Jag har fått en offert på ett solcellspaket från min elleverantör.
Enligt offerten skulle systemet installerat kosta 158.399 kr med ROT-avdrag. Med deras finansiering skulle det bli en månadskostnad om 1.233 kr i 12 år. Besparing elkostnad per månad är 868 kr över 30 års tid. Efter 12 år har jag betalat 177.552 kr. Men det är bara på de 100.000 kr som finansieras vilket inte helt tydligt framgår. Till det kommer alltså 58.399 kr som i det finstilta skall betalas när avtalet skrivs! Alltså kostar det egentligen 235.951 kr.

Månadsbesparingen i elkostnad är alltså inte mer än 212 kr/månad över 30 års tid. Första 12 åren betalar jag däremot 365 kr mer per månad för elen. Bakar man in kontantkostnaden i de första 12 åren så betalar jag 770,5 kr mer per månad för elen än jag betalar idag.

Hittade ett alternativ.

Har genom en yrkeskontakt fått en offert på ett lite vassare paket från en tysk tillverkare (faktiskt samma som tillverkar systemen till min elleverantör) som kostar 7.500 € med samma garantier. Jag skulle spara ca 45 kr mer i månaden om jag använder min elleverantörs sätt att räkna. Installation via tillverkaren utförd av en fullt ut ackrediterad lokal installatör kostar 920 € utan ROT-avdrag. Dvs priset i kronor blev 88.000 installerat och klart. Delfinansierar detta med 20.000 kr som jag ökar på mitt bolån amorteringsfritt vilket innebär 15 kr högre bolånekostnad per månad.

Om jag slår ut min kontantkostnad 68.000 kr på 12 år så ger det 472 kr. detta plus 15 kr i ränta på bolånet gör att jag redan från dag ett sparar 426 kr istället för att betala 770,5 kr mer. En skillnad på 1.196,5 kr per månad. I realiteten får jag 883 kr kvar i plånboken varje månad istället för minus 365 kr från dag ett vilket är en skillnad i vardagsfinanserna om 1.248 kr per månad.

Som sagt. Tänk igenom din elleverantörs erbjudande både en och 17 gånger innan du slår till.
 
  • Gilla
  • Wow
segv och 2 till
  • Laddar…
Var det typ 7kW paneler?

Installerar de en sådan anläggning för 920Eur? Det brukar ta 3 montörer ca 1 dag att montera en sådan anläggning.
 
Köper folk solcellsanläggningar på kredit?
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
G
T tompaah7503 skrev:
Köper folk solcellsanläggningar på kredit?
Alla kanske inte badar i pengar som du, Herr Von Anka.
 
R
Att låna till något som sänker månadskostnaden mer än lånet kostar borde ju vara en god idé. Annars vill jag gärna höra en förklaring till varför det inte är det.
 
R Robert-san01 skrev:
Installerar de en sådan anläggning för 920Eur? Det brukar ta 3 montörer ca 1 dag att montera en sådan anläggning.
Enligt det tyska företaget tar det merparten av en dag att montera och installera. Hur många som gör jobbet vet jag inte och varför det inte blir dyrare eller tar längre tid är egentligen inte mitt problem om jag klipper till på given offert. De har gett ett pris som gäller i 30 dagar.

Panelerna är 33 st 350 watt monokristallina (?) paneler. Är inte hundra på vad det egentligen innebär och om de seriekopplas och parallellkopplad hit eller dit men total effekt blir ju enkelt räknat 11.200 watt med ett plustecken mellan varje panel.
Elleverantören offererade 30 paneler a 300 watt.

T tompaah7503 skrev:
Köper folk solcellsanläggningar på kredit?
Tydligen. OM jag klipper till så väljer att ta 20.000 på villalånet av lite säkerhetsskäl. Det kostar mig 15 kr per månad och betalas tillbaka när huset är sålt. Tänker att värdeökningen på huset betala lånet vid försäljningstillfället. Rätt eller fel?

Jag tror att många solpaneler tas det lån för. På samma sätt som man lånar för andra fastighetsinvesteringar som utbyggnader, ombyggnader och upprustning av fastighetsteknik. Skulle tro de flesta bergvärmesystemen som installerats är finansierade med lån.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Tydligen. OM jag klipper till så väljer att ta 20.000 på villalånet av lite säkerhetsskäl. Det kostar mig 15 kr per månad och betalas tillbaka när huset är sålt. Tänker att värdeökningen på huset betala lånet vid försäljningstillfället. Rätt eller fel?

