Hejsan!

Nybörjare på ämnet, och tänkte ställa några generella frågor!
Har precis köpt radhus, 50-tal (ej gavel), där det idag finns en olje/el-panna som bara gått på el senaste åren.
Energiklass F. 140+20m2

Tänkte på rekommendation av energideklarationen/energibesiktningsmannen, som säljarna gjorde, byta till en luft/vatten värmepump.
Huset drar idag ca 32000kwh totalt, och enligt energideklarationen kan man spara in ca 8000kwh på detta byte.
Uppskattad kostnad 120.000:-

Nu till frågorna!

- Köper man värmepump själv eller går via VVS firma? Ibland är det ju så att entreprenörerna har bättre priser osv.

- Kollade på de första alternativen på Polarpumpen. Så man lär sig vad man ska kika efter: Vad är det för skillnad på dessa två, Mitsubishi och NIBE. Mitsubishi är 30.000:- billigare och har enligt min översyn "bättre" värden, då den har större kapacitet kwh och vattentank, värmer större yta.
https://www.polarpumpen.se/luft-vat...en/mitsubishi-electric/mitsubishi-sw75-ecodan
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/nibe/f2120-8-och-vvm-s320-nibe

Mitsubishin har några tillval som kanske redan finns med i NIBE pumpen? Och är det viktiga tillval eller blir det bara "najsare".

- Själva fläkten skulle hamna en våning under ett sovrumsfönster, låter den mycket så det kan störa?

- Något mer jag borde tänkt på och frågat om ? :)

Mvh
Odlmag
 
tommib
Välkommen till forumet!

Kan inte LVVP så bra men fläkten kan definitivt låta
så att den stör. Mest av allt stör den utomhus.

För min egen del, som värderar komfort högt, så valde jag bergvärme just för att slippa utedel som låter (samt möjligheten till frikyla).

Fundera på om du har möjlighet till bergvärme istället.

Ang att köpa pumpen så gör man vanligen det via installatören. Just värmepumpar är oftast fast pris och det är hyfsat standardiserat vad det kostar. Ang priser och prispåslag för framför allt el och VVS finns det ett otal trådar här på BH. Läs dem och bilda dig en egen uppfattning.
 
Jag är inte direkt ljudkänslig, men hade nog ändå tittat på alternativa placeringar av utedelen om du bestämmer dig för LVVP. Utedelen är i princip ett inverterat kylskåp på steroider, och låter ungefär som detsamma. Ett dovt brummande ljud alltså, som inte tar sig särskilt långt i luften men absolut in genom ett öppet sovrumsfönster. Vi har vår placerad en liten bit runt husknuten från sovrummet sett och har aldrig hört den där, men öppnar man badrumsfönstret precis ovanför så reagerar man helt klart. Det är nuförtiden vanligen bara vatten mellan inne- och utedel, varför det utan några större problem går att placera dessa ganska långt isär så länge man har plats att dra rör mellan dem.

Som tommib säger är bergvärme absolut ett alternativ om du vill slippa ljud, men för att det ska löna sig ekonomiskt jämfört med LVVP bör du bo en bit uppåt landet. Här i södra Skåne är det sällan kallt nog för att LVVP ska tappa dramatiskt i effektivitet.
 
Tack för input!

Ja, oron kanske stämmer då. Men framsidan på huset, närmast pannrummet, är en uppfart ca 5m bred där entren tar halva ytan. Så det är egentligen enda stället... Sovrummet är sedan en halv våning upp ovanför detta. (Nu ska det iof inte bo ngn där "ännu", men kanske kommer om ngt år)
Och bergvärme vet jag inte om det går när det är så tajta tomter? Om man har tur kanske på framsidan, men där är tomten bara 200m2... Får väl ta dit en egen energinisse som kan bedöma kanske!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Det brukar sägas att det ska vara minst 20 m mellan borrhål. Sedan kan brunnsborraren grada hålet lite snett från varandra om det skulle bli nära till annat hål. Jag tycker luftvärmepump hörs framförallt på vintern när det är kallt och den går på högt varvtal och också vid avfrostningarna. Men har man sovrumsfönstret en våning upp borde det vara okej tror jag.

