12 226 läst · 53 svar
12k läst
53 svar
10 år rostlagning på bil - som håller
Därför jag skrev "från 87" och inte från årsmodell 87..V Ville_Vessla skrev:Tyvärr så är min inreggad 19861031 men med årsmodell -87 så den är nog tillverkad runt sommaren -86. Om jag inte minns fel kallade Volvo bilarna tillverkade efter sista juli för nästa årsmodell på den tiden. Det innebar ju också att jag fick vänta till 1:a januari 2017 innan den blev skattebefriad även om den faktiskt var i drift 30 år och 3 månader innan. Hursomhelst hör folk av sig för att köpa den trots att den står ute i skogen och inte är till salu så jag får väl se den som en pensionsförsäkring.
Populärt att bygga driftingbilar av gamla Volvos, de är redan bakhjulsdrivna och har stort motorutrymme = lätt att swappa i en större motor..
Är fullt medveten av intresset för ombyggnationer, har en granne som bygger rallybilar av helst 240 men ibland även 740.A-traktorer har dom väl slutat med Volvo nu och kör pickuper istället Men jag behåller min i originalskick, känns som det är där efterfrågan stiger mest. En norsk som såg den förra sommarn och uppenbarligen tog regnr har bjudit rätt bra per telefon men kan inte komma och titta pga Norges gränskrav. Nu börjar vi bli hyfsat OT men 25000 är bjudet för en 740 som nån bara sett på håll men jag säljer den inte till det priset.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 043 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 043 inlägg
Rostlagade en rejäl rostskada bakom vindrutan på en corolla t sport. Slipade bort all rost, det blev ett hål genom plåten. Grundlackade med hagmans stålplast tror jag den hette, sen spacklade jag med epoxi spackel, sen ett lager grundfärg till, sen metallicfärgen och sist typ 6 lager klarlack. Det höll dom 6 åren jag hade bilen iaf, och bilen körs fortfarande nu så det kanske håller än
Klassiker där jag kom ifrån var ju lokala blaskan bakom rosthålen samt platsticpadding på det. Sen sågspån eller bananer i växellådan för att slippa lagerljudet inför försäljning.
Var för övrigt ute en sväng med "direktörsbilen" i helgen för första gången på snart ett år, stolarna , fjädringskomforten samt ljudnivån i rimliga farter är tamefan bättre än majoriteten av nya bilar. Samt framförallt, den svänger så snävt så man kan parkera där man vill, inte där man kan.
Ursäkta att jag föll ut av diskussionen!
Bra sandblästring verkar vara en gemensam nämnare bland svaren.
Intressant också det du skriver
Jag var in och bytte däck för ett par veckor sedan. Passade på att kika så gott jag kunde hur det ser ut bakom. Helt bakom går inte att se eftersom det är ett instängt utrymme. Men kunde se lite rostantydningar bakom stänkskärmen. Fick tips av verkstadskillen att lämna in bilen för en tectyl-behandling och då kan man visst också borra på lämpligt ställe för att rostskyddsbehandla bakifrån så att säga. Så att rost inte ska komma från andra sidan. Låter som en vettig idé + ordentligt framifrån.
Bra sandblästring verkar vara en gemensam nämnare bland svaren.
Intressant också det du skriver
Någon primer som du har god erfarenhet av?H heimlaga skrev:
Jag var in och bytte däck för ett par veckor sedan. Passade på att kika så gott jag kunde hur det ser ut bakom. Helt bakom går inte att se eftersom det är ett instängt utrymme. Men kunde se lite rostantydningar bakom stänkskärmen. Fick tips av verkstadskillen att lämna in bilen för en tectyl-behandling och då kan man visst också borra på lämpligt ställe för att rostskyddsbehandla bakifrån så att säga. Så att rost inte ska komma från andra sidan. Låter som en vettig idé + ordentligt framifrån.
Sandblästring kräver dyra verktyg (rost kan tryckas längre in i metallen) Syrabetning kan vara melodin för hobbybruk. Fosforsyra är perfekt att pensla på .
Vet ej om rostomvandlare är ok dock
Vet ej om rostomvandlare är ok dock
Redigerat:
Jag minns inte produktnamnet men grundfärgen jag använder är enkomponents och tillverkad av Spies-Hecker. Säljs i enliters burk.M MRosén skrev:Ursäkta att jag föll ut av diskussionen!
Bra sandblästring verkar vara en gemensam nämnare bland svaren.
Intressant också det du skriver
Någon primer som du har god erfarenhet av?
Jag var in och bytte däck för ett par veckor sedan. Passade på att kika så gott jag kunde hur det ser ut bakom. Helt bakom går inte att se eftersom det är ett instängt utrymme. Men kunde se lite rostantydningar bakom stänkskärmen. Fick tips av verkstadskillen att lämna in bilen för en tectyl-behandling och då kan man visst också borra på lämpligt ställe för att rostskyddsbehandla bakifrån så att säga. Så att rost inte ska komma från andra sidan. Låter som en vettig idé + ordentligt framifrån.
Givetvis skall alla hålrum borras hål i och tectylbehandlas. Har du inte råd med det sprutar du olja eller trätjära i hålrummen men de måste behandlas.
Oj. Enkomponets?! Går emot allt jag tidigare läst om grundfärg på bil.H heimlaga skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Fast man får hålla isär saker och ting lite grann. En grundfärg på en bil är avsedd att göra vidhäftningen god på de kommande färglagren. Inte att det primärt skulle vara nå rostskydd. Är det rost kvar bakom 2k färg oavsett hur bra den är och det kan ta sig in fukt så rostar det iallafall. Det är därför svetsporer är en styggelse och likaså att inte behandla baksidan med krypolja.
En del håller ju på och krånglar med zinkfärger och kallgalv och gud vet allt för att det inte ska rosta men allt sånt skit brukar bara sluta med blåsor i topplacken och alla möjliga reaktioner. Det är inga bra grundfärger alls.
En del håller ju på och krånglar med zinkfärger och kallgalv och gud vet allt för att det inte ska rosta men allt sånt skit brukar bara sluta med blåsor i topplacken och alla möjliga reaktioner. Det är inga bra grundfärger alls.