Fairlane
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Jag anser dock att vi fortfarande har rätt att slutföra affären då jag inte hittar något u kontraktet som ger dom rätten att häva det.
Det gör inte jag heller. Å andra sidan hittar jag inte heller i kontraktet att fastigheten är er när ni har betalat. Det står att när ni betalat och de kvitterat att de fått pengarna så kan de överlämna egendomen.
Så dilemmat kvarstår, kontrakten är så luddigt så det är inte glasklart att de inte kan häva. Anser man ser vara glasklart så borde det vara lika glasklart att säljarna inte behöver överlämna fastigheten ens när de fått betalt.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Förlåt för sent svar. Din uppriktigt ställda fråga dränktes i allt övrigt här i tråden.
En mäklare är 100% ansvarig för kontraktet giltighet och utformning.
Om en mäklare upprättar ett bristfälligt kontrakt där ni som köpare/säljare lider ekonomisk skada p.g.a. brister i kontraktet finns all anledning att driva frågan vidare.

Du som kund kan driva en fråga mot en mäklare helt kostnadsfritt via FRN, fastihjetsmäklarnas reklamationsnämnden. De allra flesta mäklarna är anslutna dit och där kan mäklarens arbete och ansvar utvärderas.

Har mäklaren begått ett tjänstefel finns alltid en ansvarsförsäkring i grunden som träder in.
Tusen tack! Jag tog kontakt med Mäklarsamfundet som sade att mäklaren enbart var ansvarig om han/hon hade utformat kontraktet. Jag frågade då om man behövde ha med en jurist vid kontraktskrivning här i Sverige vilket jag faktiskt fick som svar att man behövde. Ekonomisk skada är för tidigt att säga men vi hade ju aldrig någonsin signerat kontraktet från början om vi känt till det här och nu sitter vi med en inbetald förhandsavgift och ett förhandskontrakt vi inte får lov att häva trots en stor försening i projektet.
 
Misse Misse skrev:
Tusen tack! Jag tog kontakt med Mäklarsamfundet som sade att mäklaren enbart var ansvarig om han/hon hade utformat kontraktet. Jag frågade då om man behövde ha med en jurist vid kontraktskrivning här i Sverige vilket jag faktiskt fick som svar att man behövde. Ekonomisk skada är för tidigt att säga men vi hade ju aldrig någonsin signerat kontraktet från början om vi känt till det här och nu sitter vi med en inbetald förhandsavgift och ett förhandskontrakt vi inte får lov att häva trots en stor försening i projektet.
Ja, det är ju i sammanhanget en liten tröst att man är skyddad mot ekonomisk skada om man är fastlåst i ett projekt man vill komma ifrån. Beklagar verkligen.
Nyproduktion kan ibland bli en riktigt soppa då byggherrar tecknar egna förhandsavtal med kunder o.s.v.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Har nu slösat min dyrbara tid på att läsa detta dumma svammel.. TS , du får nog se detta som läropengar för skulle säljare dra vidare detta till jurist så är nog avtalet inte mer hållbart än ett köp i "god tro". Om du vill slänga pengar på det så hade jag absolut inte bara litat på en mäklare för de är ett "speciellt" släkte av människor i klass med dagens politiker.
(Har 3 vänner inom mäklaryrket)

Utan låt mäklaren skriva ett avtal enligt sin mall om du inte kan hitta den på internet förstås och sedan hur du ska lyckas få säljaren att kludda under den är ju nog en väldigt liten chans så redan där är du rökt.

Annars steg två i processen är att ta vidare detta "avtal" till en riktig fastighetsjurist som kan vägleda dig för 2000kr/tim till att du ska se detta som läropengar och hitta ett annat objekt där du tar professionell hjälp ifrån början.

Hoppas innerligt att du har lärt dig något och samtliga läsare har också lärt sig att inte lita blint och förhasta sig in på större saker med värde. Samt att aldrig lita på en mäklare heller när de slänger ut sig ord som "varudeklarerat", "besiktigat" eller annat politiskt ordbajsande.

Ring alltid in en äldre snickare eller besiktningsman med erfarenhet (ej moppemustash och hängade byxor ifrån anticimex) oavsett hur bra besiktigad huset är av den välsminkade mäklarinnan eller kotlettfrillan. ;)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja asså man behöver ju inte ta för givet detta handlar om bedrägeri som dom flesta verkar tro till att börja med. Jag tror bara dom är lite klantiga med hur dom skrivit kontraktet. Och enligt kontraktet ska allt betalas på samma konto det var efter dom ville häva köpet dom skrev att de var nya villkor nu med annat pris och det skulle betalas på ett annat konto. Vilket vi självklart inte går med på.
Och ja just nu vägrar dom sälja dom menar på att kontraktet löpt ut pga det är över tiden. Jag anser dock att vi fortfarande har rätt att slutföra affären då jag inte hittar något u kontraktet som ger dom rätten att häva det. Vilket min huvudfråga från början handla om.
Sen så nu i dom senaste dagarna har vi inte ens fått tag i säljarna när vi försökt komma överrens med dom
Ett av dina bekymmer är att förmå dessa säljare att skriva på ett nytt upprättat avtal av en mäklare. Jag kan inte se varför du ska kunna tvinga dem att göra detta enligt detta kontrakt. Du har inget övertag överhuvudtaget. Nu sitter dem med din handpenning och du får inte loss pengar från banken.

Nu har dom i princip rätt. Att tiden löpt ut för betalning av köpeskillingen. Detta kanske går att vrida på med ränta/skadestånd eller vad det nu kan vara. Men problemet kvarstår att du inte får loss pengar från banken för att betala köpeskillingen.