Var i landet står huset? Vilken är den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT där? Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne när det är som kallast vid DVUT? Är det stora kraftiga element/radiatorer eller är de mindre och platta? Är värmerören tunna/smala eller ganska grova? Finns ett antal frågeställningar man bör reda ut innan man väljer värmepump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det brukar sägas att det ska vara minst 20 m mellan borrhål. Sedan kan brunnsborraren grada hålet lite snett från varandra om det skulle bli nära till annat hål. Jag tycker luftvärmepump hörs framförallt på vintern när det är kallt och den går på högt varvtal och också vid avfrostningarna. Men har man sovrumsfönstret en våning upp borde det vara okej tror jag.

Var i landet står huset? Vilken är den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT där? Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne när det är som kallast vid DVUT? Är det stora kraftiga element/radiatorer eller är de mindre och platta? Är värmerören tunna/smala eller ganska grova? Finns ett antal frågeställningar man bör reda ut innan man väljer värmepump.
Det är i Täby, Stockholm.
Hittar denna DVUT från Boverket, uppmätt 1981-2010:
Ort 1-dygn 2-dygn 3-dygn 4-dygn 5-dygn 6-dygn 7-dygn 8-dygn 9-dygn 10-dygn 11-dygn 12-dygn
Täby -16,6 -15,7 -15 -14,4 -13,9 -13,5 -13,4 -13 -12,8 -12,5 -12,2 -11,9

Dålig koll på tekiskt kring radiatorerna, men bifogar en bild från prospektet som visar. Ser ut som ett gammalt klassiskt "tjockt" med lagom tjocka rör.

Inser nu när jag skrivit detta att du kanske menade generella frågor jag ska ta upp med VVS firma, och inte här :)
Men nu har jag redan skrivit ner det!
 
  • Gammal stil radiator under ett fönster i rum med växt och bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som installatör så vill jag faktiskt påstå att Mitsubishis maskiner är förvånande tysta. Riktigt tysta. Man kan stå brevid och ha en lågmäld konversation med kunden och denne hör klart och tydligt allt man säger. Kompressorn är väl invadderad och inkapslad med ordentliga ljudabsorbenter och är bra dämpad med stadiga gummitassar. Man måste lägga örat mot utedelen precis där kompressorn är placerad för att höra att den går. Det som hörs mer är vinddraget från fläktvingen, men det ljudet går att rikta beroende på hur man ställer maskin. Att föredra är markstativ för utedelen då den är ganska biffig.

Just denna modell jag visar har gasrör mellan inne och utedel, men sen finns det s.k packagemodeller med vätska mellan inne och utedel.
 
  • Mitsubishi luftvärmepump ute på en pall, redo för installation, omgiven av grus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shogo99 och 1 till
  • Laddar…
Det finns mycket tysta LVVP. Jag har skrivit det förr, sonen har en Thermia Atec. Han valde den pga att den skulle vara tyst. Och det är den onekligen. Den står utanför ett sovrumsfönster som är på våningen över. Knappt man hör den om man stoppar ut huvudet genom fönstret.
 
tommib
Ja, jag vill vara tydlig med att valet av bergvärme inte var primärt ekonomiskt. Vi tittade också på LVVP men valde bort det då det låter (precis där vi vill vara), det tar plats ute (liten tomt) och det inte finns möjlighet till frikyla.

Undvik att bara gå på vad säljarens energideklaration säger. Ta in egna offerter och prata med installatörer. Kolla upp om det finns energibrunnar hos grannarna (kan kollas via brunnsarkivet SGU). Vi bor i kedjehus, tomterna är ca 14 m breda. Vi har trots detta bergvärme, liksom många av grannarna. Genom att saxa framsida/baksida så lyckades jag göra en borrplan som gjorde att alla i vår länga kan borra energibrunn. Det kostade oss kanske 10 kkr extra med grävningen men gjorde att grannarna också kunde borra ett år senare (=bättre grannsämja).

Vi har grannar med LVVP och utomhus så stör det, tycker jag. Det hela beror på var man har möjlighet att placera utedelen. Glöm inte heller att den som sagt tar plats, till skillnad mot ett borrhål.

