B Byggdjuret skrev:
Om du testar att läsa ordentligt nästa gång så kanske det blir bättre.
Du kan tagga ner själv annars?
Förresten skulle du kunna motivera en timkostnad på 3000kr? Jag skulle ha svårt för det. Framförallt då man inte behöver ha några utgifter. Men du har en högskoleutbildning. Men den ger inte automatiskt rätt att ta så mycket betalt.
Jag har läst ordentligt och liksom flera andra med mig anser att Elin6745 gav svar medans du anklagar hen för svammel. Bra jobbat!

Jag skulle inte ha problem att motivera en timkostnad på 3000 men det beror helt på arbetet OCH mer viktigt ANSVARET inbyggt i arbetsuppdraget. Nu har jag inte personligen ett sådant jobb som motiverar den timkostnaden så jag behöver inte det. Indirekt har jag stort ansvar i mitt arbete då det potentiellt skulle kunna kosta många liv i andra änden om jag gör misstag. Det gör att jag har en bra lön som jag anser att jag kan motivera. Men varför komplicera en "verklighet" som är så enkel när alla arbetsuppgifter tydligen är "standardjobb" och följer mallar
 
  • Gilla
Nageek och 6 till
  • Laddar…
C Chreo skrev:
Jag har läst ordentligt och liksom flera andra med mig anser att Elin6745 gav svar medans du anklagar hen för svammel. Bra jobbat!

Jag skulle inte ha problem att motivera en timkostnad på 3000 men det beror helt på arbetet OCH mer viktigt ANSVARET inbyggt i arbetsuppdraget. Nu har jag inte personligen ett sådant jobb som motiverar den timkostnaden så jag behöver inte det. Indirekt har jag stort ansvar i mitt arbete då det potentiellt skulle kunna kosta många liv i andra änden om jag gör misstag. Det gör att jag har en bra lön som jag anser att jag kan motivera. Men varför komplicera en "verklighet" som är så enkel när alla arbetsuppgifter tydligen är "standardjobb" och följer mallar
Tja varför blev det så farligt att säga att någon svamlar?

Men du har inte så stor koll på ansvar och pengar. Så stort ansvar har man inte normalt så man kan förklara 3000kr. I timmen. Jag hade undvikit någon som tog 3000kr i timmen skyller på ansvar. Kolla en elektriker han tar runt 500kr i timmen å har ansvar för ditt liv. Så timpenningen avslöjar inte ansvaret utan bara vad tar ut för att man kan.
Nu vet jag inte vad en mäklare har i timarvode. Om man lägger ner så mycket jobb som mäklaren här gör så blir inte timpenningen speciellt hög. Och inga 3000kr
Då ställer jag frågan allmänt. Vad tar en mäklare i timmen? Jag förstår att man ofta jobbar mot fasta priser...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Karlia
Ska vi prata orättvisa löner tycker jag vi kan blanda in sjuksköterskor och undersköterskor i tråden. Om en elektriker ansvarar för ditt liv, vad gör inte de!

Löner är många gånger baserat på hur många som finns och behövs. Om många människor är beredda att betala högre summor för mäklare än elektriker så blir det så.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja varför blev det så farligt att säga att någon svamlar
Kanske problemet var att du inte uttryckte det som "personligen anser jag att du svamlar" utan rent aggressivt:
B Byggdjuret skrev:
Du kanske borde bli politiker?
Svamlar på men säger inget?
B Byggdjuret skrev:
Men du har inte så stor koll på ansvar och pengar. Så stort ansvar har man inte normalt så man kan förklara 3000kr. I timmen. Jag hade undvikit någon som tog 3000kr i timmen skyller på ansvar.
Kanske om ditt tonläge var mindre aggressivt hade diskussionen varit mer konstruktiv. 3000 och mer ändå hade jag gladeligen betalat för någon som skulle göra en allvarlig opereration på mina nära och kära men det är ju jag...
Det står ju var och en fritt att ta in fler anbud och att säga "nej tack"

B Byggdjuret skrev:
Kolla en elektriker han tar runt 500kr i timmen å har ansvar för ditt liv.
Nej en elektiker har inte ett direkt ansvar för mitt liv, endast indirekt genom hens eventuella misstag. Precis som i min egen situation och jag kan inte motivera en lön på 3000kr MEN det är ju redan klarlagt

B Byggdjuret skrev:
Så timpenningen avslöjar inte ansvaret utan bara vad tar ut för att man kan.
Ja tyvärr är det så i vissa branscher
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Och att tro att det tar 2h att genomföra är såväl okunnigt som arrogant.

