Jag köpte mig just en Nilfisk multi 30 inox t vsc. Verktygsadaptern passar perfekt till min Bosch gcm sjl 8, min gröna Bosch random orbit slip samt Fein multi toolen.

Dock sämre till mina makita sågar, cirkel sågens (5604 R) hål är just för litet och sticksågen är mycket för litet. Se bilder nedan.

Några ideer om hur man löser det? Mina googlingar har inte varit särskilt lyckosamma.

makitaDaligPassning1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • makitaDaligPassning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tråd, men:
Testade du Jula-adaptern eller fick du till någon annan bra lösning för att samla upp damm från stickisen och cirkelsågen? Är i en liknande situation.
 
joob skrev:
Gammal tråd, men:
Testade du Jula-adaptern eller fick du till någon annan bra lösning för att samla upp damm från stickisen och cirkelsågen? Är i en liknande situation.
Jula's var helt fel dimensioner.

Jag köpte denna http://www.axminster.co.uk/numatic-stepped-hose-reducer(eller iallafall en som såg ut som den), vilket funkade bra. Sedan byte jag ut den mot en skrotad slang från en nilfisk dammsugare, så nu kan jag inte testa den på sticksågen, men om mitt minne inte sviker mig så passade den inte på den. Där har jag iallafall köpt en bosch adapter på Bauhaus, dom har ju makita sticksågar så man kan prova om den dom letar fram passar.

Se bilder nedan på mina lösningar för tillfället.

sticksåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
cirkelsåg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipsen (även om de sista bilderna tyvärr inte syntes här iallafall).

Av mer eller mindre en slump hittade jag på Clas Ohlson en stegmuff eller stegadapter som det också verkar heta som verkar fylla mina syften. Med två stycken tillklippta på olika sätt så har jag fungerande adaptrar till alla mina maskiner jag vill använda med dammsugaren. Båda ändar av co-adaptern passar nilfiskens verktygsadapter, invändigt resp utvändigt.

http://m.clasohlson.com/se/Stegmuff-Cotech/40-9401

Framtiden får väl utvisa hur hållbar den är. Lite sladdrigt gummiaktigt plastmaterial består den av.
 
Redigerat:
Kopplar ni er gersåg direkt i uttaget på nilfisken då? SJL går väl på 1600w och maxbelastningen i uttaget på dammsugaren är 1150w? Som en total nybörjare, vad kan detta få för konsekvenser? Jag sitter nämligen själv med en nilfisk multi II 30 T och en Bosch GCM 8 SJL
 
I igelkatten skrev:
Kopplar ni er gersåg direkt i uttaget på nilfisken då? SJL går väl på 1600w och maxbelastningen i uttaget på dammsugaren är 1150w? Som en total nybörjare, vad kan detta få för konsekvenser? Jag sitter nämligen själv med en nilfisk multi II 30 T och en Bosch GCM 8 SJL
Sitter och funderar på samma setup, vad kom du fram till? Jag har mailat nilfisk om detta, 1150 w känns ju riktigt klent faktiskt.
 
Kör min Dewalt dws777 på 1800 W i uttaget på min några år gamla Nilfisk Multi Inox 30 utan problem.
 
A
Man bör väl ha 16A uttag om man kör längre stunder:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Man bör väl ha 16A uttag om man kör längre stunder:thinking:
Nja du kommer nog aldrig plocka max från dammsugaren eller sågen samtidigt. Jag har kört cotech 1500 w dammsugare med metabo 216 (1500 w) på 10 ampere, aldrig varit ett problem. Worst case så kan man väll ha 13 ampere på 1,5 mm3 kabel?

Jag är snarare orolig att sågen bränner dammsugaren men det kanske är obefogat? För övrigt har min 700 kr från clas 1500 w i effekt och max 2180 w på uttaget, lite klent av nilfisk om det bara är 1150 w.
 
A
Kör också metabo kap och klyv med dammsugare hemma,10A har hållit,men har som du nämner säkrat upp till 13A utifall att:geek:, ja 1150w är ganska ynkligt i sammanhanget:thinking:
 
Hand som håller en industridammsugare med tydliga kontrollknappar och ansluten strömsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltgår Alltgår skrev:
[bild]
Är det 26-2L eller 30 inox ? :surprised:
 
30 Inox. Men nog föregångaren till nuvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.