Hej!

Har brytare i badrummet som via automatsäkringar (Häger MCS110) går på huvudsäkringen till lägenheten. Jag undrar bara om det går att mäta på samma sätt som i ett vanligt uttag för att få reda på om det är 230V eller 400V. Kan jag mäta över L och N utan att riskera att lösa ut något i ett skåp jag inte kommer åt? Kommer inte installera något själv, men vill inte beställa en maskin som sedan ej går att installera.

Bifogar bild.

Tacksam för svar.
 
  • Öppen eluttagsdos med ledningar och brytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en eller flera enpoliga automatsäkringar? Du kanske har en automatsäkring till vardera brytare på bild? En enpolig säkring betyder 230 V. Vid flera säkringar kan det handla om 400 V men då ska ledningen gå till en dosa av något slag med en fyr- eller femledare (en o samma kabel). Här har du två kablar med tre ledare (åtminstone den till vänster).

Denna typ av strömbrytare är troligen inte klassad för 400 V, så det är ytterligare en antydan till vad det borde vara.

Till sist, då brytarna är avsedda att ansluta en tvättmaskin eller liknande underifrån så vet du att den "liknar" ett uttag på så vis att alla poler finns med. Det är enligt märkningen en tvåpolig brytare.

Så detta kan bekräftas genom att mäta spänningen mellan blå och brun. Du kommer troligen att se 230 V där. Du kan också mäta 230 V mellan brun och grön/gul, och 0 V mellan blå och grön/gul.
 
  • Gilla
Holm^
  • Laddar…
Mikael_L
H Holm^ skrev:
Jag undrar bara om det går att mäta på samma sätt som i ett vanligt uttag för att få reda på om det är 230V eller 400V. Kan jag mäta över L och N utan att riskera att lösa ut något i ett skåp jag inte kommer åt?
Jadå inga problem.
Bara du inte har en multimeter som råkar vara inställd på strömmätning och/eller mätsladdarna inkopplade på terminalerna för strömmätning, ty då är det en stor risk att du blåser din huvudsäkring.
Så ha koll på att du verkligen har spänningsmätning inkopplad (både på väljaren och var mätsladdarna är) så är det inga problem.
 
  • Gilla
Holm^
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det en eller flera enpoliga automatsäkringar? Du kanske har en automatsäkring till vardera brytare på bild? En enpolig säkring betyder 230 V. Vid flera säkringar kan det handla om 400 V men då ska ledningen gå till en dosa av något slag med en fyr- eller femledare (en o samma kabel). Här har du två kablar med tre ledare (åtminstone den till vänster).

Denna typ av strömbrytare är troligen inte klassad för 400 V, så det är ytterligare en antydan till vad det borde vara.

Till sist, då brytarna är avsedda att ansluta en tvättmaskin eller liknande underifrån så vet du att den "liknar" ett uttag på så vis att alla poler finns med. Det är enligt märkningen en tvåpolig brytare.

Så detta kan bekräftas genom att mäta spänningen mellan blå och brun. Du kommer troligen att se 230 V där. Du kan också mäta 230 V mellan brun och grön/gul, och 0 V mellan blå och grön/gul.
Det är två enpoliga dvärgbrytare av typen Hager MCS 110. Den ena för tvättmaskin och den andra för torktumlare. Dessa sitter monterade i en utanpåliggande minigamma kapsling. Från denna kapsling går två kablar upp i en kabelkanal och går utan synliga dosor eller skarvning till badrummet. Då jag sökt datablad för MCS110 hittar jag att den anges ha märkspänning 230V/400V varför jag blev lite fundersam - kan det verkligen stämma för en enpolig brytare? Men som jag tolkar strömställaren/brytaren (den på bilden) är det enfas + nolla och jord varför det inte borde vara något annat än 230V?

Tack för svar!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jadå inga problem.
Bara du inte har en multimeter som råkar vara inställd på strömmätning och/eller mätsladdarna inkopplade på terminalerna för strömmätning, ty då är det en stor risk att du blåser din huvudsäkring.
Så ha koll på att du verkligen har spänningsmätning inkopplad (både på väljaren och var mätsladdarna är) så är det inga problem.
Detta misstag har jag gjort en gång. Varför jag blev lite extra nervös när jag inte själv kan åtgärda eventuellt problem. Tack för svar!
 
Redigerat:
Det är den högsta spänning som dvärgen i sig klarar. Spänningen som verkligen används kan vara lägre. MCS110 är nog inte annorlunda byggd än sin trepoliga variant MCS310 där det normalt förekommer 400 V mellan dess poler. Så det kan ytterligare ska titta på är hur materielen används. Du kan utgå ifrån att du har 230 V i dessa brytare, men troligen 400 V mellan de två brytarna, dvs det är olika faser i de två gruppledningarna.
 
  • Gilla
Holm^
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.