raubtier raubtier skrev:
Det diskuterades även hurvida det är lämpligt att lämna en recension 3 år efter utfört arbete.
Om det var som i detta fall att man ramlar över målarens omdöme av en slump så hade jag med lämnat ett omdöme 3 år senare. Däremot hade jag börjat omdömet med ”När jag anlitade er för 3 år sedan.......osv.

Jag anlitade dåliga rörläggare för 4,5 år sedan och jag avråder fortfarande alla jag känner från dem. Hade jag snubblat över ett omdöme där alla gav 5/5 så hade jag nog med lämnat mitt för att få lite kontrast. Skadan är redan gjord vid det dåliga arbetet, den uppkommer inte av ett gammalt omdöme :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Skulle va intressant att se vad du skrev, har du möjlighet att klistra in textem här ochbutesluta namnet på företaget?
 
A Ace83 skrev:
Denna fråga på Lawline gäller liknande situation

[länk]


Tycker det är konstigt att du viker ner dig för ett företag som hotar med advokat för en negativ recension. Om jag var i din situation skulle jag först kolla om han verkligen har några belägg för att kunna stämma dig för förtal innan dubtar bort recensionen. Låter helt befängt att han vill stämma dig för en negativ recension, om du nu inte gjort några grova personliga påhopp etc
Blev bara obekvämt när han började prata om stämning, advokat, förtal och därtill hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan.

Fortfarande inte bestämt om jag ska lägga detta bakom mig eller ödsla mer energi på ett nytt mer detaljerat omdöme.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Lägg upp ett utvidgat omdöme med hans kommentar/hot, det blir kul! :)

Töntigt, tramsigt och omoget av honom att hota på det sättet. Ur nåt slags marknadsföringsperspektiv sänker han sig ju själv och sitt företag ganska rejält.

Men samtidigt ska du ju sova gott om natten. Inte alla triggas och mår bra av konflikter och att bli drabbad av affekt. Om du mår bättre av att släppa det och gå vidare så gör du det. Det är ju en världslig sak (fast en underhållande tråd).
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Blev bara obekvämt när han började prata om stämning, advokat, förtal och därtill hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan.

Fortfarande inte bestämt om jag ska lägga detta bakom mig eller ödsla mer energi på ett nytt mer detaljerat omdöme.
Just därför jag nämnde att du ska kolla upp först om han har några som helst grunder för att kunna stämma dig. Det är lätt att säga att man ska stämma någon för att använda det som skrämselteknik.

Och vad menar han med att "hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan"?

Om någon ska bedömma själva jobbet är det väl isf en besiktningsman som ska ge ett utlåtande om något är felaktigt. Och han kan knappast komma hem till dig oinbjuden.

Tycker inte du ska vika ner dig för företaget. Om man har ett företag får man räkna med negativa recensioner.

Blir du själv inte triggad och förbannad av att han ens startat upp det här mot dig? Jag som inte ens känner dig blir lite smått förbannad att företaget gör så mot dig.

Såvida du nu inte skrivit något olämpligt i recensionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."


Har du svarat på hans mail?

1. Han ställer frågan om det var du som lämnade omdömmet = han vet inte om det var du som lämnade omdömmet. Såvida han han inte fått ut din ipadress från hitta.se, vilket låter helt osannolikt om det inte skulle röra sig om en polisutredning där du skrivit något som anses olagligt enligt svensk lag. Sen tror jag även att hitta.se skulle raderat din recension om den bröt mot lagen. Alternativt företaget skulle kontakta hitta.se och anmäla recensionen om den var olämplig. Att han kontaktar dig direkt skulle jag nog tro är för att han inte vill ha negativa recensioner. Men han förstår nog inte själv att han bara förvärrar saken när han skickar detta mail till dig, om du nu väljer att inte göra som han säger.

2. Han nämmer att man har 2 års garanti = vad har det med din recension att göra? Du har väl inte krävt något av företaget gällande garanti? Du har utnyttjat din yttrandefrihet enligt 2 kap 1 § regeringsformen. Som dock kan begrännsas genom lag enligt 2 kap 20 § 1 punkten RF om du utfört brottsliga handlingar som förtal, förolämpning, ofredande, hets mot folkgrupp mm. Men detta vet vi ju inte om du gjort.

3. Han tycker det är konstigt att du skriver en recension efter 3år= ja det är hans rättighet att tycka det är konstigt. Men man bryter knappast någon svensk lag bara för att man väntar 3 år på att skriva en recension.