Det en fastighetsmäklare gör vid ett skrivuppdrag (gällande fastighet) är minst följande:

1. Inledande samtal med båda parterna individuellt där deras förutsättningar gås igenom. Vad har de kommit överens om, vad har de för förväntningar, och förutsättningar? Har de bestämt en köpeskilling, gå igenom vad parterna anser ska ingå i detta. Ska friskrivning läggas med gå igenom varför och i vilken omfattning. Säkerställa att båda parternas intressen tas tillvara samt att kontraktet blir balanserat. Säkerställa att båda parterna förstår innebörden av villkoren i kontraktet.

2. Kontrollera parternas uppgifter. Kontrollera om fastigheten är pantsatt. Om den inte är pantsatt, spåra samtliga pantbrev för att säkerställa att en köpare inte riskerar att få med sig säljarens lån. Kontrollera fastighetskarta, inskrivningar hos lantmäteriet. Säkerställa att fastigheten inte är under utmätning eller att förfoganderätten på något sätt är begränsad i rättslig mening. Detta inkluderar att kontrollera med myndigheter att säljaren verkligen har rätt att överlåta fastigheten på sätt som parterna önskar. Kontrollera att köparen har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna fullfölja kontraktet.

3. Formulera köpekontrakt efter parternas önskemål samt med hänsyn taget till resultatet av ovan nämnda kontroller.

4. Hålla i en kontraktsskrivning. Tar normalt sett ca 1-1,5h om allt löper på smidigt. (Detta verkar f.ö. vara den enda punkten du tror en mäklare utför).

5. Deponera handpenningen samt säkerställa fullföljd av kontrakt. Redovisa handpenning.

5. Följa upp eventuella villkor intagna i kontraktet. Delge eventuella banker kontraktet. Inhämta lösenuppgifter för eventuella lån. Skicka preliminär likvidavräkning till köparens bank så att denne kan upprätta korrekta lånehandlingar med köparen inför tillträdet. Boka tid för tillträde med köparen och säljarens bank.

6. Hålla i tillträde. Vanligtvis på distans idag men kan också ske på bankkontor. Ta fram köpebrev, likvidavräkning, eventuellt värdeutlåtande till banken. Säkerställa att transaktionen går rätt till. Presentera en skriftlig transaktionskvittens för parterna. Säkerställa att parterna inför tillträdet fullföljt sina åtaganden beträffande uppsägning/övertagande av elabonnemang, larm, fiber m.m. m.m.

7. Vid behov bistå parterna med lagfartsansökan. Vid behov bistå parterna vid dödningsförfarande av borttappade pantbrev, handläggning av spärrkonto.

8. Bistå säljaren med råd kring skattedeklarationen, plocka fram en preliminär skattedeklaration. Ta fram samt fylla i en deklarationsblankett som avser fastighetsförsäljningen året efter försäljningen.

Känns 2h fortfarande rimligt tycker du? Kanske vore klädsamt med lite mer kunskapsinhämtning innan du sågar en hel yrkeskår längs med fotknölarna...
Mot dumhet och lost cases hjälper inga argument.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Ja alltså det går ju säkerligen att få fram all den informationen som mäklaren tar fram via internet, de kanske till och med har egna system som kan kolla upp det ännu lättare. Men om du själv ska kolla upp allt det där, var börjar du då? Och exakt vad är det du ska kolla upp? Är du säker på att du har kolla allt?

Du betalar inte bara mäklaren för att kolla upp alla de uppgifterna utan även för att de vet exakt var de ska kolla upp dem och det kanske bara tar 20 minuter för dem att göra det när man har det som rutin. Hur lång tid tar det dig att kolla upp det?

Sen är det ju såklart så att de vill tjäna pengar också, men de är som sagts ovan, ganska bundna till sina åtaganden via sin licens.

Du kan absolut sköta en affär helt privat om du har förtroende för säljaren, men tänk på att det engelska namnet för en bedragare, "con man" är en forkortning av confidence man, dvs någon som använder ditt förtroende för dem för att lura dig, det är vad de gör och de är oftast bra på det.

