Bytte mitt kort i ladd-stationen till min Husqvarna 230 ACX hos ÅF efter åska men får ingen slingsignal. Kan ju vara oturen att det är kabeln också men hade en gång en 220 ACX som byte under reparation och den ladd-stationen orkade inte min slinginstallation.

ÅF säger att det är samma kort till alla 200 serier men kan det stämma?
 
Du behöver lära din klippare det nya kortets unika slingsignal. Ställ klipparen i laddstationen och välj Byta PIN-kod (du kan använda samma kod som tidigare) så bör det fungera.
 
Gjorde det men gick inte. Ingen slingsignal blev meddelandet. Provade med guide kabeln och då gick den nya koden igenom men fortfarande blink på begränsningsslingan.
 
Du får säkerställa att slinga är hel, antingen genom en kontrollmätning mha ett mätinstrument (max ca 20 ohm slingresistans) eller koppla in en bit kabel.
Det låter som du har (har haft) två fel här, trasigt kort och avbrott på slingan.
 
E etompau skrev:
Du får säkerställa att slinga är hel, antingen genom en kontrollmätning mha ett mätinstrument (max ca 20 ohm slingresistans) eller koppla in en bit kabel.
Det låter som du har (har haft) två fel här, trasigt kort och avbrott på slingan.
Så kan det vara, Första dolda avbrotten sedan installationen 2012 och just när laddaren varit inne för byte av kort. Har fin signal runt 50 meter bort både höger och vänster men ska gräva fram slingan vid 220 meter och mäta även där.
 
Hur mäter du slingan? Om du använder en AM-radio så kan du få signal även om slingresistansen är för hög för klipparen/laddstation.
Kolla skarvdonet där guidekabeln är ansluten.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur mäter du slingan? Om du använder en AM-radio så kan du få signal även om slingresistansen är för hög för klipparen/laddstation.
Kolla skarvdonet där guidekabeln är ansluten.
En enkel stegvis mätare man mäter proppar med. Ska testa med AM-radio annars får jag hyra en mätare. Det ska vara samma kort till alla klippare så ÅF trodde att åskan slagit ut någon av skarvdosorna.
 
Konstigt, helt plötsligt, utan att göra något, fick jag dubbel-blink och 100% signalstyrka. Så nu är den ute och klipper, fast jag fick hjälpa den med manuell klippning i 2 timmar där gräset var för högt.
 
Tanken med det länkade instrumentet var att mäta slingresistansen i begränsingskabeln, då för att avgöra om den ligger på gränsen för att vara för hög eller om där är något annat glapp.
Det vore intressant att veta vilket instrument som Husqvarna rekommendera för att mäta "dataströmmen".
 
E etompau skrev:
Tanken med det länkade instrumentet var att mäta slingresistansen i begränsingskabeln, då för att avgöra om den ligger på gränsen för att vara för hög eller om där är något annat glapp.
Det vore intressant att veta vilket instrument som Husqvarna rekommendera för att mäta "dataströmmen".
Är nog denna och kostar runt 700 kr. Men är nog lite svårt för mig då signalen ofta går fram och sällan inte.
 
En sådan ledningssökare mäter inte "dataströmmen" utan detekterar magnetfältet runt kabeln. Den kan ge tvivelaktigt resultat om slingresistansen är förhöjd pga dålig kontakt i kontakter/skarvar etc. Man kan då tolka att slingan är hel, men klippare och laddstation indikerar fel.

Ett universalinstrument kan mäta resistansen och direkt visa om slingan är OK och håller ett godkänt resistansvärde (ca 5-25 ohm).

En vanlig batteridriven radio med mellanvåg går ockås att nyttja för att lyssna efter slingsignalen och ge en fingervisning om avbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.