Som ny husägare har jag en magkänsla av att man ska göra saker med huset inför vintern - men vad egentligen? Vi bor i ett trähus med tidskod 1909, egen brunn och egen trekammarbrunn. Garage, stall (utan djur) och hönshus (utan djur det med). Vi har fått jordvärmepannan servad så värme har vi, men vad mer..? Är det några kranar som borde öppnas och stängas (vi har inga vattenutkast), ska man göra något med brunnen?

Jag har såklart googlat ivrigt men det mesta är rätt uppenbara saker som "plocka undan grejer" och " se till att tackavvattningen fungerar som den ska" men är det några nitar ni gått på som ni önskar att någon hade sagt "du förresten, se till att fixa det här också"
 
R
Rensa hängrännor, byta ev. tätningslister Fönster/dörr om någon är dålig (inte kul att stå med det när det är svinkallt ute om det drar någonstans)
Se till att skyfflar m.m är framplockat så man slipper behöva plocka fram dessa om de står dumt till kl06 på morgonen när snön vräkt ner.

Sen så är det väl ficklampor, batterier, värmeljus m.m som är bra att ha hemma vid ev. strömavbrott.

Och något av det jag tycker är viktigast när man har nytt hus, alla olika sorters säkringar (även den storleken till huvudsäkringarna)

Under vintern drar huset mer el och bor man då i ett hus man inte känner så kan det hända att man smäller säkringar.
Behöver naturligtvis inte vara så men det är jävligt surt att stå utan ny huvudsäkring när det är storm ute.
 
  • Gilla
Erika och 1 till
  • Laddar…
Utöver det RalleB så bra skriver vill jag lägga till: musfällor.

När kylan börjar komma, så kommer också mössen in. Ta hand om dom i tid. Nu är läge att börja sätta ut musfällor på bra platser.
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Utöver det RalleB så bra skriver vill jag lägga till: musfällor.

När kylan börjar komma, så kommer också mössen in. Ta hand om dom i tid. Nu är läge att börja sätta ut musfällor på bra platser.
Jag har visserligen en rätt effektiv musfångarkatt men där hon inte kommer in ska vi def sätta in musfällor (t.ex. skafferiet som har en katt-säker dörr men helt säkert inte är mus-säkert. Bra påminnelse!
 
R RalleB skrev:
Rensa hängrännor, byta ev. tätningslister Fönster/dörr om någon är dålig (inte kul att stå med det när det är svinkallt ute om det drar någonstans)
Se till att skyfflar m.m är framplockat så man slipper behöva plocka fram dessa om de står dumt till kl06 på morgonen när snön vräkt ner.

Sen så är det väl ficklampor, batterier, värmeljus m.m som är bra att ha hemma vid ev. strömavbrott.

Och något av det jag tycker är viktigast när man har nytt hus, alla olika sorters säkringar (även den storleken till huvudsäkringarna)

Under vintern drar huset mer el och bor man då i ett hus man inte känner så kan det hända att man smäller säkringar.
Behöver naturligtvis inte vara så men det är jävligt surt att stå utan ny huvudsäkring när det är storm ute.
Vi har automatsäkringar, annars väldigt bra poäng med dem. Att ha skyfflar och sand tillgängligt på farstun ska fixas snarast. Likaså att ha en förberedd "När strömmen går"-låda. Kanske skulle passa på att gömma något godis med lång hållbarhet i lådan också för att öka humöret lite... I en mus-säker behållare såklart.

Appropå strömavbrott är det dags att se över vattendunksförrådet också och rotera detta.
 
Se till att ta bort krankopplingen till vattnet utomhus för att vara på den säkra sidan.
 
Malvis Malvis skrev:
Vi har automatsäkringar, annars väldigt bra poäng med dem.
Fast inte som huvudsäkringar väl?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inte som huvudsäkringar väl?
Bra poäng.

Vi har en elektriker som ska komma över om någon månad för att se över elen, men jag ska se till att sätta mig in så mycket som möjligt i hur allt fungerar innan dess.
 
S sjoelund skrev:
Se till att ta bort krankopplingen till vattnet utomhus för att vara på den säkra sidan.
Vi har inga vattenutkast, så jag förstår inte riktigt vilken krankoppling du menar då?
 
Malvis Malvis skrev:
Vi har inga vattenutkast, så jag förstår inte riktigt vilken krankoppling du menar då?
Ja, har du inget vattenutkast (jag missade det) så har du så klart ingen krankoppling på den och kan strunta i min kommentar.
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.