Om man bara tittar på det rent ekonomiskt sä är en LVVP (i Täby) helt klart det vettigaste. Beroende lite på huset kan det också vara aktuellt med FLVP men då beror det mycket på hur enkelt man kan dra frånluftskanaler inne och vad man har för ventilation i dagsläget.
 
Här är mina fakta.

Radhus 132+19 I skåne, inte heller gavel (grannar på båda sidor) 2 plan
Hade energiförbrukning på ~20000kWh totalt tidigare

Har sedan 2 år tillbaka en LVVP, samma som visades några inlägg upp.

Alltså en mitsubishi ecodan sw75yaa. Står inte riktigt under sovrumsfönstret (ska fixa bild) men kan inte påstå att ljudet är störande faktiskt. Visst, vintertid väsnas den lite mer men som sagt, det stör inte.

Vår förbrukning det senaste året låg på ca 8300kWh. Då är det totalförbrukning inkl hushållsel.

Installationskostnaden var 97000kr (göt fundamentet själv) och allt togs via firma.

Hoppas det gav lite klarhet jag är väldigt nöjd med bytet :)
 
tommib tommib skrev:
Ja, jag vill vara tydlig med att valet av bergvärme inte var primärt ekonomiskt. Vi tittade också på LVVP men valde bort det då det låter (precis där vi vill vara), det tar plats ute (liten tomt) och det inte finns möjlighet till frikyla.

Undvik att bara gå på vad säljarens energideklaration säger. Ta in egna offerter och prata med installatörer. Kolla upp om det finns energibrunnar hos grannarna (kan kollas via brunnsarkivet SGU). Vi bor i kedjehus, tomterna är ca 14 m breda. Vi har trots detta bergvärme, liksom många av grannarna. Genom att saxa framsida/baksida så lyckades jag göra en borrplan som gjorde att alla i vår länga kan borra energibrunn. Det kostade oss kanske 10 kkr extra med grävningen men gjorde att grannarna också kunde borra ett år senare (=bättre grannsämja).

Vi har grannar med LVVP och utomhus så stör det, tycker jag. Det hela beror på var man har möjlighet att placera utedelen. Glöm inte heller att den som sagt tar plats, till skillnad mot ett borrhål.

Om man bara tittar på det rent ekonomiskt sä är en LVVP (i Täby) helt klart det vettigaste. Beroende lite på huset kan det också vara aktuellt med FLVP men då beror det mycket på hur enkelt man kan dra frånluftskanaler inne och vad man har för ventilation i dagsläget.
tommib tommib skrev:
Ja, jag vill vara tydlig med att valet av bergvärme inte var primärt ekonomiskt. Vi tittade också på LVVP men valde bort det då det låter (precis där vi vill vara), det tar plats ute (liten tomt) och det inte finns möjlighet till frikyla.

Undvik att bara gå på vad säljarens energideklaration säger. Ta in egna offerter och prata med installatörer. Kolla upp om det finns energibrunnar hos grannarna (kan kollas via brunnsarkivet SGU). Vi bor i kedjehus, tomterna är ca 14 m breda. Vi har trots detta bergvärme, liksom många av grannarna. Genom att saxa framsida/baksida så lyckades jag göra en borrplan som gjorde att alla i vår länga kan borra energibrunn. Det kostade oss kanske 10 kkr extra med grävningen men gjorde att grannarna också kunde borra ett år senare (=bättre grannsämja).

Vi har grannar med LVVP och utomhus så stör det, tycker jag. Det hela beror på var man har möjlighet att placera utedelen. Glöm inte heller att den som sagt tar plats, till skillnad mot ett borrhål.

Om man bara tittar på det rent ekonomiskt sä är en LVVP (i Täby) helt klart det vettigaste. Beroende lite på huset kan det också vara aktuellt med FLVP men då beror det mycket på hur enkelt man kan dra frånluftskanaler inne och vad man har för ventilation i dagsläget.
Häftigt tips! Ser ju där att närmsta (framtida) grannen åt ena sidan har Bergvärme, och en annan i längan. Trots tomtbredd på ca 6m. Intressant!
Då är ju det kanske ett alternativ då, så bäst att ta in olika offerter.

