Jag håller på och bygger en form för att sedan gjuta en trappa.
Trappan kommer att följa berget, vilket innebär att vissa steg är längre än andra.

På några ställen är det stora hålrum mellan berget och trappformen.
Är det en bra idé att lägga stora olikformade stenar i formen och sedan armerar jag ovanför stenarna?
Är det en bra idé att lägga lecablock i formen?

Vad ska jag tänka på när jag armerar?

Gräset som syns på en av bilderna ska givetvis tas bort.
 
  • Byggform av trä mot berget med mätsticka som visar höjden för att förbereda gjutning av oregelbunden trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träform för gjutning av olikformade trappsteg längs bergssluttning, gräs vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lars Rickard Gunnarsson
  • Laddar…
Kolla på det här, det kanske finns lite tips och trix.
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag har sett björns filmer många gånger under mitt projekt, riktigt bra filmer
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
M Marbo skrev:
Tack för tipset. Jag har sett björns filmer många gånger under mitt projekt, riktigt bra filmer
eller hur, Riktigt underhållande!
 
Bara dubba lite och fyll ut med leca etc. :)
 
Från vilket håll gjuter man?
Jag har hela tiden trott att trappformen gjuts nedifrån och upp, dvs första steget fylls med betong och sedan tas andra steget osv.
Killen som ska leverera betong tyckte dock att vi ska pröva med att börja uppifrån och gå nedåt samt gå tillbaka och fylla där behov finns.
Hur resonerar ni? Finns det ngt rätt eller fel?
 
Jag har nog börjat nerifrån, alternativt bottnat ovanifrån sen gått tillbaka och fylla på igen!
 
Brukar man gjuta hela i ett stycke då? Personligen hade jag nog blandat själv och tagit sektion för sektion.........Tänk om det är otätt på många ställen samtidigt och man fyller på och det bara krånglar..........då kan man nog hålla sig för skratt.
 
S Stefan1972 skrev:
Brukar man gjuta hela i ett stycke då? Personligen hade jag nog blandat själv och tagit sektion för sektion.........Tänk om det är otätt på många ställen samtidigt och man fyller på och det bara krånglar..........då kan man nog hålla sig för skratt.
I det här fallet är det en stor och lång trappa på en besvärlig tomt med Berg. Det hade så klart gått att blanda själv men det hade tagit en evighet och varit oerhört slitsamt även om jag hade kallat in alla polare. Går exv inte att köra ut betongen med skottkärra eller ha tombolan på mer än ett ställe... jag har försökt att göra formen så välgjord som möjligt men kan så klart gå åt helvete ändå.
Att man gjuter i ett stycke är inga konstigheter vad jag har förstått efter att ha kollat åtskilliga trappgjutarprojekt.
Det jag dock inte blir klok på är min fråga, börja uppifrån och gå ned eller som jag trodde gå nedifrån och upp???
 
Roligt projekt!
Hur blev det? :)
 
Ja man kan säga att projektet liksom alla projekt gick i olika perioder. Allt från att varit jäkligt slitit och tröttsamt till att varit fantastiskt underbart.

Nedan är lite bilder från projektet.

Jag besvarar även mina egna frågor:)


De stora håligheterna fyllde jag upp med sten och lecablock.

Armeringen gjordes med i huvudsak enkla armeringsjärn som kapades i lämpliga längder och sedan skapade jag ett nät av armeringen. Armeringen dubbades fast i berget, dvs jag förankrade galvaniserad gängstång i berget som armeringen fästes i. För att få armering i trappstegen så tog jag armeringsnät som kapades och bockades varpå de passade perfekt i formen.


Formen säkrades upp med extremt mycket strävor samt att jag la alla överblivna stenar runt formen och som stöd till strävorna. Formen höll och det varken läckte eller knakade:)


När vi gjöt trappan tog jag hjälp av en kompis, min far och svärfar. Vi hade klarat oss på tre personer men skönt att vara en extra ifall något skulle hända.

Vi fyllde formen uppifrån och gick nedåt samt att vi gjöt allt i ett stycke.
Jag beställde 6,5m3 betong och vi gjorde av med ca 6.
Genom att lägga en "sträng" med betong i trappsteg nr2 så fås en kant som håller emot lite grann, sedan fylldes hela trappsteg nr1 osv.
 
  • Träform för gjutning av trappa i naturlig klippmiljö, med armeringsjärn och stödsträvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av trätrappa med armering längs ett bergigt landskap, en person arbetar på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rostig armeringskonstruktion för betonggjutning ligger på ett betonggolv i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på betongblandare och arbetare i ett byggprojekt vid en trappa under konstruktion, med ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Personer arbetar med att bygga en trappa utomhus, med nyligen gjutna betongsteg och stödsträvor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träformar för en trappa gjutna längs en sluttande bergssida vid sidan av en grön staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanna Rydberg och 9 till
  • Laddar…
Wow, ser grymt bra ut!
 
  • Gilla
Johan Ek1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.