När vi byggde vårt hus för elva år sedan krävde kommunen att vi skulle sätta in brandsäkra glas i fönstren närmast grannen. Finns det några brandsäkra glas som inte blir "prickiga" redan efter något år. Har redan bytt en gång och fönstren ser nu riktigt trista ut igen.
 
Har du bild på det?
 
Utsikt genom en öppen glasdörr mot en uteplats med bord och stolar, omgärdad av grönska och staket.
 
Hela fönstret är mer eller mindre prickigt, men på bilden syns de största samlingarna som är ojämnt "lodräta" .
 
Märkligt. Grannens byggnad ser ut att ligga en bit bort. Vilket avstånd är mellan era hus?
 
Vad består prickigheten av? Jag väntar på några svindyra brandklassade fönster och hoppas dom håller min resterande livstid...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt. Grannens byggnad ser ut att ligga en bit bort. Vilket avstånd är mellan era hus?
Kan inte säga exakt, men ca 10 meter.
 
useless useless skrev:
Vad består prickigheten av? Jag väntar på några svindyra brandklassade fönster och hoppas dom håller min resterande livstid...
Jag vet inte vad prickigheten består av. Det är små små silvervita prickar. De syns tyvärr alltid.
Vi fick betala en ansenlig summa extra för att kommunen krävde brandsäkra fönster, så ja de är dyra.
De är dessutom mycket tyngre än vanliga fönster.
 
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?

Jag har två hus som står diagonalt mot varandra med mindre än 2 meter mellan hörnen, så två väggar på huset jag renoverar måste vara EI60 inom 8-metersgränsen.

Men en intressant sak jag upptäckte är att det inte krävs någon specifik brandklass för fönstren, bara att dom är 'brandklassade'. Så rent krasst räcker det om fönstren står emot rök i 15 minuter i en EI60-vägg för att hela väggen ska räknas som EI60.
 
useless useless skrev:
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?
Det är kanske någon meter kortare, jag har inte mätt. Vi har som tur är inte brandklassade fönster i hela huset.
Finns det mer än ett företag som gör brandklassade fönster?
 
I princip alla större tillverkare gör brandklassade fönster på beställning.
 
useless useless skrev:
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?

Jag har två hus som står diagonalt mot varandra med mindre än 2 meter mellan hörnen, så två väggar på huset jag renoverar måste vara EI60 inom 8-metersgränsen.

Men en intressant sak jag upptäckte är att det inte krävs någon specifik brandklass för fönstren, bara att dom är 'brandklassade'. Så rent krasst räcker det om fönstren står emot rök i 15 minuter i en EI60-vägg för att hela väggen ska räknas som EI60.
E ebis skrev:
Det är kanske någon meter kortare, jag har inte mätt. Vi har som tur är inte brandklassade fönster i hela huset.
Finns det mer än ett företag som gör brandklassade fönster?
useless useless skrev:
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?

Jag har två hus som står diagonalt mot varandra med mindre än 2 meter mellan hörnen, så två väggar på huset jag renoverar måste vara EI60 inom 8-metersgränsen.

Men en intressant sak jag upptäckte är att det inte krävs någon specifik brandklass för fönstren, bara att dom är 'brandklassade'. Så rent krasst räcker det om fönstren står emot rök i 15 minuter i en EI60-vägg för att hela väggen ska räknas som EI60.
useless useless skrev:
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?

Jag har två hus som står diagonalt mot varandra med mindre än 2 meter mellan hörnen, så två väggar på huset jag renoverar måste vara EI60 inom 8-metersgränsen.

Men en intressant sak jag upptäckte är att det inte krävs någon specifik brandklass för fönstren, bara att dom är 'brandklassade'. Så rent krasst räcker det om fönstren står emot rök i 15 minuter i en EI60-vägg för att hela väggen ska räknas som EI60.
Det brandsäkra glaset, alltså själva glasrutan, trodde jag gjordes av en och samma tillverkare, men att många fönstertillverkare anpassar och använder det i sitt sortiment.

Skall du sätta in fönster i samma storlek och utseende behövs väl inte bygglov eller bygganmälan?
I vårt område, med äldre hus, byter många till treglasfönster i samma storlek och utseende som de haft innan. Vi är nog de enda som har brandklassade fönster och det beror på att vi byggde ett nytt hus på tomten.
 
Ja, du tänkte på själva glaset... Det vet jag inte hur många det är som tillverkar. men det är väl samma sak med fönstren; De som tillverkas i en fabrik säljs under flera olika namn.

Jag bygger om ett hus som inte har varit bostadshus tidigare, så jag behöver bygglov för ändrad användning och därmed kommer det en massa krav som ett brev på posten.
 
Ja, jag tänker på själva glaset. De som byggde huset satte in Elitfönster, men glasrutan kom tydligen från Pilkington, för Elitfönster hänvisade till dem när vi bytte för några år sedan.
 
Kan man utan problem byta till vanligt treglasfönster i stället för att byta till en brandklassat fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.