En helt annan sak som jag såg angående att banker borde/inte borde hänvisa till mäklare utan sköta det visa sina egna jurister är ju att bland annat Swedbank ju även äger Fastighetsbyrån så det kan ju mycket väl vara så att de vill/hoppas att de ska använda sig av deras mäklare, men det handlar väl kanske mest om att få en kompetent yrkesperson att titta på det hela.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
För att vara lite mer on topic; det känns ju minst sagt suspekt att de har en friskrivningsklausul för svartbyggen och felaktiga elinstallationer.
Kolla upp exakt vilka bygglov som finns på huset, de har nog knappast hunnit bygga något omfattande på den tiden men är det kanske så att de har renoverat eller fixat något i huset sedan de köpte det?
Sen kan man väl hoppas på att, som någon skrev tidigare, att det där räknas som en specifikation av exakt vad som täcks och att allt annat inte faller under den, men kolla extra noga på just de sakerna så att allt står rätt till där.
Hade en mäklare eller dyl. skrivit det hade det nog inte varit konstigt, men om de nu försöker sig på något så hade det väl inte varit så konstigt att de skriver upp just de sakerna som de vet med sig att det kan bli problem med.
I vilket fall känns det som ett försök att gå runt en dolda-fel försäkring.

När det gäller att de ha pengar till ett annat bankkonto så kan det mycket väl handla om att de vill ha pengarna direkt till en Dansk bank. Huruvida det är något fuffens med det eller inte kan man ju dock inte veta.

En av fördelarna med en mäklare är väl att man använder sig av escrow-konton så att ingen av parterna kan röra pengarna utan de andra parternas godkännande, vilkorat i köpekontrakt eller liknande.
Vår mäklare när vi köpte hus var väldigt trevlig och gick igenom hela kontraktet punkt för punkt så att det inte var några oklarheter, det ligger ju i deras intresse att alla parterna blir nöjda med deras arbete och jag vill minnas att det är reglerat i lagen att de måste agera i båda parternas bästa intresse.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M MorpH skrev:
För att vara lite mer on topic; det känns ju minst sagt suspekt att de har en friskrivningsklausul för svartbyggen och felaktiga elinstallationer.
Kolla upp exakt vilka bygglov som finns på huset, de har nog knappast hunnit bygga något omfattande på den tiden men är det kanske så att de har renoverat eller fixat något i huset sedan de köpte det?
Sen kan man väl hoppas på att, som någon skrev tidigare, att det där räknas som en specifikation av exakt vad som täcks och att allt annat inte faller under den, men kolla extra noga på just de sakerna så att allt står rätt till där.
Hade en mäklare eller dyl. skrivit det hade det nog inte varit konstigt, men om de nu försöker sig på något så hade det väl inte varit så konstigt att de skriver upp just de sakerna som de vet med sig att det kan bli problem med.
I vilket fall känns det som ett försök att gå runt en dolda-fel försäkring.

När det gäller att de ha pengar till ett annat bankkonto så kan det mycket väl handla om att de vill ha pengarna direkt till en Dansk bank. Huruvida det är något fuffens med det eller inte kan man ju dock inte veta.

En av fördelarna med en mäklare är väl att man använder sig av escrow-konton så att ingen av parterna kan röra pengarna utan de andra parternas godkännande, vilkorat i köpekontrakt eller liknande.
Vår mäklare när vi köpte hus var väldigt trevlig och gick igenom hela kontraktet punkt för punkt så att det inte var några oklarheter, det ligger ju i deras intresse att alla parterna blir nöjda med deras arbete och jag vill minnas att det är reglerat i lagen att de måste agera i båda parternas bästa intresse.
Kontraktet verkar skumt, det är alla eniga om, men det behöver nödvändigtvis inte vara ”fiffel och båg” på gång. En okunnig säljare kanske snickrade ihop ett avtal hen trodde var okej med de punkter hen ansåg var viktiga, bara för att hen inte visste bättre. Vad jag förstod protesterade du inte när det var dags att skriva under.