Om du nu väljer att stå på dig, och han fortsätter att kontakta dig. Dokumentera all kommunikation med företaget, spela in samtal mm om han ringer dig. Om han nu mot förmodan skulle komma med något typ av hot. Om ni träffas irl kan du även då spela in samtalet sålänge du själv deltar i samtalet. Han verkar ju väldigt mån om att du ska göra som han vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Va jag vet finns det ingen preskriptionstid på att lämna omdömen. Man får lämna ett omdöme när man vill.
På samma sätt behöver man inte läsa alla inlägg.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."


Har du svarat på hans mail?

1. Han ställer frågan om det var du som lämnade omdömmet = han vet inte om det var du som lämnade omdömmet. Såvida han han inte fått ut din ipadress från hitta.se, vilket låter helt osannolikt om det inte skulle röra sig om en polisutredning där du skrivit något som anses olagligt enligt svensk lag. Sen tror jag även att hitta.se skulle raderat din recension om den bröt mot lagen. Alternativt företaget skulle kontakta hitta.se och anmäla recensionen om den var olämplig. Att han kontaktar dig direkt skulle jag nog tro är för att han inte vill ha negativa recensioner. Men han förstår nog inte själv att han bara förvärrar saken när han skickar detta mail till dig, om du nu väljer att inte göra som han säger.

2. Han nämmer att man har 2 års garanti = vad har det med din recension att göra? Du har väl inte krävt något av företaget gällande garanti? Du har utnyttjat din yttrandefrihet enligt 2 kap 1 § regeringsformen. Som dock kan begrännsas genom lag enligt 2 kap 20 § 1 punkten RF om du utfört brottsliga handlingar som förtal, förolämpning, ofredande, hets mot folkgrupp mm. Men detta vet vi ju inte om du gjort.

3. Han tycker det är konstigt att du skriver en recension efter 3år= ja det är hans rättighet att tycka det är konstigt. Men man bryter knappast någon svensk lag bara för att man väntar 3 år på att skriva en recension.


Om du nu väljer att stå på dig, och han fortsätter att kontakta dig. Dokumentera all kommunikation med företaget, spela in samtal mm om han ringer dig. Om han nu mot förmodan skulle komma med något typ av hot. Om ni träffas irl kan du även då spela in samtalet sålänge du själv deltar i samtalet. Han verkar ju väldigt mån om att du ska göra som han vill.
Omdömena på hitta verkar publiceras med hela personens namn.
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Karlia
Det är väl rätt och riktigt. Omdömen borde inte lämnas anonymt.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
C
Förr var jag ganska aktiv på att både lämna och läsa omdömen, nuförtiden gör jag det nästan aldrig.
Det är mycket skit bakom ridåerna på flera av dessa omdömessajter. Aldrig några problem att lämna en 5:a, men ger du ett dåligt betyg kan det bli problem. Många av dessa sajter står verkligen inte på konsumentens sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är väl rätt och riktigt. Omdömen borde inte lämnas anonymt.
Som det är nu på tex hitta.se och andra sidor där man lämnar just recensioner så är det nog ingen som har säker verifering på den som lämnar en recension. Jämfört med om man nu skulle vara tvungen att signera med tex bankid.

Så recensionerna kan ju bli missvisande om ett företag nu väljer att recensera sig själva.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
C cpalm skrev:
Förr var jag ganska aktiv på att både lämna och läsa omdömen, nuförtiden gör jag det nästan aldrig.
Det är mycket skit bakom ridåerna på flera av dessa omdömessajter. Aldrig några problem att lämna en 5:a, men ger du ett dåligt betyg kan det blir problem. Många av dessa sajter står verkligen inte på konsumentens sida.
Eftersom jag tycker illa om alla mail med "vad tycker du om oss? Lämna ett omdöme/fyll i en nöjd kund enkät osv så lämnar inte jag omdömen heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förr var jag ganska aktiv på att både lämna och läsa omdömen, nuförtiden gör jag det nästan aldrig.
Det är mycket skit bakom ridåerna på flera av dessa omdömessajter. Aldrig några problem att lämna en 5:a, men ger du ett dåligt betyg kan det blir problem. Många av dessa sajter står verkligen inte på konsumentens sida.
Problem från de som driver sajterna?
 
Karlia
Och jag skulle definitivt inte lämna något omdöme med bank-id heller.
 
A
Ur en juridisk synvinkel har du absolut inget att vara orolig för. I Sverige, till skillnad från andra länder, existerar inte förtal mot företag. Det är något riktigt fint som vi ska vara glada över. Tänk hur svår det skulle vara för enskilda individer att stå upp emot stora företag annars som har jurister och enorma resurser.

Den här målaren bluffar med andra ord. Det är ett förtäckt hot. Istället för att säga att han kommer slå dig på käften så hotar man med juridiska konsekvenser. Jag kan tycka det inte borde vara lagligt om man inte avser slå slag i saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.