B b8q skrev:
Jodå, men de allra flesta stormarna i Sverige kommer från sydväst (Gudrun, Alfrida m.fl).
Javisst, my bad...
 
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Så brukar man svara när man själv inte är drabbad! Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
Ja, du verkar inte ha någon som helst förståelse för din granne.
Tur att det finns lagar som reglerar detta och skyddar människor från sådana som du.
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Jag har tyvärr inte råd därför vore ett lagstöd bra så att aldrig sådana situationer ska behöva uppstå, jag är långt ifrån ensam!
Nu kan jag bara " önska" en kraftig storm från norr ( vilket är ovanligt i dessa trakter) som faktiskt gör att ett träd faller 1 m från hans egna hus så han fattar galoppen och tar ned träden själv.
Du säger att du inte har råd med åtgärderna du vill ha gjorda. Vem skall då betala för dem menar du?
Om du försöker få grannen att betala för något som du enligt dina hemmasnickrade regler vill ha gjort så förstår jag grannen ännu bättre...
OM något skall göras så får du ju komma med något som han får ut något av också. Att komma med utgifter till honom lär ju inte funka som morot...
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle jag vara försäkringsbolaget, skulle jag säga att om träden är så dåliga ska du ta bort dom på egen bekostnad innan de faller på huset annars är du försumligt och får du själv betala skadan
Ja, det stämmer säkert.
 
Vi har precis tagit ner 13 stora träd som hotade vårt hus, grannens hus, elledningar och väg. Jag älskar träd, och vi har många kvar på denna fastighet, men de skall inte vara fullvuxna i tätbebyggelse.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 6 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Granarna är inte sjuka men de är 20 m höga, 5 m från huset och står utsatta med tanke på 2 nytillkomna kalhyggen, nutidens extrema väder regn/torka och stormar som inte endast kommer på hösten. Och genom att vi har granbarksborrar i skogen bredvid så vore det förnuftigt att ta ned dem.
Så länge det inte är några granbarkborrar i grannens granar så är det ingen fara. Hade det varit så illa som du vill få det att verka hade vi behövt ta ner i princip varenda gran i landet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna utveckla för "att bli skadeståndsskyldig" och att "bli ansvarig för att betala för eventuella skador" är nog för mig ungefär detsamma.
Skadestånd är något man betalar utöver kostnaderna.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det!

Om jag kommer hem till dig och säger: -"vid nästa storm kommer dina träd att välta över din grannes hus. Det säger min arborist". Så vältras ansvaret över på dig? Och sedan gör du detsamma med din granne och dennes granne ... Det låter helt imbecillt. Så lätt kan det naturligtvis inte vara.

Staffan
Varför kan det inte vara så enkelt? Det handlar om att jag innan du kom faktiskt inte var medveten om att träden utgjorde en risk för ditt hus. Om jag är medveten om att träden är en risk, så är jag också ansvarig om något händer när jag medvetet låtit dem stå kvar. Eftersom jag då inte kan säga att "Oj, jag visste inte att de var dåliga".
 
Staffans2000
Därför att det är en bedömningsfråga. Jag och eventuell arborist kan inte göra annat än att gissa. Att på så vaga gruner skjuta över ansvaret på någon annan, är fel.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att det är en bedömningsfråga. Jag och eventuell arborist kan inte göra annat än att gissa. Att på så vaga gruner skjuta över ansvaret på någon annan, är fel.

Staffan
Vad har du för juridiska belägg för att det inte fungerar så? Något annat än att påtala problemet kan du ju hur som helst inte göra.
 
harry73
@Anna_H i Sverige är skadestånd just ersättning för ekonomisk skada man har lidit. Det brukar inte vara skadestånd för psykiskt lidande eller en straffkomponent i skadeståndet.
I USA t ex är det nåt helt annat.

Sedan är det så att det inte räcker att du berättar för mig att mitt träd är en fara för att jag skal få ansvar för följdskadorna. Jag kan ju till att börja med själv titta på trädet och göra bedömningen att trädet inte är ruttet och lämna det där, eller som staffan den store föreslår, kan jag själv också anlita experter för att komma med ett åtgärdsförslag. Eller så är trädet i dåligt skick och jag planerar in att ta bort trädet, men hittar bara arborister som kan ta bort trädet om ett år, då är jag inte per automatik ansvarig (eller försumlig) om trädet faller på grannens hus.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att det är en bedömningsfråga. Jag och eventuell arborist kan inte göra annat än att gissa. Att på så vaga gruner skjuta över ansvaret på någon annan, är fel.

Staffan
Att det är en bedömningsfråga är helt korrekt, jag har själv många gånger tagit ned träd som vid nedtagning visat att kärnan varit mest bara röta, dessa träd såg väldigt friska ut men skenet bedrog.
Inte helt lätt att bedöma, ett borrprov kan ge vägledning men inte 100%.

Och TS kan ju bara påtala för sin granne sina önskemål, samt vara beredd att att betala för nedtagning, städning och att träden ersätts av annat insynsskydd. Att kräva nedtagning samt att grannen skall bekosta allting, vilket verkar vara fallet, är synnerligen naivt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Att det är en bedömningsfråga är helt korrekt, jag har själv många gånger tagit ned träd som vid nedtagning visat att kärnan varit mest bara röta, dessa träd såg väldigt friska ut men skenet bedrog.
Inte helt lätt att bedöma, ett borrprov kan ge vägledning men inte 100%.

Och TS kan ju bara påtala för sin granne sina önskemål, samt vara beredd att att betala för nedtagning, städning och att träden ersätts av annat insynsskydd. Att kräva nedtagning samt att grannen skall bekosta allting, vilket verkar vara fallet, är synnerligen naivt.
Eller så kan det vara tvärtom. Vi har tagit ner träd som vi trodde var dåliga men som var hur friska som helst i stammen.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Vad har du för juridiska belägg för att det inte fungerar så? Något annat än att påtala problemet kan du ju hur som helst inte göra.
Inget som helst!
Reagerade bara på det ologiska i ditt resonemang.

Staffan "den store" (Tack för det)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Eller så kan det vara tvärtom. Vi har tagit ner träd som vi trodde var dåliga men som var hur friska som helst i stammen.
Jodå, tänkte skriva det också men kompletterar med det, jag har tagit ned björkar som sett väldigt hängiga ut och som visat sig vara kärnfriska, en annan gång en väldigt stor ek som hade en rötskada i stammen men som visade sig i övrigt vara väldigt frisk och nog hade kunnat fortsätta stå i väldigt lång tid.
Granar med avbruten topp men ny topp på väg osv.
Träd är lika personliga som oss, det som dödar vissa stärker andra.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.