Har en liten svacka i betongplattan som jag skulle vilja jämna ut. Svackan är 5mm djup och området är drygt 150x100 cm.

Jag är inte intresserad av att göra hela rummet utan vill bara jämna svackan.
Hur gör jag det på bästa sätt?
 
Lite flytspackel av god kvalitét kanske. Vad ska du ha för yta sen?
 
Cellplast och golvspån. Det gamla golvet sviktade över "gropen".

Är det ok att lägga så tunnt flytspackel, 1-5mm?
 
  • Gilla
Perperperper
  • Laddar…
Det värsta som kan hända är väl att det spricker, men ligger det golv ovanpå lär ju "kakan" ligga kvar och göra sitt jobb ändå
 
Är det lättare att flytspackla än att handspackla med någon form av fix eller liknande?
 
Golvsand är väl det enklaste för en så liten svacka.
 
Hur får man sanden att ligga kvar?
 
Mätte lite mer idag och området är nog snarare 50x100cm.

Lutar åt att handspackla då det känns som man har bäst kontroll så.
 
Var förbi lokala byggvaruhuset men hann inte kolla värst mycket innan frun ropade ut mig till bilen och två ledsna barn..

Hur som helst verkade märket dom hade vara Finja. Hittade följande produkter:
220
260
280
290R
460R
Handspackel grov

Utan att ha läst på något själv, skulle någon av ovan funka?
 
T
S stalf skrev:
Var förbi lokala byggvaruhuset men hann inte kolla värst mycket innan frun ropade ut mig till bilen och två ledsna barn..

Hur som helst verkade märket dom hade vara Finja. Hittade följande produkter:
220
260
280
290R
460R
Handspackel grov

Utan att ha läst på något själv, skulle någon av ovan funka?
Nej, det är flytspackel du har listat upp och du ville ju ha handspackel. I så fall ska du ha Finja 420 DR eller Finja FIn Dr som den också heter, tror jag i alla fall då dom har samma egenskaper, brukar inte använda Finjas produkter så därför har jag lite dålig koll på deras sortiment.

Finja Fin Dr hittar du på Hornbach för en billig penning: https://www.hornbach.se/shop/Handspackel-FINJA-fin-DR-15-kg/6046250/artikel-detaljer.html

Blanda spacklet o dra ut med en bred spackelspade och sedan kan du ta en rak bräda eller ett 120 cm vattenpass och "stocka" av ytan, alltså du lägger passet tvärs över svackan och sicksackar passet medans du drar det mot dig. Antingen så kommer du nu att dra massan med dig eller så så får lägga på mer bruk om det glipar under passet.

Lycka till!
 
Slutade med att jag köpte Weberfloor 4040 handspackel. Funkade perfekt! Lätt att blanda till, gick att mixtra lite med konsistensen och torkade snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.