C
A Ace83 skrev:
Problem från de som driver sajterna?
Ja, precis. Har varit med om att omdömen "överklagats", att sajten kräver bevis för påståenden som görs i omdömet, har synpunkter på formuleringar, påpekanden att "XXX helst skulle vilja att omdömet tas bort", osv.

Egentligen inga konstigheter, men åtminstone för mig finns det en gräns för hur mycket energi jag är beredd att lägga ner för att få ett dåligt omdöme publicerat. Då skriver jag hellre ett omdöme t.ex. här och diskuterar direkt med andra konsumenter istället.
 
  • Gilla
MaxMalm och 1 till
  • Laddar…
Alla som läst denna tråd tror jag förstår nu hur mycket dessa omdömen man kan läsa - och inte läsa - på diverse bedömningssajter är värda i verkligheten.

Detta ser jag som det mest betydelsefulla jag tar med mig av tråden.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Alla som läst denna tråd tror jag förstår nu hur mycket dessa omdömen man kan läsa - och inte läsa - på diverse bedömningssajter är värda i verkligheten.

Detta ser jag som det mest betydelsefulla jag tar med mig av tråden.
Enskilda omdömen säger kanske inte så mycket, men flera negativa, särskilt på flera olika omdömeskanaler, kan indikera att något inte står rätt till. Att kolla Prisjakt, Google Reviews, och Trustpilot och på så sätt göra lite research innan man slår till tycker jag är till hjälp.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Nissens
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.
Jag tycker att du skall släppa detta och gå vidare. Du säger ju själv att du borde agerat annorlunda tidigare. Då är det ju lite ditt eget ansvar också att han aldrig fick chansen att åtgärda...
Inte helt ok att vara go o gla i tre år och sedan såga honom...och han överreagerade lite på kritiken oxå. Så ni har båda ”halkat” lite...
Livet är för kort för att hålla på med såna konflikter...
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker att du skall släppa detta och gå vidare. Du säger ju själv att du borde agerat annorlunda tidigare. Då är det ju lite ditt eget ansvar också att han aldrig fick chansen att åtgärda...
Inte helt ok att vara go o gla i tre år och sedan såga honom...och han överreagerade lite på kritiken oxå. Så ni har båda ”halkat” lite...
Livet är för kort för att hålla på med såna konflikter...
Nja, han var inte villig att fixa till sina fel utan att ta betalt för det. Det kan man tolka som att målaren inte fixar till SINA fel, utan att han fixar till fel som han tycker är någon annans.
 
  • Gilla
Vinterfrid och 5 till
  • Laddar…
TS har lämnat ett betyg på en utförd insats, som i det här fallet var bristfällig. Bra info till oss andra. Möjligtvis ska den ändras så det visar att jobbet gjordes för tre år sen.

Betyget ska definitivt ändras och inkludera att målaren nu beter sig aggressivt och hotar med stämning, komma på besök med oberoende målare osv.

OM målaren hade varit seriös och verkligen ville bli av med sitt dåliga betyg hade han erbjudit sig att fixa problemen även om det är tre år sent, med motkravet att betyget revideras. Det hade varit bra service.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Nissens
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja, han var inte villig att fixa till sina fel utan att ta betalt för det. Det kan man tolka som att målaren inte fixar till SINA fel, utan att han fixar till fel som han tycker är någon annans.
Jo, visst. Samtidigt säger ju ts att han inte tog upp det som ett större problem...och borde stått på sig.. för tre år sedan...
 
F forell88 skrev:
Blev bara obekvämt när han började prata om stämning, advokat, förtal och därtill hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan.

Fortfarande inte bestämt om jag ska lägga detta bakom mig eller ödsla mer energi på ett nytt mer detaljerat omdöme.
F forell88 skrev:
Blev bara obekvämt när han började prata om stämning, advokat, förtal och därtill hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan.

Fortfarande inte bestämt om jag ska lägga detta bakom mig eller ödsla mer energi på ett nytt mer detaljerat omdöme.
Det säger ju sig självt att förtal inte är aktuellt, det är ju bara trams han slänger ur sig. Så fungerar inte lagen som även Lawline-länken förklarar. T.o.m. ”riktigt” förtal är ju svårt att få någon dömd för - där brukar ju vara ett case i veckan i Aftonbladet.

Recension: klart du ska skriva det. Kändes ju inte som att ”åtgärda” felet var aktuellt oavsett för målaren. Det var ju löpande räkning och när du påtalade kvaliteten på arbeten så sa han att det skulle kosta mer. Så du har ju gjort vad du kunde. Skriv du din recension på ett sakligt sätt.
 
