Hej,

Vi byggde hus för ca. fem år sedan, det gjordes med "nyckeln i hand" koncept.

Jag märkte precis nyligen att inte alla takuttag har en inyggd "kopp" dit den externa plastdelen med uttag och krok har skruvats fast. Vissa är fastskruvade direkt i gipstaket med två skruvar (se bilderna). Det verkar lite random vilket uttag som har kopp och vilket som är fast direkt i taket med skruv. Finns det några riktlinjer för när man som elinstallatör sätter dit kopp och när man bara skruvar fast direkt i taket?

Är detta korrekt installation? Det känns väldigt flimsigt... speciellt om man skall koppla in något lite tyngre.

Vi har exempelvis en takkrona med 4m kedja upp till ett liknande uttag. Det känns kanske inte helt OK om samma skruvlösning har gjorts även där.
 
  • Omonterade elledningar sticker ut från ett gipstak utan installationskopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastkopp för takuttag och skruv på svart underlag med oöppnad påse av fastsättningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

nä det känns lite himpavimpa. