Hej,

bor i ett sutteränghus på 160kvm från 1968 som är byggt i lättbetong (blå betong) och vi har uppmätt Radon värden till ca 500.

Nu har vi haft en firma ute som har tittat på det och ska snart lämna offert. Killen som var ute sa att det fanns två alternativ till lösning eftersom Radonet i vårat fall kommer från byggmaterial.

Alt 1: Mekanisk frånluft i befintliga ventilations kanaler på nedervåningen som suger ut luft ur badrum, pannrum och tvättstuga. Alla dessa rum ligger på källarplanet. Det kopplas även in mekanisk frånluft på övervåningen i köket och en gästtoalett. Fördelen med detta är att vi nyligen har installerat spaltventiler i alla våra fönster i hela huset.

Alt 2: FTX ventialation med en MASSA rördragning etc...

Ventilationskillen nämnde ett ca pris på 35.000kr för Alt 1 och ca 100-130.000kr för Alt 2. Han trodde att Alt 1 skulle lösa våra problem men dock kunde det bli lite kallare vintertid när mer luft sugs in genom spaltventilerna.

Hur tycker ni det låter rent prismässigt? Verkar det rimligt? Vilken lösning borde man välja? Nån annan lösning kanske?

Tacksam för svar.
 
Med ventilation ökad ventilation minsker radondöttrarna i luften. Om man dubblar luftomsättningen så halveras radonhalten.
Gammastrålningen minskar inte men den är inte lika allvarlig.

Läs Boverkets skrift Åtgärder mot radon i bostäder
http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv11/rapporter/tgrdermotradon.pdf


Bidrag 50% upp till 15 000:-
http://www.boverket.se/bidragochblanketter/Radonbidragtillegnah.htm

Tänk även på ökad energiförbrukning vid ökad frånluftsventilation det blir några tesen kronor per år i driftkostnad. Vid FTX så utervinner du 70-90% av energin.

100-130 000 låter dyrt men det berorväl på vilka förusättningar som finns att dra nya kanaler och placera ventilationsaggregat. Frånluftskanaler på nedervåningen borde gå att använda även vid FTX.
Ett FTXaggregat kostar ca 15-25 000.

Om det går att dra nya kanaler på vind och genom klädkammare och garderober od så behövs inte så stora bygg åtgärder med schakt och inklädnader.
Då hade jag gissat på ca 75-100 000.

Jag skulle föredra FTX för att inte få så höga driftkostnader och ändå kunna ha ett rejält luftflöde.

/Patrik
 
I mitt tidigare hus installerade jag en frånluftsvärmepump och frånluftskanaler med friskluftsintag och sänkte radonhalten betydligt, fick bidrag och sänkte mina värmekostnader.
 
Om du har ett hus på 160 m2 och ett årsmedelvärde på 500 bg/m3 så behöver du ca 112 l/s i flöde och det motsvarar ca 15-17000 kwh uppvämd luft som du för ut från huset till kråkorna,då tycker jag att mekanisk frånluft inte är så bra billig vid installation men ack då dyr i drift år ut och år in..och sedan så räcker inte dina spaltventiler till utan du måste ha väggventiler.

Satsa på ett bra FTX system och kp en byggsats och tjäna 35-45 000 själv på jobbet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.