Idag har jag en grovdammsugare som jag använder till bland annat slipmaskin och handöverfräs. Den dammsugaren skulle behöva uppgraderas.

Så istället för att köpa en ny dammsugare, är det bättre att bygga ut spånsugen så jag använder den till slip och fräs, eller kommer man tappa för mycket sug när man gå ner till så små dimensioner (27mm)

Jag har en spånsug av mindre modell (Felder AF12) med luftflöde 1350 m³/h.

Alternativet är som sagt en ny dammsugare, ex. Festool CTL midi / C26

Så frågan är: Ny dammsugare, eller bygga ut spånsugen att köra till handmaskiner?
 
Är väl billigast med lite rör och spjäll till spånsugen, MEN slipdamm korkar igen en spånsug, hur allvarlig beror hur mycket man slipar.

Min fullstora långbandare har en egen filtersäck.

Protte
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Idag har jag en grovdammsugare som jag använder till bland annat slipmaskin och handöverfräs. Den dammsugaren skulle behöva uppgraderas.

Så istället för att köpa en ny dammsugare, är det bättre att bygga ut spånsugen så jag använder den till slip och fräs, eller kommer man tappa för mycket sug när man gå ner till så små dimensioner (27mm)

Jag har en spånsug av mindre modell (Felder AF12) med luftflöde 1350 m³/h.

Alternativet är som sagt en ny dammsugare, ex. Festool CTL midi / C26

Så frågan är: Ny dammsugare, eller bygga ut spånsugen att köra till handmaskiner?
Du kommer få väldigt dåligt sug från en normal spånsug med så små dimensioner som 27mm. Det går att modda så den suger som en dammsugare på stereoider även genom så tunna slangar, men det kräver frekvensomformare och nackdelen är att den blir rejält högljudd.

Har man en bra cyklon så är slipdamm inget problem. Använder man filtersäck så kan man lika gärna skippa att suga upp dammet för det mesta åker rakt igenom.

I ditt fall skulle jag rekommendera en ny dammsugare. Där har jag dock sämre koll men min magkänsla är att det inte är värt att lägga allt för mycket pengar på en sådan.
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Vad är fel på din gamla dammsugare?
 
CTL 26 ser fin ut. Med Oneidas cyklon eller Festools CT-VA-20 ovanpå?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är fel på din gamla dammsugare?
Är en äldre kärcher, saknar uttag för maskiner, sladden och slangen är för korta, känns också dumt att köpa en ny slang när maskinen är snart 10 år. Den låter dessutom väldigt högt, så tänker att dem används till skitiga jobbet och mer ”städ”
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
CTL 26 ser fin ut. Med Oneidas cyklon eller Festools CT-VA-20 ovanpå?
Tänkte början utan cyklon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.