Har hittat tomt som vi tänkt avsttycka. Problemet är att dra väg dit på ett vettigt sätt!
Vår tanke var att "skarva på" befintlig (privat) väg som underhålls av kommunen. Detta var inte ägaren till vägen och grannar så possitiva till. Snarare väldigt negativa! Möjligheterna till att dra en ny, egen väg är ganska små. Lite trångt att komma fram med en väg. Har pratat med folk på lantmäteriet om detta. Enligt dom finns möjligheten att göra en lantmäteriförrättning. Någon som har erfarenhet av detta? Hur går det till? Kostar det ngt? Vad jag förstått så prövar man vår rätt att nyttja vägen till vår tänkta fastighet och om det verkar OK så har inte ägaren till vägen så mycket att säga till om sen, eller?
 
Du menar alltså att bygga en avtagsväg eller förlänga en redan befintlig väg? Varför är de negativa till det? ??? Och hur skulle du annars göra, bygga en egen väg parallellt med deras? Verkar lite sniket och framför allt undrar jag om de verkligen kan neka till det...

Lycka till!
 
Jo,precis. Vår tanke var att förlänga den befintliga vägen upp till vår tomt. Vi har även erbjudit grannarna att återställa vägen om den skulle slitas hår under vår byggtid. Men dom sägen nej! Alternativet skulle då vara att dra en egen väg paralellt med den befintliga vägen vilket både skulle se väldigt konstigt ut samt bli dyrare för oss. Och i förlängningen skulle det nog bli dyrare för grannarna åxå för i dagsläget underhåller kommunen den befintliga vägen (trots att den är privat), men det kommer kommunen att dra sej ur och då får allt markägaren (+grannar) underhålla vägen själva. Och i det läget borde det ju vara bättre att vara fler som betalar för underhållet....
 
Ja, det är det som är frågan Sophia: Kan dom verkligen neka till detta? Känns lite trist att behöva tvinga sej till att nyttja vägen, men det känns ännu tråkigare att behöva bygga 100m extra när det redan finns en... Och då återstår vad jag förstår en lantmäteriförrättning...?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.