A
Eraze Eraze skrev:
Spolade avloppsröret i köket då det blivit stop, i måndags. 1 vecka senare börjar vattnet ha svårt att rinna ner efter ca 1 min spolning.
Har kollat och där är inget stopp i vattenlåset.

Vi har bott i huset sen december 2019 och började först få problem nu i september. När de spolade sa killen att det är gammalt fett som suttit. Var inget nytt från oss. Verkar inte blivit spolat på länge.

Så jag undrar, ska det verkligen bli stopp så snabbt efter en spolning?
Ska vi ringa dom och kräva att de kommer ut och fixar det utan extra kostand.

Hantverkaren sa att det kunde bli stop igen och att det kunde finnas rester kvar, vilket jag inte förstod då vi anlitade dom för att spola rent rören
Eraze Eraze skrev:
vi har dubbel vask med avluftare. Sen går det ett rör med lutning ca 1.5 meter till en 90 graders vinkel, sen vidare ca 2 meter till en 90 graders som går ner i marken där det är 90 grader igen.

Platta i mark, ingen källare. Avluftare på båda vaskarna.
Efter de spolat i måndags så funkade det hur bra som helst. I en vecka. Avluftarna är rensade likaså vattenlåset.
Hade du en spolfirma där eller gjordes bara en resning ?

Det är stor skillnad.

Vid rensning brukar man avsluta med att tala om att de finns inga garantier för att allt är borta. En rensning gör sällan rent röret utan tar bort stoppet.

En spolning däremot gör rent.

Vet du ens vad du beställt?
 
Henrik Nordlander skrev:
Hade du en spolfirma där eller gjordes bara en resning ?

Det är stor skillnad.

Vid rensning brukar man avsluta med att tala om att de finns inga garantier för att allt är borta. En rensning gör sällan rent röret utan tar bort stoppet.

En spolning däremot gör rent.

Vet du ens vad du beställt?
Spolning sv en spolbil. Har ringt dom då det står på sidan att de garanterar allt ska funka.
Så de kommer nästa vecka och ska filma för att se om de hsr missat något eller om det är mågot annat.
Är det mågot annat får vi betala timpris istället för utkörnings avgift osv.
Annars är det gratis. Så får väl läsa på lite så man vet att man inte blir lurad ^^
 
S Stefan1972 skrev:
relining? Hur gammalt är huset? Vad är det för rör? Är det ett gammalt hus och gjutjärnsrör så vet jag precis hur det kan se ut från tex kök. Ett 2-3 tums rör kan ha ett fingerstort hål i mitten kvar bara av allt skit genom åren som fastnat. Inte säkert spolning hjälper heller. I mitt hus har jag gjutjärn kvar i golvet då det inte går rakt ner och där var det ju stopp hela tiden typ. Fick ta bort rör i källaren och köra med stålband och gud vet allt. Tror jag fick ut två hinkar med skit innan det var öppet igen. På en meter rör typ.......
Ojdå, tror vi har gjutjärn i plattan. Är nog standard för hus byggt 76 och med platta.
Har ansökt om offert på relining.
Vad vi förstod när de var här första gången så var det massa gammalt fett från tidigare ägare. Så ingen spolning har gjorts på länge. Vi är noga med att inte spola ner matfett. Därför har jag svårt att tro att det skulle bli stop igen pågrund av oss. Tror mer att de inte fick bort allt fett.
Sen vet vi om att det kan bli värre med förlängningen vi gjort men när det funkat fint i nästan 1 år så känns det inte troligt att det skulle orsaka så snabba stop. Speciellt inte när vi sköter om rören.

Vi får se vad de säger när. De kommer för en titt nästa vecka :)
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Finns ju inga garantier gällande rensning.
Kan ju va så att de är lite stopp med taskig avrinning. Ombyggt/flyttat avlopp i kök? Taskig avluftning?
Det har jag heller inte sagt, utan bara att det är helt ok att ringa och fråga.
Mer troligt stopp längre ut i systemet och gammalt avlopp.
 
Eraze Eraze skrev:
Ojdå, tror vi har gjutjärn i plattan. Är nog standard för hus byggt 76 och med platta.
Har ansökt om offert på relining.
Vad vi förstod när de var här första gången så var det massa gammalt fett från tidigare ägare. Så ingen spolning har gjorts på länge. Vi är noga med att inte spola ner matfett. Därför har jag svårt att tro att det skulle bli stop igen pågrund av oss. Tror mer att de inte fick bort allt fett.
Sen vet vi om att det kan bli värre med förlängningen vi gjort men när det funkat fint i nästan 1 år så känns det inte troligt att det skulle orsaka så snabba stop. Speciellt inte när vi sköter om rören.

Vi får se vad de säger när. De kommer för en titt nästa vecka :)
Nej jag tror nog det är PVC rör i ett hus byggt 1976.
Finns ingen anledning att relina innan ni med säkerhet vet vad problemet är
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Jag har återkommande problem i mitt kök. Det blev bättre efter en renovering för några år sedan då jag bad rörmokaren att öppna golvet och se hur det såg ut, det visade sig att rören inte lutade hela vägen utan ett långt rör enbart var uppallat i ändarna och därmed såg ut som ett U med en svacka på mitten. Röret byttes och pallades upp och det blev då bättre, men det finns fortfarande en 90-graders krök på röret under köksgolvet som orsakar stopp till och från.

