MacAver MacAver skrev:
Det har dom nog inte heller men de levererar till återförsäljare av nyckelfärdiga system. Som sagt kontaktat en affärskontakt i producentledet.

Innehållet i paketet är stort sett identiskt med de paket du får från E.on, Vattenfall, Telinet, Fortum med flera.
Och de skulle montera den på ditt tak och koppla in den mot nätet Sverige för 920Eur?
 
R Robert-san01 skrev:
Och de skulle montera den på ditt tak och koppla in den mot nätet Sverige för 920Eur?
Det är inte tillverkaren som installerar själv utan de har en kontakt i Västerås som kommer och gör installationen och 920 € är det pris jag fått.
 
Intressant!

Jag jobbar själv i producentledet för just solceller och vet vad det kostar och tar i tid att sätta upp 33 paneler. Vi monterar ca 3000 anläggningar i år.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag jobbar själv i producentledet för just solceller och vet vad det kostar och tar i tid att sätta upp 33 paneler. Vi monterar ca 3000 anläggningar i år.
Då köper du ju inte ett paket från en elleverantör antar jag?
 
MacAver MacAver skrev:
Då köper du ju inte ett paket från en elleverantör antar jag?
Jag skulle hämta det jag behöver på lagret och montera. Men det är helt ointressant att jämföra med då alla inte kan göra så.

Lika väl som att du tycker man skall jämföra priser mot något som sedan visar sig att man måste ha privat bekanta hos tillverkaren för att kunna få.

Vad ger det den genomskinliga villaägare som surfar här på forumet?

Att man skall fundera en och två gånger över 150k investeringar är en bra rekommendation!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Att man skall fundera en och två gånger över 150k investeringar är en bra rekommendation!
Egentligen är det inte priset jag reagerar över. Kostar det 150k så kostar det så mycket. Fine! Problemet med elleverantörernas erbjudanden och finansbolagens inblandning i det hela och när den verkliga kostnaden vida överskrider det utlovade priset snuddar det på lurendrejeri. Att säga att man sparar 868 kr per månad men det i själva verket rör sig om 212 kr (mindre än en fjärdedel) och konsumentens pris för produkten i själva verket är 77.552 kr mer än de 158.399 kr de använder för att locka kunder så är jag helt ok med att varna men inte lösa problemet i detalj åt alla och en var. Google (eller DuckDuckGo) finns under var persons fingertoppar.

Ja, jag har kontakter och får lite tillsnyggade priser för de är en indirekt kund till mig. Jag tror inte priset är helt otroligt om man ser till den kontinentala marknaden heller.

Med det sagt. Jag ville belysa den ekonomiska inte helt tydliga aspekten i vad ett köp från på gränsen till oseriösa företag kan få för effekt på ekonomin.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
G
MacAver MacAver skrev:
Att finansbolag är inblandade har jag bara sett de senaste åren. Som du tycker jag det är lite suspekt och vanskligt ur konsument-etiskt perspektiv men jag är inte förvånad.
Vi hade lugnt kunnat köpa solpanelerna helt kontant eftersom även vi har en sparkassa för slika projekt men vi har nyligen flyttat till ett 100 gammalt hus och vi har mycket att göra på det. Solpanel har jag egentligen inte funderat på utan jag blev nyfiken efter "erbjudandet" damp ner i lådan för en tid sedan. Just bara för att ett finansbolag var involverat blev jag nyfiken. När jag fick offerten i min hand förstod jag att det inte bara handlade om ca 150.000 kr utan det var frågan om bra mycket mer än så.
Jag jobbar som produktutvecklare och har en kund som har det tyska företaget som kund i sin tur och därför blev jag nyfiken på hur mycket billigare jag kan få solpaneler på mitt hus i jämförelse med "Gratis el från solen" som elleverantörens erbjudandet lockade med.

Vi har inte bestämt oss om vi skall slå till på panelerna eller inte. Jag är lite sugen men jag hade förväntat mig en större besparing om jag skall vara ärlig. Det tar mer än 8 år tills systemet betalat sig om kalkylerna håller. Iofs kortare tid än elleverantörens offert men kanske jag skall göra klart det jag håller på med nu så får vi se sen? Kanske ökad konkurrens och miljösituationen tvingar marknaden till en mer konsumentvänlig kostnadsbild här i Svedala då? Hjärncellerna har inte jobbat klart riktigt än. Det är ju inget måste för oss just nu.
Sedan så får man nog hålla lite i bakhuvudet att de har snackats om skatt på solpaneler till och från, så då kan det ju ta ännu många flera år innan du nått break even.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Kanske det här?