Är fallet som ovan så kan jag ha viss förståelse för att säljaren bli sur när ni vill flytta tillträdesdag, vill blanda in mäklare, säger att allt ordnat sig fast inget egentligen har hänt. Då skulle jag dra öronen åt mig som säljare. En massa krångel innan köpet ens är genomfört är ingen kund man vill ha.

Sen kan det vara lurendrejeri på gång, och det återstår att försöka luska ut. Jag skulle göra allt för att i så fall dra mig ur affären.

Sen skulle jag inte skriva på något jag inte förstod, utan be att få tid för att diskutera med någon sakkunnig. Inte en kråka på nåt jag inte granskat i detalj när det gäller så här stora pengar. Men detta vet du redan (och förbannar dig för) men det kanske kan hjälpa någon annan i husköpartankar.

Vad vill de ni ska göra nu? Flytta?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
I ts fall räcker det inte med bara en mäklare, där behövs det jurist. Sen kan det vara lämpligt att ta hjälp därefter av en mäklare. För att få fram ordentliga underlag. Det kanske kan vara smart att ta in en "riktig" mäklare
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
C Chreo skrev:
Kanske problemet var att du inte uttryckte det som "personligen anser jag att du svamlar" utan rent aggressivt:



Kanske om ditt tonläge var mindre aggressivt hade diskussionen varit mer konstruktiv. 3000 och mer ändå hade jag gladeligen betalat för någon som skulle göra en allvarlig opereration på mina nära och kära men det är ju jag...
Det står ju var och en fritt att ta in fler anbud och att säga "nej tack"


Nej en elektiker har inte ett direkt ansvar för mitt liv, endast indirekt genom hens eventuella misstag. Precis som i min egen situation och jag kan inte motivera en lön på 3000kr MEN det är ju redan klarlagt


Ja tyvärr är det så i vissa branscher
Jag måste erkänna att det är skillnad på mäklare och läkare.
Om vi går in på ansvar, så är det många branscher som har ansvar utan att ta 3000kr i timmen.
En elektrikers ansvar är för tyngre än jurist eller mäklares ansvar. De ansvarar för mitt liv. Jag prioriterar det högre än annat.
Jag tror det är ytterst få som egentligen kan motivera en timlön på 3000kr. En riktigt duktig läkare kanske.
Eller en riktigt duktig advokat.
Men jag skulle inte kunna motivera en kostnad på 3000kr timmen för de arbete jag utför. Jag är inte värd det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Jag vill inte kapa tråden men vilket ansvar bär en mäklare för att ett kontrakt är giltigt? Jag har själv (dumt nog!) signerat ett förhandsavtal för en bostadsrätt där kontraktet inte uppfyllde de krav som specificeras i bostadsrättslagen vad gäller förhandsavtal. Vi var ju så otroligt naiva att vi trodde att kontraktet var korrekt eftersom det var en mäklare som förmedlade alla lägenheter men så var inte fallet och vi ångrar oss idag bittert att vi inte anlitade en jurist för granskning av avtalet eftersom vi med facit i hand aldrig hade signerat från början... Vi känner oss grundlurade av både byggföretag och mäklare så som situation är idag.
Förlåt för sent svar. Din uppriktigt ställda fråga dränktes i allt övrigt här i tråden.
En mäklare är 100% ansvarig för kontraktet giltighet och utformning.
Om en mäklare upprättar ett bristfälligt kontrakt där ni som köpare/säljare lider ekonomisk skada p.g.a. brister i kontraktet finns all anledning att driva frågan vidare.

Du som kund kan driva en fråga mot en mäklare helt kostnadsfritt via FRN, fastihjetsmäklarnas reklamationsnämnden. De allra flesta mäklarna är anslutna dit och där kan mäklarens arbete och ansvar utvärderas.

Har mäklaren begått ett tjänstefel finns alltid en ansvarsförsäkring i grunden som träder in.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
M MorpH skrev:
För att vara lite mer on topic; det känns ju minst sagt suspekt att de har en friskrivningsklausul för svartbyggen och felaktiga elinstallationer.
Kolla upp exakt vilka bygglov som finns på huset, de har nog knappast hunnit bygga något omfattande på den tiden men är det kanske så att de har renoverat eller fixat något i huset sedan de köpte det?
Sen kan man väl hoppas på att, som någon skrev tidigare, att det där räknas som en specifikation av exakt vad som täcks och att allt annat inte faller under den, men kolla extra noga på just de sakerna så att allt står rätt till där.
Hade en mäklare eller dyl. skrivit det hade det nog inte varit konstigt, men om de nu försöker sig på något så hade det väl inte varit så konstigt att de skriver upp just de sakerna som de vet med sig att det kan bli problem med.
I vilket fall känns det som ett försök att gå runt en dolda-fel försäkring.