Ngn som hade kolla på prisskillnaden på de två värmepumparna? Så man förstår vad det är man ska se efter i offerter etc.
 
Har två Mitsubishi med Ecodan12. De är inte tysta. Man hör dom. Vill man ha det tyst då har man ett pannrum med bergvärme/jordvärme. Men å andra sidan kan det lika gärna komma några vilseledda ungdomar tjoandes kl halv tre på morgonen. Då föredrar jag surrandet från luftvärmepumpen. Jag börjar bli gammal. :rofl:.
Det jag är lite fundersam är över kvalitén i Mitsubishi numera. Jag har fått byta fläktlager lika ofta som serviceintervallet varannat år, på bägge pumparna. Är det en dålig batch eller vad är det frågan om.
 
J Jarlsgård skrev:
Här är mina fakta.

Radhus 132+19 I skåne, inte heller gavel (grannar på båda sidor) 2 plan
Hade energiförbrukning på ~20000kWh totalt tidigare

Har sedan 2 år tillbaka en LVVP, samma som visades några inlägg upp.

Alltså en mitsubishi ecodan sw75yaa. Står inte riktigt under sovrumsfönstret (ska fixa bild) men kan inte påstå att ljudet är störande faktiskt. Visst, vintertid väsnas den lite mer men som sagt, det stör inte.

Vår förbrukning det senaste året låg på ca 8300kWh. Då är det totalförbrukning inkl hushållsel.

Installationskostnaden var 97000kr (göt fundamentet själv) och allt togs via firma.

Hoppas det gav lite klarhet jag är väldigt nöjd med bytet :)
Oj, det var en riktigt bra besparing!
Nuvarande ägarna har haft 32.000kWh enligt Energideklarationen (De har tre barn som badar badkar förklarar de...)
Enligt samma deklaration skulle man kunna spara ca 8000kWh med LVVP. Men antar att det är en generell uppgift de använder.

Men med installationskostnaden menar du inklusive hårdvaran? Eller annars låter det ganska dyrt om man ska ha en pump för lika mkt till! NIBE jag länkade där uppe kostade ju bara den 98.000:-
 
Odlmag Odlmag skrev:
Oj, det var en riktigt bra besparing!
Nuvarande ägarna har haft 32.000kWh enligt Energideklarationen (De har tre barn som badar badkar förklarar de...)
Enligt samma deklaration skulle man kunna spara ca 8000kWh med LVVP. Men antar att det är en generell uppgift de använder.

Men med installationskostnaden menar du inklusive hårdvaran? Eller annars låter det ganska dyrt om man ska ha en pump för lika mkt till! NIBE jag länkade där uppe kostade ju bara den 98.000:-
Ja de som bodde här innan var pensionärer, dock var de 20000kWh vad vi själva förbrukade (2 vuxna + en bebis på den tiden), idag är vi 2 vuxna + 4/2 åriga barn :)

Nejnej, 97k är inkl allt förutom fundamentet. Dvs, utedel, innedel, rördragning, arbetstid, demontering av gamla pannan (som jag inte lät dem skrota utan sålde istället.. den funkade ju!) + lite rördragning till blivande tvättstuga :)

Jag är som sagt väldigt nöjd med vår LVVP, den gör verkligen det jobbet den ska!


Där har du en bild på hur vår utedel står. Alla fönster på ovanvåningen är sovrum. Jag sover i mittenrummet, har sjukt svårt för att somna och jag störs inte av den.

Avståndet vi har ifrån själva huset är ca 3.5 meter :)
 
Kan ju även tilläggas att jag tog in så lite som 11 offerter innan vi bestämde oss, Nibe, Thermia, Bosch, Mitsubishi, IVT, CTC mfl.

Så efter noggrann jämförelse så blev det Mitsubishin. Nibe var intressant men jag kunde inte motivera merkostnaden då mellanskillnaden mellan den och Mitsubishin skulle ta 20-25 år innan Niben hade kostat "samma".
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.