Hej, jag var och kollade på en fastighet och i en del av garaget så kändes det som att det var tomrum under betongplattan, det kändes inte stumt helt enkelt.
Kan det vara så att grunden satt sig? Det var ganska sank mark runt och det var grävt dike längs långsidan.

Just där stod det en 3,6tons 2-pelarlyft, finns väl risk att plattan ger med sig och lyften tippar?

Går det att åtgärda? Borra hål i plattan och fylla betong? Andra lösningar?
 
Är det ett lite äldre hus? Det troliga är i.s.f. att man gjutit i omgångar och att det är bom på den övre gjutningen som också högst sannolikt är ytskikt.
 
Nej, det är byggt 2017 så det borde vara gjutet i en omgång antar jag.
 
J jakelund skrev:
Nej, det är byggt 2017 så det borde vara gjutet i en omgång antar jag.
Det är det absolut. Vad var orsaken till att du misstänker att det är hålrum under plattan?
Det är ganska osannolikt att det är det. Skulle marken ha sjunkt så pass mycket redan så bör huset varit pålat, då räknar man med att hålrum bildas under plattan. Dock ska inte isoleringen hänga med marken utan vara fortsatt ansluten till plattan.
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
Det känns inte stumt om man stampar i golvet, bara halva garaget känns stumt.
Känns som i ett betonghus med källare under.
Jag tror inte att det är pålat.
 
Grunden är troligtvis byggt av en händig och glad amatör, kan det vara dåligt packat/paddat?

Frågan är ju om det är farligt och måste åtgärdas?
 
J jakelund skrev:
Det känns inte stumt om man stampar i golvet, bara halva garaget känns stumt.
Känns som i ett betonghus med källare under.
Jag tror inte att det är pålat.
Känner inte igen det faktiskt.
Men oavsett så behöver man veta mer för att ge ett korrekt svar. Troligtvis är det som sagt inget hålrum och även om det skulle vara det är det osannolikt att det skulle innebära problem.
Är det byggt 2017 bör ju ritningar finnas att tillgå tämligen smärtfritt.
 
Tack för svaren:)
Jag ska se om jag kan få mer info från säljaren.
 
Hej
Fick du några svar på dina funderingar?
Jag har något liknande under min platta i verkstaden. Släpper jag ett hjul på golvet känns det som att betonggolvet svajar
 
Euro Euro skrev:
Hej
Fick du några svar på dina funderingar?
Jag har något liknande under min platta i verkstaden. Släpper jag ett hjul på golvet känns det som att betonggolvet svajar
Nej inga svar, jag tror att grunden satt sig, dåligt paddat men vet inte hur man kan åtgärda sånt.
Jag köpte aldrig fastigheten.
 
  • Gilla
Euro
  • Laddar…
Beroende på hur mycket den satt sig så låter det som att grundförstärkning/lyftning med polymer skulle kunna vara en lösning. Geobear är ett företag som håller på med det.
 
  • Gilla
Euro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.