När det gäller att de ha pengar till ett annat bankkonto så kan det mycket väl handla om att de vill ha pengarna direkt till en Dansk bank. Huruvida det är något fuffens med det eller inte kan man ju dock inte veta.

En av fördelarna med en mäklare är väl att man använder sig av escrow-konton så att ingen av parterna kan röra pengarna utan de andra parternas godkännande, vilkorat i köpekontrakt eller liknande.
Vår mäklare när vi köpte hus var väldigt trevlig och gick igenom hela kontraktet punkt för punkt så att det inte var några oklarheter, det ligger ju i deras intresse att alla parterna blir nöjda med deras arbete och jag vill minnas att det är reglerat i lagen att de måste agera i båda parternas bästa intresse.
Klart att det finns anledningar till att anlita en "riktig" mäklare och inte bara en nätmäklare. Men ibland vill man bara. Ha det enkelt då är nätmäklare smart. Vill man ha mer hjälp är en vanlig mäklare vettig.
 
M MetteKson skrev:
Kontraktet verkar skumt, det är alla eniga om, men det behöver nödvändigtvis inte vara ”fiffel och båg” på gång. En okunnig säljare kanske snickrade ihop ett avtal hen trodde var okej med de punkter hen ansåg var viktiga, bara för att hen inte visste bättre. Vad jag förstod protesterade du inte när det var dags att skriva under.

Är fallet som ovan så kan jag ha viss förståelse för att säljaren bli sur när ni vill flytta tillträdesdag, vill blanda in mäklare, säger att allt ordnat sig fast inget egentligen har hänt. Då skulle jag dra öronen åt mig som säljare. En massa krångel innan köpet ens är genomfört är ingen kund man vill ha.

Sen kan det vara lurendrejeri på gång, och det återstår att försöka luska ut. Jag skulle göra allt för att i så fall dra mig ur affären.

Sen skulle jag inte skriva på något jag inte förstod, utan be att få tid för att diskutera med någon sakkunnig. Inte en kråka på nåt jag inte granskat i detalj när det gäller så här stora pengar. Men detta vet du redan (och förbannar dig för) men det kanske kan hjälpa någon annan i husköpartankar.

Vad vill de ni ska göra nu? Flytta?
Ja asså man behöver ju inte ta för givet detta handlar om bedrägeri som dom flesta verkar tro till att börja med. Jag tror bara dom är lite klantiga med hur dom skrivit kontraktet. Och enligt kontraktet ska allt betalas på samma konto det var efter dom ville häva köpet dom skrev att de var nya villkor nu med annat pris och det skulle betalas på ett annat konto. Vilket vi självklart inte går med på.
Och ja just nu vägrar dom sälja dom menar på att kontraktet löpt ut pga det är över tiden. Jag anser dock att vi fortfarande har rätt att slutföra affären då jag inte hittar något u kontraktet som ger dom rätten att häva det. Vilket min huvudfråga från början handla om.
Sen så nu i dom senaste dagarna har vi inte ens fått tag i säljarna när vi försökt komma överrens med dom
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
Sen kan jag tillägga att jag har absolut inga problem att betala en dyr kostnad för en mäklare för att vara säker på att allt går rätt till. Så förstår inte varför alla diskuterar om hur dyrt de är med mäklare? Dom som inte är villiga att betala en dyr mäklare får helt enkelt skita i det? Nu e de tyvärr så dyrt så de får man helt enkelt acceptera?
 
  • Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Sen kan jag tillägga att jag har absolut inga problem att betala en dyr kostnad för en mäklare för att vara säker på att allt går rätt till. Så förstår inte varför alla diskuterar om hur dyrt de är med mäklare? Dom som inte är villiga att betala en dyr mäklare får helt enkelt skita i det? Nu e de tyvärr så dyrt så de får man helt enkelt acceptera?
Ursäkta frågan, men bor ni i huset nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.