Jag har en Automower 430X, ca 5-6 år gammal. Nu har den stannat mitt på gräsmattan och visar "slirat". (Den stannade nära ett äppelträd så möjligen kan den ha bråkat med fallfrukten.) När jag satte fart på den igen så lät den illa (typ något som kuggar över) och drog åt höger. Jag såg inte att det fastnat något skräp eller liknande, men hade inte tid att greja mer med den.
Någon som varit med om liknande och har några tips att komma med?
 

Bästa svaret

Växellåda för drivning på vänster är troligen dålig
 
Höger sida lär det väl vara med tanke på att det är det hjulet som inte hänger med.
Jag provade att göra rent den ordentligt idag i förhoppning att det skulle bli bättre, men den körde bara i cirkel när jag testade.

Jag plockade ur och skruvade isär motor/växel i förhoppning om att hitta något som kunde gå att fixa. Det märktes att det kärvade, men jag blev inte riktigt klok på vad, alla kugg såg oskadade ut, möjligen såg mittkugget lite väl slitet ut.

Så det får väl bli en ny motor/växel för 2000 kr, det verkar inte finnas mindre delar. Den var nog inte konstruerad för att skruva sönder heller, jag bröt av spetsen på en mejsel och sabbade ett par skruvar - små uslingar som satt som berget!
 
  • Gilla
Larn och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Höger sida lär det väl vara med tanke på att det är det hjulet som inte hänger med.
Jag provade att göra rent den ordentligt idag i förhoppning att det skulle bli bättre, men den körde bara i cirkel när jag testade.

Jag plockade ur och skruvade isär motor/växel i förhoppning om att hitta något som kunde gå att fixa. Det märktes att det kärvade, men jag blev inte riktigt klok på vad, alla kugg såg oskadade ut, möjligen såg mittkugget lite väl slitet ut.

Så det får väl bli en ny motor/växel för 2000 kr, det verkar inte finnas mindre delar. Den var nog inte konstruerad för att skruva sönder heller, jag bröt av spetsen på en mejsel och sabbade ett par skruvar - små uslingar som satt som berget!
Jag hade samma problem, har tillverkat dessa drev och gjorde några extra som finns här om någon är intresserad och behöver byta.
https://pamechatronics.se/shop#!/products/drev-husqvarna-automower-x330-0x2c-420-0x2c-430-mm
 
Här ser ni gammalt drev sida vid sida med nytt drev som jag skaffade från länken ovan. Bara att öppna motorn enligt instruktioner här
och byta drevet, så är växellådan så gott som nytt. Rekommenderar litiumfett att smörja med.
 
  • Nytt blankt maskindrev bredvid ett gammalt slitit drev på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.