  • Gilla
harö och 1 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Du har ingen skyldighet att släppa in honom.
Blir han inte insläppt så har han svårt att ha några bevis att bygga sitt case på.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Mikael_L
E etompau skrev:
Betygssättning av företag på diverse sidor eller hos Google är det nya. Många restauranger blir "drabbade" av sura kunder som hotar att ge dåliga betyg. Det är nog bara att acceptera läget är jag rädd.
Om det blev mer eller mindre standard att alla kunder betygsätter så skulle det bli bra. Ett schysst företag kanske får några enstaka bottenomdömen ifrån kunder med fel förväntningar eller som bara vill jävlas av någon anledning, men det skulle ju dock drunkna i alla andra betyg som är bättre ifall nu företaget gör någorlunda rätt.
Problemet är väl egentligen främst att nästan inga betygssätter, utom ifall man blivit riktigt missnöjd.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mattoys skrev:
Du har ingen skyldighet att släppa in honom.
Blir han inte insläppt så har han svårt att ha några bevis att bygga sitt case på.
Han har absolut inget case alls. Så den biten kan man absolut 100% säkert helt tryggt bortse ifrån.
Jag tycker dock att det låg något lite hotfullt i det hela, så jag skulle inte släppa in någon av den anledningen.

Jag tror dock att det inte kommer hända något mer öht, så mitt råd till forell88 är att bara släppa det hela och gå vidare. Det finns ingen rättslig möjlighet för målaren att göra något, så den biten kan du vara trygg med.


F forell88 skrev:
Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.
I din sits skulle jag vara sugen på att skriva typ så här:
"Jag har raderat mitt omdöme efter hot från firman."

Men det är ju inget jag direkt rekommenderar, utan det är något jag kan göra själv bara för att sånt här får mina horn att växa ut ordentligt, och jag inser ju att jag även får ta ev fight sen.
Så att konfrontera såhär är inget jag generellt rekommenderar, utan det får var och en själv bedöma vad man tycker.
I princip är det ju bättre att arbeta konfilktdämpande istället för eskalerande, i nästan alla lägen.

Men oavsett så tycker jag gott att du kan låta det finnas ett dåligt omdöme, men det kan ju framgå att det är för ett arbete utfört tidigare. Dessutom kommer många som läser ditt omdöme då inte riktigt lita på det, om de märker att du kommer in med det några år efteråt, i alla fall jag skulle ana att det är någon hund begraven där. Så du behöver inte vara orolig att det är du som sätter firman i konkurs.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Ja, till syvende och sist så kokar det väl ner till frågan:
Har hantverkaren rätt att kräva att kunden skall vara nöjd?
Aaabsolut, det kräver jag av alla mina kunder, basta. :crysmile:
 
  • Haha
AndersOhrt
  • Laddar…
Mikael_L
A AlleK skrev:
Är det bara jag som inte tycker det spelar någon som helst roll när i tid recension ges? Om någon bekant skulle fråga TS muntligt vad hen tycker om målaren skulle ju svaret bli detsamma tre veckor eller tre år efter utfört arbete. Dessa omdömen handlar ju om att vägleda andra potentiella kunder och det finns det väl ingen deadline för? Och målarens hot om stämning känns rent ut sagt bara patetiskt!
Håller i stort med, men visst kan det nog kännas lite konstigt och lite surt om det kommer ett negativt omdöme tre år senare, då man inte längre har någon rimlig chans att fixa det som kunden inte var nöjd med. Det hade man ju velat veta redan när jobbet jobbet gjordes.

Men sen ska man inte glömma (när man tänker som jag skrev här nu) att det var antagligen ett ansträngt läge i kommunikation osv redan då, dvs i slutet på arbetet. Så om man som hantverkare inte lyckas se signalerna att kunden är missnöjd och kanske t.o.m aktivt jobbar för att "få stopp på missnöjet (/gnället)" så ställer man ju sig själv i dålig sits, man lämner en missnöjd kund.
Dvs att man inte får chansen (eller ger den) att fixa det som blev dåligt, och det hela resulterar alltså i missnöjd kund och kanske dåligt betyg.


Slutligen, skulle det vara lika illa ifall det plötsligt ramlar in ett positivt omdöme för ett 3 år gammalt jobb?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erimos skrev:
Men om man är nu är petnoga med sitt nätrenomé kan man ju bemöta recensionen och förklara vad man förändrat för att inte nya kunder ska bli missnöjda. Kunder som inte förstår förklaringen kanske man ändå inte vill ha?
Problemet är väl att man har ju ingen aning om ifall man fått något betyg på någon av alla olika betygs-siter. De flesta har nog inte tid och sitta och leta.
 
C cpalm skrev:
Ja, precis. Har varit med om att omdömen "överklagats", att sajten kräver bevis för påståenden som görs i omdömet, har synpunkter på formuleringar, påpekanden att "XXX helst skulle vilja att omdömet tas bort", osv.

Egentligen inga konstigheter, men åtminstone för mig finns det en gräns för hur mycket energi jag är beredd att lägga ner för att få ett dåligt omdöme publicerat. Då skriver jag hellre ett omdöme t.ex. här och diskuterar direkt med andra konsumenter istället.
Vilka sidor är det som strulat med recensioner? Låter ju väldigt olämpligt om de ska påverka kundernas åsikter för att göra företagen nöjda. Såvida recensionerna inte varit orelevanta eller brutit mot någon typ av svensk lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.