Hej vi har precis köpt ett hus byggt -68 och inte renoverat nämnvärt sen dess. Har lite planer på att måla om innedörrarna (bruna fula dörrar utan speglar). Funderade först på att lämna till en lackeringsfirma för att hålla nere kostnaderna mot att köpa helt nya, men sen kom vi på att man kanske kan måla dom själva eller måste dom sprutmålas för att bli bra vilket svärfar påstår?
Om någon har någon teori om detta eller kanske själv gjort ett försök så är jag tacksam för svar. :) Maya
 
I vår bostadsrätt målade jag de släta innerdörrarna med filtroller och det blev riktigt bra måste jag säga :)
 
(ursäkta, råkade skicka föregående inlägg innan det var riktigt klart :-[ )
Dörrarna var lätta att måla om man lät dem hänga kvar. Handtag och låsanordning monterade jag bort, gångjärnen maskerade jag vilket var lite pilligt. Våra brun/grön/beiga dörrar fick målas minst 3 gånger för att bli jämnt vita. Använde vattenbaserad färg men den håller nog inte lika bra, man kunde se på något ställe där man slagit i att färgen lossnat. Men vattenbaserade färgen har kanske blivit bätttre de senaste åren?
 
Vet inte om vattenbaserade färgärna har blivit bättre eller ej, men grundfärgerna har definitivt blivit det. Ett bra grund som fäster ordentlig på en väl rengjord underlag, och sedan roller eller pensel för alldel. Med sprutmålningen blir det så JÄÄÄÄTE jämnt att minsta lilla ojämnhet på övrig inredning syns som bara det.
Min åsikt i alla fall.

C.
 
ursäkta att det tagit tid men tack så mycket för tipsen! vi får väl se hur vi går tillväga med våra dörrar. :D /Maya
 
Jag håller själv på och renoverar min lägenhet. Har testat och målat dörrarna ståendes och liggandes. Tycker själv den dörren jag målade stående fick mycket bättre resulat. Jag använde en oljebaserad färg, det var som att måla med grädde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.