billigare värme än el med det höstväder vi har nu. Blir det minus 7 grader på vintern så får du 2,4 gånger billigare värme än med direkt el.
 
G Granström2 skrev:
Ja LLVP är bra om du har vattenburen värme.
En modern luftvärmepump monterad och klar för knappt 20000 ger 4-5 gånger billigare värme än el med det höstväder vi har nu. Blir det minus 7 grader på vintern så får du 2,4 gånger billigare värme än med direkt el.
Vi har som sagt var direktverkande eluppvärmning. Finns det någonstans där man kan göra beräkningar på olika typer av LLVP
 
Skrev ju lite fel där, LLVP som brokenarrow skrev är ju luftvärmepump och inte luftvattenpump.
Beräkningen är ju rätt enkel så länge luftvärmepumpen når hela bostaden.
För Panasonic HZ35 ser du COP-värdena för +7 grader och -7 grader här
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-flagship-hz35wke
Vid +7 grader ute går det åt 5 gånger mer el för direktuppvärmning jämfört med värmepump.
Vid -7 grader ute går det åt 2,4 gånger mer el för direktuppvärmning jämfört med värmepump.
Hur mycket en eventuell övervåning värms beror väldigt mycket på hur trappan är utformad.
Trappor som svänger tvärt 180 grader efter halva vägen verkar överföra värmen uppåt sämst.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Vi har som sagt var direktverkande eluppvärmning. Finns det någonstans där man kan göra beräkningar på olika typer av LLVP
Luft-luft värmepump är enklaste att räkna på COP-värde. 1 kWh el in är COP-värde i kWh värme du får ut. Så dela elkostnaden du har för värme med runt 4 så får du nog en ganska konservativ uppskattning om du bor i de södra delarna av landet. Har du 2 våningsplan kanske du vill ha multisplitaggregat (2 innedelar, 1 utedel).

(Sortera på Prisjakt eller någonting på COP-värden så ser du ungefär vad som finns på marknaden. Verkar ligga upp mot 6.43 COP men vet inte om jag tror på det värdet https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2668&compare=3942,3961,3963,3974&sort=property:3974)

Det finns luft-vatten värmepump också om du har vattenburen värme och hellre vill använda existerande element, etc. Men det är en större investering.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Luft-luft värmepump är enklaste att räkna på COP-värde. 1 kWh el in är COP-värde i kWh värme du får ut. Så dela elkostnaden du har för värme med runt 4 så får du nog en ganska konservativ uppskattning om du bor i de södra delarna av landet. Har du 2 våningsplan kanske du vill ha multisplitaggregat (2 innedelar, 1 utedel).

(Sortera på Prisjakt eller någonting på COP-värden så ser du ungefär vad som finns på marknaden. Verkar ligga upp mot 6.43 COP men vet inte om jag tror på det värdet [länk])

Det finns luft-vatten värmepump också om du har vattenburen värme och hellre vill använda existerande element, etc. Men det är en större investering.
Vi har enplanshus med ganska öppen planlösning. Det skall ju vara en fördel. En möjlig placering är i inglasad altan. Borde väl också vara bra. Men, altantaket är vindsgolv och jag har läst om mögelangrepp på vinden som man tror beror på kondens från pumpen. Borde det inte gå att leda ut kondensen från altanen?
 
L LUDDET skrev:
Vi har enplanshus med ganska öppen planlösning. Det skall ju vara en fördel. En möjlig placering är i inglasad altan. Borde väl också vara bra. Men, altantaket är vindsgolv och jag har läst om mögelangrepp på vinden som man tror beror på kondens från pumpen. Borde det inte gå att leda ut kondensen från altanen?
Det som styr mest är var innedelen kan sitta för att få bäst spridning. Du vill inte glasa in utdelen för då kommer du att värma huset/kyla uterummet. Och systemet blir mindre effektivt ju kallare det är vid utedelen... Helst inte vid sovrum heller. Det brukar väl vara ganska vanligt att se utedelen nära köket då ljudet inte stör så mycket där och det inte är för långt att dra in rören till öppna delar i huset.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
SVEA SOLAR har lämnat offert till mig på nyckelfärdig anläggning. Söker referenser. Någon som har erfarenhet av detta företag??
Svea Solar är duktiga på att ta på sig jobb deras "montörer" inte har kompetens för tyvärr. Har hört från en av deras kunder där montörer har kapat av ventilationsrör för att sedan lägga solpanel över det kapade röret. Detta är bara ett av många exempel.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Mitt intryck under offertfasen av mitt solcellsprojekt är att Svea är kunniga och ligger rimligt i pris. Har en kompis som har samma intryck. Köpte av en annan men det var inte jättestora skillnader.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
SVEA SOLAR har lämnat offert till mig på nyckelfärdig anläggning. Söker referenser. Någon som har erfarenhet av detta företag??
Hej, har inte erfarenhet av just Svea Solar. innan du går vidare gå in på solcellskollen. Där finns ett antal företag som du kan få offert från. Vi skaffade solceller i februari i år. Vi jämförde tre företag till slut. Det företaget som verkade bäst heter Photonic Power System (dock ej via solcellskollen) och är mkt nöjda. Hittills har vi producerat 14500 kWh med hjälp av 55 paneler. Än så länge är batterier för att lagra el mkt dyra så det får vänta för oss.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
S.Areng S.Areng skrev:
Svea Solar är duktiga på att ta på sig jobb deras "montörer" inte har kompetens för tyvärr. Har hört från en av deras kunder där montörer har kapat av ventilationsrör för att sedan lägga solpanel över det kapade röret. Detta är bara ett av många exempel.
S.Areng S.Areng skrev:
Svea Solar är duktiga på att ta på sig jobb deras "montörer" inte har kompetens för tyvärr. Har hört från en av deras kunder där montörer har kapat av ventilationsrör för att sedan lägga solpanel över det kapade röret. Detta är bara ett av många exempel.
Svea Solar var och monterade strax över 13kW solceller hos mig på sensommaren. Jag kan förvisso ha haft tur eftersom de har flera olika montörer, men det här gänget var riktigt bra på alla sätt!

En av dem kom kvällen innan och lämnade släpet med ställningar fallskydd, dubbelkollade var växelriktaren skulle sitta och allt sånt, sen kom de strax innan 7 och satte igång. Klockan 15 eller så var de klara och jobbet var riktigt snyggt gjort.

Jag är tycker att kabeldragningen är noga, så den kollade jag direkt när jag kom hem och den var över förväntan. Kablarna var gömda i skenorna och sen nerdragna under pannorna för att sen komma ut i takfoten ovanför växelriktaren. Riktigt snyggt.

Han som var arbetsledaren över de tre montörerna och hade all kontakt med mig ville gå igenom allt med mig personligen och eftersom jag kom hem efter de åkt så kom han tillbaka på kvällen för att visa. Han gav intrycket av yrkesstolthet. Jag hade inte kunnat förvänta mig ett bättre jobb. Alla deras montörer är säkert inte likadana, men de här var riktigt bra!
 
  • Gilla
henlfern och 3 till
  • Laddar…
Även jag har köpt solceller från Svea, i somras satte dom upp 52 paneler. Snyggt blev det, jag är nöjd. :)
Men dom är väl rätt stora så jag antar att man kan ha tur eller otur när det gäller monteringen.

Mvh Linus
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.