Hur din jurist ska hjälpa till att se ljuset i tunneln är en gåta för mig. Men jag hoppas att ni löser det. Dvs att säljarna går med på ett nytt upprättat avtal. Gör dom inte det så är detta ett ett svårlöst fall enligt mig.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
I värsta fall kan du alltid trilskas tillbaka genom att bo kvar utan att betala hyra. Även om de har rätt lär det ta tid att få bort dig därifrån.
 
Misse Misse skrev:
Tusen tack! Jag tog kontakt med Mäklarsamfundet som sade att mäklaren enbart var ansvarig om han/hon hade utformat kontraktet. Jag frågade då om man behövde ha med en jurist vid kontraktskrivning här i Sverige vilket jag faktiskt fick som svar att man behövde. Ekonomisk skada är för tidigt att säga men vi hade ju aldrig någonsin signerat kontraktet från början om vi känt till det här och nu sitter vi med en inbetald förhandsavgift och ett förhandskontrakt vi inte får lov att häva trots en stor försening i projektet.
Man måste inte ha en jurist till hjälp vid avtalsskrivningar eller en mäklare. Men det kan underlätta. Egentligen borde man ta hjälp av en jurist för att granska avtalet innan man skriver på. Det är som Elin 6745 skrev tidigare, det är ens största affär. Det var bra att hon tog upp det.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
I värsta fall kan du alltid trilskas tillbaka genom att bo kvar utan att betala hyra. Även om de har rätt lär det ta tid att få bort dig därifrån.
Bättre och betala hyran för då blir det ännu svårare. På nått sätt känns det som att TS har en fördel vid en förhandling. Han bor redan i huset
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Bättre och betala hyran för då blir det ännu svårare. På nått sätt känns det som att TS har en fördel vid en förhandling. Han bor redan i huset
Fast då fortsätter han ju att "betala av" på huset men blir ändå aldrig ägare. Det blir alltså en ännu större summa som borde räknas som avbetalningar på huset men som han aldrig ser röken av igen.
 
M MartinP666 skrev:
Fast då fortsätter han ju att "betala av" på huset men blir ändå aldrig ägare. Det blir alltså en ännu större summa som borde räknas som avbetalningar på huset men som han aldrig ser röken av igen.
Men som någon skrivit tidigare så med tanke på det står att om deposition och hyra betalats så får jag tillträda? Kan ju testa ansöka om lagfart redan nu igentligen? Jag tror den andra luddiga biten om att dom ska kvittera mottagning av pengar osv är för otydlig för att man ska kunna ens gå efter den biten i kontraktet?
 
  • Gilla
Eskes
  • Laddar…
Ev en väg framåt så att du får med dig banken är att du tar kontakt med mäklare om en värdering då du har tillgång till huset är det ju inget problem. Nu har banken något att gå på så att de vet att du inte betalar överpris (tror detta är anleningen till att banken vill ha mäklare).
Förhoppningsvis kan du nu övertyga banken om att låna ut pengar för köpet och du kan höra av dig till säljaren om att du vill slutföra köpet så fort som möjligt.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ev en väg framåt så att du får med dig banken är att du tar kontakt med mäklare om en värdering då du har tillgång till huset är det ju inget problem. Nu har banken något att gå på så att de vet att du inte betalar överpris (tror detta är anleningen till att banken vill ha mäklare).
Förhoppningsvis kan du nu övertyga banken om att låna ut pengar för köpet och du kan höra av dig till säljaren om att du vill slutföra köpet så fort som möjligt.
Vi har redan värderat huset och fått ok om bolån från banken men de va då säljarna ställde sig på tvären och vill häva kontraktet. Dom va ok med att vänta från början och så fort vi blev klara med allt och ville slutföra affären via mäklare då vägra dom sälja helt plötsligt
 
M MartinP666 skrev:
Fast då fortsätter han ju att "betala av" på huset men blir ändå aldrig ägare. Det blir alltså en ännu större summa som borde räknas som avbetalningar på huset men som han aldrig ser röken av igen.
Det blir vanlig hyra. Om man bor i någon annans hus betalar man pengar till ägaren varje månad. Ja, pengarna är borta, men man har i gengäld fått disponera bostaden.

TS hade ju ett separat hyreskontrakt vid sidan av (om nu inte det också är så dåligt att det finns fel i det). I köpeavtalet står det att bara ett par månaders "hyra" ska räknas som delbetalning av köpeskillingen.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det blir vanlig hyra. Om man bor i någon annans hus betalar man pengar till ägaren varje månad. Ja, pengarna är borta, men man har i gengäld fått disponera bostaden.

TS hade ju ett separat hyreskontrakt vid sidan av (om nu inte det också är så dåligt att det finns fel i det). I köpeavtalet står det att bara ett par månaders "hyra" ska räknas som delbetalning av köpeskillingen.
På hyresavtalet står det också att hyran är en avbetalning på huset
 
Det jag menar är att säljaren blockerar alla vägar framåt genom att ignorera avtalet och göra sig otillgänglig. Ett sätt att hantera detta är att dra det till rätten, med osäker utgång och förmodligen stora kostnader. Ett annat sätt är att göra likadant som säljaren, skita i alla avtal och bara vara besvärlig. Säljaren lär tröttna på situationen ganska fort ifall inga pengar kommer in. Detta är inte heller någon säker lösning, men enklare och billigare än en rättegång, och säljaren får samma uppförsbacke som TS sitter i nu, med otydliga avtal, motpart som inte samarbetar, svårt att få rätt etc.
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.