Bart Bart skrev:
Kommunen är Vallentuna.
Vallentuna har väl ganska gott rykte vad jag förstår när det gäller bygglovsärenden?
 
Har de inte gott rykte så borde de ha det i mina ögon.
Min tidigare erfarenhet är alltså från ganska exakt 11 år sedan och då fungerade det inte klockrent kan vi säga. Sen dess har det hänt mycket på avdelningen verkar det som.
 
Har en teori.

Tror nya regeln där avgiften går ner med 20 procent per vecka efter de första 10 veckorna har fått det här att hända.

Senast jag ansökte ringde kommunen precis som du säger upp och i princip hetsade att jag skulle komplettera och fort skulle det gå.

Gången innan dess, innan 2019, fick jag ringa varannan vecka för att påminna.
 
Bart Bart skrev:
Nu har jag fått startbesked. Bara att dra igång. Tekniskt samråd ej nödvändigt. Mindre än 4 arbetsdagar efter registrerad komplettering. Mindre än sju arbetsdagar efter inlämning av anmälan. Stolt kommuninvånare här!

Nu är det bara att hoppas att det är på riktigt så att inte KOW har rätt och allt är en stor bluff iscensatt av någon som vill ha mina 6 150 kr i anmälningsavgift ...
Hoppas du inte får en räkning på 40 tusen kr som vissa andra kommuner kör med när man vill koppla upp sig på sitt eget avlopp.
 
Inga problem med avloppet. Så länge det inte räknas som en extra lägenhet så är det ingen avgift alls. Det vill säga att så länge det är en komplementbyggnad och inte ett komplementhus så är det ingen avgift. Jag kan koppla in vatten och avlopp så länge det inte finns både ett badrum med toalett och ett kök t ex. Så vi avstår från att installera möjlighet till matlagning. Vi är då inte heller bundna av tillgänglighetsregler mm.

I framtiden kan vi ändra till komplementhus och betala avgifterna för det då om vi vill.
 
T twoody skrev:
Hoppas du inte får en räkning på 40 tusen kr som vissa andra kommuner kör med när man vill koppla upp sig på sitt eget avlopp.
Just det. 25 000 kr kostar det i min kommun (Stockholms län), om Attefallshuset blir komplementsbostadshus (som i vårt fall), eller om man inreder en extra lägenhet i sin villa.
 
Roslagsvatten tar 42000kr per extra lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.