Fett och matrester från diskmaskinen är huvudorsaken (det var uppenbart när det gamla röret togs upp där det trots gott föde för tillfället bara var en öppning grov som ett finger ) och lösningen är att hälla i ett par liter hett vatten som blandats ut med Yes handdiskmedel (ett par gånger i månaden). När detta fått verka en kvart så spolar jag igenom med fem liter hett vatten. Sedan jag började med detta har jag inte haft några problem.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Spolingsfirman ringde upp min sambo. Visar sig att killen som var här hade inte rätt utrustning med sig för att spola helt rent utan han löste bara stoppet.
Nu vill de att vi betalar för att de kommer ut igen, för att det vi betalade för var att lsöa stoppet.
Kan inte riktigt hålla med deras resonemang spolar man så spolar man rent speciellt när de säger sig lämna garanti på jobbet.

Så inte konstigt att det blivit stopp igen om de inte spolat helt rent. Bara satt sig igen nån annanstans.

Har mailat dom innan samtalet om att pausa fakturan tills problemet är fixat. Annars ska den vara betald på måndag. Är log bäst att inte betala för än det helt enkelt är fixat.

Så det kan vara förklaringen till varför vi har stop en vecka senare igen
 
Beställer ni en spolning så är det ju det ni önskar och vill ha.

Att dom sedan ändrar arbetsorder bör ju inte belasta dig som kund för att killen som kommer ut inte har rätt grejer och bara gör en propp rensning istället.

Imo borde det finnas klart utrymme för att komma minst halva vägen vardera angående det ekonomiska.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Beställer ni en spolning så är det ju det ni önskar och vill ha.

Att dom sedan ändrar arbetsorder bör ju inte belasta dig som kund för att killen som kommer ut inte har rätt grejer och bara gör en propp rensning istället.

Imo borde det finnas klart utrymme för att komma minst halva vägen vardera angående det ekonomiska.
Tyvärr fick vi svar att vi ska betala hela fakturan och ny spolning med filmning. Så valde att bestrider fakturan fram tills problemet är åtgärdat :/ så får vi se vad de säger.
 
Trisst läge, men en firma mindre för er att använda i framtiden.

Har du högtryckstvätt så skaffa en
Rör och hängrännerensare från Kärcher. (20m istället för deras rena rör kit som är 15m, samma slang i båda)
Med tanke på antalet 90 böjat lär den vara användbar framöver.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
R
F Fixar_Krille skrev:
Använd flytande diskmedel i diskmaskinen för tabletterna är en stor bov till stopp.
Varför? Har aldrig hört det tidigare.
 
Då förstår man ju att det blev stopp igen efter en vecka...

Jag förutsatte att det gjordes en hetvattenspolning, med sugslangar och hela baletten. Det är innebörden av spolning via spolbil för mig. Om detta var vad ni beställde men inte levererade så får ni ge firman en chans att göra om och göra rätt innan fakturan betalas.

Görs en riktig hetvattenspolning så kan det vara överflödigt att filma rören på insidan, det är en tillkommande kostnad för något man gör vid behov och inte bara för att man är allmänt nyfiken.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Då förstår man ju att det blev stopp igen efter en vecka...

Jag förutsatte att det gjordes en hetvattenspolning, med sugslangar och hela baletten. Det är innebörden av spolning via spolbil för mig. Om detta var vad ni beställde men inte levererade så får ni ge firman en chans att göra om och göra rätt innan fakturan betalas.

Görs en riktig hetvattenspolning så kan det vara överflödigt att filma rören på insidan, det är en tillkommande kostnad för något man gör vid behov och inte bara för att man är allmänt nyfiken.
Det roliga är att de garanterar rena rör en lång tid framöver och tycker inte en vecka räknas som lång tid ^^ så de uppfyller ju inte sin egen garanti. Att det satt mycket fett i rören, gammalt fett sa hantverkaren från tidigare ägare, Och det drog ut på tiden är ju inget vi kunde veta.

Nu påpekar de att förlängningen av avloppsröret till vasken är problemet och därför det är stopp igen. Att den är felaktig installerad (trots vvsare har installerat den).

Vi har bestridit fakturan fram tills åtgärder har gjort så får vi se vad de svarar. Har tid på onsdag bokat (innan de började säga vi skulle betala). Måste annars anlita någon annan som kan fixa problemet.

Tråkigt när de bli såhär :s
 
Eraze Eraze skrev:
Det roliga är att de garanterar rena rör en lång tid framöver och tycker inte en vecka räknas som lång tid ^^ så de uppfyller ju inte sin egen garanti. Att det satt mycket fett i rören, gammalt fett sa hantverkaren från tidigare ägare, Och det drog ut på tiden är ju inget vi kunde veta.

Nu påpekar de att förlängningen av avloppsröret till vasken är problemet och därför det är stopp igen. Att den är felaktig installerad (trots vvsare har installerat den).

Vi har bestridit fakturan fram tills åtgärder har gjort så får vi se vad de svarar. Har tid på onsdag bokat (innan de började säga vi skulle betala). Måste annars anlita någon annan som kan fixa problemet.

Tråkigt när de bli såhär :s
Det bästa är att hitta en granne som kan göra jobbet, de vågar inte fuska. Det är fördelen att bo mer lantligt, det finns alltid någon i grannskapet som råkar ha just den typen av arbete man behöver få gjort i sitt företag. De som bor i området kan inte fuska sig igenom verksamheten, då får de inga fler jobb.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.