[länk]

Om man monterar själv tillkommer elinstallationen med ca 4.000 kr. Prismässigt mer intressant än elleverantörernas erbjudanden i alla fall.
Även detta paket tycker jag är ointressant att jämföra mot ett nyckelfärdigt.

Bara fallskydd kan vara 30k och du får inte installera utan att vara underställd ett egenkontrollprogram. Tveksam till att du hittar en elinstallatör som tar hand om allt papper och installerar för 4000kr. Den firman skulle jag gärna vilja komma i kontakt med och anlita.
 
R Robert-san01 skrev:
Bara fallskydd kan vara 30k
Otroligt tveksam till att en DIY-are lägger 30.000 kr på fallskydd för att montera solpaneler. Visst vore det bra men tro de flesta andra hemmapulare har andra något billigare lösningar att tillgå. Dessutom hoppas jag inte montörer som har fallskydd för 30.000 kr fakturerar 30.000 kronor av varje kund denne utför arbete hos.

R Robert-san01 skrev:
du får inte installera utan att vara underställd ett egenkontrollprogram.
Det gäller endast företag. Monterar man själv solcellerna gäller inte PBL's krav på egenkontrollprogram.

R Robert-san01 skrev:
Den firman skulle jag gärna vilja komma i kontakt med och anlita.
Den som söker finner.

Tog mig tid idag faktiskt att ringa runt lite. Två firmor i "stan" vet jag har installerat en hel del solpaneler och en har solpanelreklam på sina bilar. Började där.

Först ville de sälja på mig sitt system och ville inte alls ge ett hum om vad bara installationen kostade. Efter lite småprat så lossnade det lite och han sa mellan 5-10 tusen men troligen närmare tio eller lite mer då det alltid går åt mer material än man tror.

Ringde firma två i stan. Utan krusiduller så fick jag veta att de tar 920 kr/timme plus material och bilturen. En halvdag räknade han med ca 4.000 kr exklusive material. Men han ville inte ha jobbet. Hans killar är fulltecknade fram till årsskiftet stort sett. Han hade dock en kille med egen firma som bor i byn 2 km från mitt hus som är riktigt bra på sånt här och han var billig också.

Visade sig vara min "go-to" kille för lite el-fix som poppar upp då och då. Ung, jäkligt duktig och noggrann kille. Jag vet att han tar 650 kr/timme och han tar aldrig betalt för bilturen. Så om jag utgår ifrån att han gör jobbet på en halvdag så landar det på installation ca 2.600 kr exklusive material. Tar det en dag så gråter jag inte över det.

Fick tipset att kolla in en "artikel" på Nibe om Erland i Småland som själv monterade sina 30 solpaneler. Förvisso mer reklam som förskönar kanske, vad vet jag? Ger en liten insikt dock i det här mad att bli sin egna solfångare. Erland's installatör tog en knapp dag på sig men enligt Nibe kostade elektrikern ca 4.000 kr.

https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/nibe-stories/sa-enkelt-monteras-solceller

Vet inte om det skiljer mellan Stockholm och övriga landet när det gäller pris installatörer men känns som om 4.000 kr inte var så fasligt felpinkat när jag tidigare höftade till kostnaden för den elektriska installationen med utgångspunkt från en solcellsfirmas hemsida jag for förbi när jag googlade lite (men inte hittar tillbaka till tyvärr).

Nu är en vecka med supertråkiga ritningar, skisser och uträkningar äntligen slut. Bestämde oss dessutom för att inte installera solpaneler. Inte just nu. Avslutar mitt engagemang i solpaneler med att åter igen uppmana solcellsspekulanter att inte köpa "gratis" el med avbetalningsupplägg från elleverantörer utan att riktigt noggrant gå igenom det finansiella upplägget. Kolla alltid andra leverantörer och deras upplägg. Har man kontakter så självklart utnyttjar man dem också.

:beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du blandar äpplen och päron. Du får fråga vad de vill ha för att montera en solcellsanläggningar, inte bara AC delen.

Montaget på taket är inte enligt PBL. Det är ELSÄK-FS du får googla på.
 
Med dagens boräntor är det bästa, om man inte har kapitalet, att lägga hela kostnaden i bolånet. Att blanda in vanliga finansbolag låter, som det beskrivs i TS inlägg, som en dålig affär. Enligt de uppgifter jag fått från mäklare, och som även banken sa att de kalkylerade med, så ökar värdet på huset med minst hela investeringen, konservativt räknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.