Så jag klippte gräs nån timme ikväll, med min gamla traktorklippare. Plötsligt måste jag stanna för att plocka upp en leksak ur gräsmattan, så jag stannar, lägger ur växeln, kopplar ur aggregatet och kliver av. Precis när knivarna stannar hör jag ett litet pling. Lyfter på utkasttratten och får se det här. Notera bulten som ligger så prydligt intill kniven :surprised:

Skadad traktorklippare med öppen utkasttratt och en bult intill klippkniven på en höstig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
guggen och 19 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Plötsligt måste jag stanna för att plocka upp en leksak ur gräsmattan
Vad var det för leksak?
Förmodligen en Lyckofe :D
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad var det för leksak?
Förmodligen en Lyckofe :D
En lyckofe’?
Nä, det måste såklart varit ett oturstroll!;)
 
Ett trollspö möjligen :cool: Det var en lans till en Kärcher (leksaks-) högtryckstvätt.
 
ullberg
Ser jag rätt i att skruven inte gått av utan lossat hel / skruvat ur sig själv? I så fall är väl tidpunkten den mest rimliga, dylika skruvar är gängade så att de dras åt av den ”normala” rotationsriktningen (oftast genom att vara vänstergängade men antar att man kunde ha omvänd rotation på kniven också) - och således är det just när aggregatet stängs av som skruven är benägen att skruva ur sig själv...

Sen kan man ju ändå undra hur vanligt detta är, gissar inte speciellt vanligt.

/U
 
  • Gilla
cpalm och 11 till
  • Laddar…
richardtenggren
På vår gamla stiga noterade jag en gång att kniven fortsatte rotera efter avstängning, vilket den ju inte bör...

Så jag var nog lite snabbare att uppmärksamma problemet än dig ;)
 
  • Gilla
Hucke
  • Laddar…
Jag råkade ut för något liknande tidigare på säsongen, men märke inget innan den andra kviven hade "klippt" i den som lossnade. De knivarna gick inte att rädda :)
 
Kempa_swe
Jag hade tur som hade på mig arbetsskorna förra sommaren. Bulten brast och kniven slog i stålhättan med bra kraft,
 
  • Wow
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Ett knivigt problem
 
  • Haha
emilbohlin
  • Laddar…
I efterhand blir ju sannolikheten 100%...
 
Jag slog för några år sedan gräs i ett reservat med Husqvarnas största gräsröjsåg och 350 mm treuddig klinga.
Rätt vad det var svishade det till mellan benen och motorn varvade till.
Då hade klingaxeln gått av, klingan kunde jag då ej hitta.
Denna hittades senare av en räfserska 20-25 meter bort.
Detta kändes som att det hade kunnat gått betydligt sämre än det gjorde. :thinking:
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.