Jag tror att många solpaneler tas det lån för. På samma sätt som man lånar för andra fastighetsinvesteringar som utbyggnader, ombyggnader och upprustning av fastighetsteknik. Skulle tro de flesta bergvärmesystemen som installerats är finansierade med lån.
Så länge man har lån på huset alls så kan man väl egentligen säga att allt man petar in i huset är belånat även det betalas kontant. Men att ta speciella lån eller öka på huslånet för dessa åtgärder trodde jag inte var så vanligt men det är det kanske. Vi har en sparbuffert där vi tar till den här typen av investeringar. Senaste två takbyten, solcellerna och lite annat har vi finansierat kontant. Ser inte oss som någon Joakim von Anka-familj, vi har heltidsjobb och hyffsade inkomster men våra utgifter är små. Gör det mesta på huset själv och använder inte exklusiva material. Enkla lösningar som ändå fungerar. Blir inte så stora utgifter då..
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
M
Kan du posta en länk till den tyska firman?
 
Magnus E K
Håller med om att om man nu ska installera solceller ska man välja det förlustminimerande alternativet.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kan du posta en länk till den tyska firman?
sharp.de

Jag skulle föreslå att du kollar in Sharp i Sverige. Jag har utnyttjat en affärskontakt och är tveksam till att du får hjälp via honom.
 
Så klart att du ska ta in offerter från flera leverantörer. Jämför kostnaden utan finansiering (kontant betalning) så du ser vad det faktiskt kostar och är siffror du kan jämföra. Den offerten jag fick från en stor elleverantör var +93% jämfört med billigaste alternativet (som erbjöd dyrare paneler med bättre garanti och var från ett ganska stort bolag inriktat på solceller).

Det var inte så att de gav dig mer pengar per kWh när du sålde elen till dem också och räknade på det över 30 år, när erbjudandet var tidsbegränsat till 1 år också...
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Sharp är kända som tillverkare men visste inte att de även säljer nyckelfärdiga anläggningar. Det var helt nytt för mig.

Är det komplett anläggning med montagesystem, växelriktare mm?

Kan du lista vilket materiel som ingår i Sharp anläggningen?
 
T tompaah7503 skrev:
... att ta speciella lån eller öka på huslånet för dessa åtgärder trodde jag inte var så vanligt men det är det kanske.
Att finansbolag är inblandade har jag bara sett de senaste åren. Som du tycker jag det är lite suspekt och vanskligt ur konsument-etiskt perspektiv men jag är inte förvånad.
Vi hade lugnt kunnat köpa solpanelerna helt kontant eftersom även vi har en sparkassa för slika projekt men vi har nyligen flyttat till ett 100 gammalt hus och vi har mycket att göra på det. Solpanel har jag egentligen inte funderat på utan jag blev nyfiken efter "erbjudandet" damp ner i lådan för en tid sedan. Just bara för att ett finansbolag var involverat blev jag nyfiken. När jag fick offerten i min hand förstod jag att det inte bara handlade om ca 150.000 kr utan det var frågan om bra mycket mer än så.
Jag jobbar som produktutvecklare och har en kund som har det tyska företaget som kund i sin tur och därför blev jag nyfiken på hur mycket billigare jag kan få solpaneler på mitt hus i jämförelse med "Gratis el från solen" som elleverantörens erbjudandet lockade med.

Vi har inte bestämt oss om vi skall slå till på panelerna eller inte. Jag är lite sugen men jag hade förväntat mig en större besparing om jag skall vara ärlig. Det tar mer än 8 år tills systemet betalat sig om kalkylerna håller. Iofs kortare tid än elleverantörens offert men kanske jag skall göra klart det jag håller på med nu så får vi se sen? Kanske ökad konkurrens och miljösituationen tvingar marknaden till en mer konsumentvänlig kostnadsbild här i Svedala då? Hjärncellerna har inte jobbat klart riktigt än. Det är ju inget måste för oss just nu.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Sharp är kända som tillverkare men visste inte att de även säljer nyckelfärdiga anläggningar. Det var helt nytt för mig.
Det har dom nog inte heller men de levererar till återförsäljare av nyckelfärdiga system. Som sagt kontaktat en affärskontakt i producentledet.

Innehållet i paketet är stort sett identiskt med de paket du får från E.on, Vattenfall, Telinet, Fortum med flera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.