Sotaren var här för ett tag sedan och gjorde en brandbesiktning. En av sakerna vi skulle åtgärda enligt protokollet är att "förse ventilationshål med klack". Det är ett hål från murstocken som leder ut i tvättstugan och där kan trilla ut skräp och glöd också om man har riktig otur enligt sotaren.

Så ja, det måste vi göra något åt. Men när jag googlar hittar jag inget som stämmer alls. Vad menar han vi ska göra? Finns det något att köpa och skruva dit eller något annat tips på hur vi löser det?
 
Ingen som vet? :)
 
Claes Sörmland
A. Utan klack.
B. Med klack.

Två gråa blockdiagram med märkning A utan klack och B med en röd klack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vart hittar man en "klack"? Google hjälper mig inte. Antar det kan ha ett annat namn? Eller måste man tillverka en egen? Låter ju som något rätt många ändå kan behöva.
 
Du skriver murstock så det är väl en murad då.
Mura fast en tegelsten eller en bit av en sten.
Kan funka med att göra en form och fylla med bruk.

Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du får nog hantverka det själv.

Om det är en vanlig murstock i tegel med ett fyrkantigt hål så är det väl enklast att hugga till en röd tegelsten och mura fast med lite murbruk. Ett annat alternativ är att såga till en bit plattjärn och mura fast längst ned i hålet.

Murar man fast ett galler i kanalen så ger ju ramen en klack. Exempel:

https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=5325
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Ja, det är murat. Hade hoppats det fanns någon universallösning som man gick och köpte och skruvade dit bara.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får nog hantverka det själv.

Om det är en vanlig murstock i tegel med ett fyrkantigt hål så är det väl enklast att hugga till en röd tegelsten och mura fast med lite murbruk. Ett annat alternativ är att såga till en bit plattjärn och mura fast längst ned i hålet.

Murar man fast ett galler i kanalen så ger ju ramen en klack. Exempel:

[länk]
Räcker den lilla ramen som klack? Trodde det behövde vara mer.
 
Ska ta ett foto sen och lägga upp, kanske enklast. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Annkina skrev:
Ja, det är murat. Hade hoppats det fanns någon universallösning som man gick och köpte och skruvade dit bara.
Standard förr var ju de där gjutjärnsventilerna i olika varianter. De finns fortfarande att köpa. Vanligen så släntade man av lite i botten på kanalen med murbruk så att den lutar inåt.

(Verkligen seriös brandskyddsbesiktningsman som tittar på sådana detaljer.)
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Standard förr var ju de där gjutjärnsventilerna i olika varianter. De finns fortfarande att köpa. Vanligen så släntade man av lite i botten på kanalen med murbruk så att den lutar inåt.

(Verkligen seriös brandskyddsbesiktningsman som tittar på sådana detaljer.)
Får nog ta mig till en seriös byggfirma med foto känner jag :)

Ja, det kändes bra. Sånt iaf inte jag tänker på själv, så värt pengarna det kostar helt klart.
 
"Färdig" lösning är ju ett vinkeljärn , man får kapa och borra hål.
Att borra fästhål i murstocken är ju lite pilligare, en vinkelborrmaskin kan behövas.
Sedan skruvar man dit vinkeljärnet och, tada, en klack är gjord.

Nu vet jag inte hur det ser ut, en slät plåt skruvad utanpå murstocken som täcker lite av öppningen?

Protte
 
Bättre sent än aldrig. Sommaren kom och vi glömde att vi behöver elda framåt hösten :D

Såhär ser hålet ut.

Bocka till en plåtbit och skruvas fast utanpå? Tror ni det fungerar?
 
  • Ett ojämnt hål i en vitmålad vägg, möjlig förberedelse för plåtarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i en vitmålad vägg ovanför en hög med kläder och arbetsutrustning, med synliga rör i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.