M MetteKson skrev:
Har jag förstått fel, men var det inte så att ni inte ville ha bullerplank utan planerade ett vanligt plank mest som insynsskydd? Säger kommunen nej även till det förslag på plank som Trafikverket står för?
Både ja och nej, vi vill ha ett bullerplank, men framförallt ville vi ha insynsskydd.

Trafikverket står inte för ett bullerplank, de står för en ca 3m lång bullerskärm som sätts upp framför vår uteplats och sedan viks in i tomten. För att få ett bullerplank måste man bygga det själv, och fixa bygglov själv.
 
L Lelogan skrev:
Nu har kommunen sagt att de kommer inte godkänna några bullerplank om inte alla som bor längs med spåret gemensamt vill bygga plank. Antagligen för "gatubildens" skull.

Det känns helt hopplöst, flera grannar har ju redan plank (utan bygglov tydligen) så de är inte intresserade att bygga igen. En del som bor är äldre och är inte intresserade utan tycker att nästa boende får fixa med det. Så det finns ingen chans att få med alla på att bygga bullerplank. Så vi kommer inte kunna nyttja vår trädgård pga de höga bullernivåerna.

Jag vet inte vad jag ska göra.
Har ni fått ett beslut om avslag från byggnadsnämnden? I så fall kan ni överklaga till Länsstyrelsen.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Har ni fått ett beslut om avslag? I så fall kan ni överklaga till Länsstyrelsen.
Kommunen har sagt att de kommer att ge avslag, handläggaren hade pratat med bygglovschefen och hon hade sagt att de inte kommer ge bygglov för enskilda bullerplank.

Kan det hjälpa att överklaga till Länsstyrelsen, jag menar tekniskt sett har de ju rätt eftersom det är prickmark på tomten. Men samtidigt vet ingen varför där är prickmark och byggnationen av järnvägsspåret gör att man inte kan nyttja tomten utan bullerskydd.
 
L Lelogan skrev:
Kommunen har sagt att de kommer att ge avslag, handläggaren hade pratat med bygglovschefen och hon hade sagt att de inte kommer ge bygglov för enskilda bullerplank.

Kan det hjälpa att överklaga till Länsstyrelsen, jag menar tekniskt sett har de ju rätt eftersom det är prickmark på tomten. Men samtidigt vet ingen varför där är prickmark och byggnationen av järnvägsspåret gör att man inte kan nyttja tomten utan bullerskydd.
Byggnadsnämnden måste ta beslut för att ni ska kunna överklaga. Ni kan begära att ärendet ska tas upp i byggnadsnämnden för prövning, även om förvaltningen kommer rekommendera ett avslag. Därefter kan ni överklaga.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Har pratat med en av våra grannar nu, ficn se deras bygglov för plank som kommunen säger inte finns. Enligt grannen så var det lättare att få bygglov för ett par år sedan för det jobbade en annan handläggare där då som var mer pragmatisk. Hon som jobbar där nu vill tydligen bevara 70-tals "looken" och hittar på allt möjligt för att kunna neka.

Låter ju helt vansinnigt? Jag ska gå ner till kommunhuset på tisdag och begära ut mina grannars bygglov.
 
L Lelogan skrev:
Vi bor i en villa som angränsar mot ett gräsområde som ägs av kommunen, förbi gräset är en väg och bredvid vägen går ett tågspår som ligger ca 150m från vårt hus.

Det planerars nu att bygga ett tågspår bredvid det andra. Enligt transportstyrelsen kommer då ljudnivåerna att övergå vad som är lagligt tillåtet och att de måste erbjuda de boende bullerskydd.

Transportstyrelsen vill att bullerplanket ska vara 2.20m högt. Något vi tyckte blev för högt så vi tänkte själva bygga ett plank som är 1.80m högt. Vi valde 1.80m för att våra grannar har ett sådant plant, samt att grannarna bredvid dem har fått bygglov för ett plank, lite längre ner på gatan ligger ett hus som även de har ett plank på ca 1.80m.

Igår fick vi ett granskningsyttrande där de ger avslag på vår bygglovsansökan på grund av att det är prickad mark och att ett plank inte bedöms vara ett anpassat tillägg till gaturummet.

Vad kan jag göra? Tycker det är konstigt att våra grannar fått bygga plank men inte vi, kan tillägga att deras också ligger på prickad mark.
varför vill du ha mer buller än vad du behöver? Kör på 220 cm som de föreslår.. de har nog räknat på detta om man säger så.
 
E Erik Salhammar skrev:
varför vill du ha mer buller än vad du behöver? Kör på 220 cm som de föreslår.. de har nog räknat på detta om man säger så.
Vi känner att 220 blir alldeles för högt. Vi har ganska liten tomt och det kommer sannolikt kännas instängt.

Frågade Trafikverket om de räknat på höjden, de svarade att det egentligen inte behöver vara så högt, men att de enligt likabehandlingsprincipen måste erbjuda alla samma sorts staket och att det kan finnas de som är 2m långa som också ska skyddas från bullret.
 
L Lelogan skrev:
Vi känner att 220 blir alldeles för högt. Vi har ganska liten tomt och det kommer sannolikt kännas instängt.

Frågade Trafikverket om de räknat på höjden, de svarade att det egentligen inte behöver vara så högt, men att de enligt likabehandlingsprincipen måste erbjuda alla samma sorts staket och att det kan finnas de som är 2m långa som också ska skyddas från bullret.
Okey. Men högre plank ger lägre lägre ljud. Bara så du vet.
Och länstyrelsen kommer vinna över byggnadsnämnden, det är vad jag tror.

Trafikverkets omsorg trumfar nog nämndens känsloyttringar. Annars kan ju du överklaga det extra tågspåret med nämndens utsaga som grund...

” ..kan inte bygga ny spårtrafik pga centerkvinna i Örkelljungas byggnadsnämnd..”

;)
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.