Marike
Jag tog ju ner en järnek för ett tag sedan. Tänkte jag skulle svarva något av den. Vet att det måste torka först så jag skrotade av barken och lade den i mikrougnen, ( en gammal jag har sparat för ändamålet. ) Jag hade läst man skulle göra så och köra på upptiningsläge. Tog 2 minuter åt gången och pausade med öppen lucka så att fukten kunde lämna ugnen.
Men den sprack, mer än en spricka, i hela dess längd, ända in till centrum.
Kan det vara så att barken skulle varit kvar under torkningen?
Om jag lägger resterande på hyllan i några år kommer även de att spricka?
Någon erfaren träsvarvare som vet?
Eller vem som helst som vet för den delen?
Någon som vet hur jag borde gjort?
 
oj, torka hela stycket i microugn har jag aldrig hört talas om. Däremot att kolla huruvida det har torkat klart genom att köra en liten bit i micron och se hur mycket vikt som försvann verkar ju vara ett alternativ till en fuktmätare.

Tror inte att det finns några 100 procentiga garantier för att undvika sprickor när man torkar virke men att man ska täppa igen ändrät med något innan man lägger det på tork är nog de flesta överens om, så torkar det jämnt.

Själv har jag kört med vanligt trälim på ändträt, mest för att det var det jag hade hemma. Men vilken tät färg som helst bör funka.
 
I ivp skrev:
oj, torka hela stycket i microugn har jag aldrig hört talas om. Däremot att kolla huruvida det har torkat klart genom att köra en liten bit i micron och se hur mycket vikt som försvann verkar ju vara ett alternativ till en fuktmätare.

Tror inte att det finns några 100 procentiga garantier för att undvika sprickor när man torkar virke men att man ska täppa igen ändrät med något innan man lägger det på tork är nog de flesta överens om, så torkar det jämnt.

Själv har jag kört med vanligt trälim på ändträt, mest för att det var det jag hade hemma. Men vilken tät färg som helst bör funka.
Vanligt trälim verkar vara bland de bättre grejerna.

Det finns en del på nätet om att torka hela stycken i micron, men tror det vanligaste vad gäller micron är torktestet du beskrev eller att.man först svarvar och sen torkar sitt alster.
Jag tror mer på att barka av, måla ändarna och lägg på tork ett år eller två..
 
Marike Marike skrev:
Täta ändträdet har jag aldrig hört om, kunde de väl skrivit [länk] , för det var där jag läste , bla.
Där beskrivs bara 'mindre träämnen'. Jag kanske missuppfattat dig men tolkade det som att du stoppat in en bit i micron som även innehöll kärnan?
 
Marike
Frustrator Frustrator skrev:
Där beskrivs bara 'mindre träämnen'. Jag kanske missuppfattat dig men tolkade det som att du stoppat in en bit i micron som även innehöll kärnan?
En bit på diameter 90 och 240 lång, det är väl en mindre bit? Mikron är en gammal Elektrohelius med fältfördelare, men det kan väl vara sak samma. Jag uppfattade det som att det var en sådan lagom bit som avsågs.
Läste i någon annan sida att man lade ämnet i en plastpåse för att hålla koll på hur mycket kondens som bildades.
Verkar som jag måste prova lite olika metoder. Lade in en bit med barken på, där syns sprickor inne i kärnan och 2-3 cm utåt, dock inget i det yttre, ännu får tilläggas, har ännu bara kört 4 x 2 minuter, det kommer nog. Nästa får bli avskalat med tätat ändträ.
 
Marike Marike skrev:
En bit på diameter 90 och 240 lång, det är väl en mindre bit? Mikron är en gammal Elektrohelius med fältfördelare, men det kan väl vara sak samma. Jag uppfattade det som att det var en sådan lagom bit som avsågs.
Läste i någon annan sida att man lade ämnet i en plastpåse för att hålla koll på hur mycket kondens som bildades.
Verkar som jag måste prova lite olika metoder. Lade in en bit med barken på, där syns sprickor inne i kärnan och 2-3 cm utåt, dock inget i det yttre, ännu får tilläggas, har ännu bara kört 4 x 2 minuter, det kommer nog. Nästa får bli avskalat med tätat ändträ.
Låter som en rätt stor bit. I det du länkade till står det om knivskaft..det är typ 3*8cm..

Låter som att du har en hel 'stock' inne, dvs med kärnan (mitten av stocken) i micron, då ökar risken för att det spricker.
 
Du måste låta det svalna ordentligt mellan gångerna. Sedan kan man inte gå på några generella tider utan man måste köra och känna efter så att det inte blir för varmt. Korta stunder i början för att sedan öka
 
Marike
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste låta det svalna ordentligt mellan gångerna. Sedan kan man inte gå på några generella tider utan man måste köra och känna efter så att det inte blir för varmt. Korta stunder i början för att sedan öka
Låter den bli ca 40-45 grader sedan får den vila tills den är jummen.
 
Marike
hade det hjälpt att borra ut kärnan? Typ 30 mm borr?
 
Det är alltid svårt med kärnan. Försök få ner ämnet till så liten bit som möjligt.
Ett annat sätt är att antingen Linda in den i papper och in i plastpåse och sedan byta papper ofta eller i dubbla kartonger.
 
Låter du kärnan vara kvar så är det näst intill tvärsäkert att det spricker, de flesta träslag krymper olika radiellt och tangentiellt. Det yttre lagren av virket räcker helt enkelt inte varvet runt. Börja med att klyva ämnet precis i kärnan, torka, hyvla och limma ihop.

Protte
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Marike
prototypen prototypen skrev:
Låter du kärnan vara kvar så är det näst intill tvärsäkert att det spricker, de flesta träslag krymper olika radiellt och tangentiellt. Det yttre lagren av virket räcker helt enkelt inte varvet runt. Börja med att klyva ämnet precis i kärnan, torka, hyvla och limma ihop.

Protte
Ja när du säger det så verkar det helt logiskt. Det bör då inte göra större skillnad om jag borrade ett hål i mitten. Dela och limma verkar vara en lösning, dock kräver det en del noggrant hantverk. Vilket lim ska man använda? Duger epoxi? Man vill ju inte ha bitarna i skallen när man svarvar.
 
Marike Marike skrev:
Ja när du säger det så verkar det helt logiskt. Det bör då inte göra större skillnad om jag borrade ett hål i mitten. Dela och limma verkar vara en lösning, dock kräver det en del noggrant hantverk. Vilket lim ska man använda? Duger epoxi? Man vill ju inte ha bitarna i skallen när man svarvar.
Vanligt trälim blir starkare än själva trät så har du bara fina ytor funkar det fint med det.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Marike
Alltså, varför spricker allt trä? Jag blir avundsjuk på de som svarvar stora fat och dylikt utan en enda spricka.
Jag har provat med olika träslag, torkat osprucket men när alstret börjar bli klart så spricker det?
Vilket virke är bäst att sätta i svarven? Handlar bara om diameter mellan 100-200. Och var handlar man sånt virke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.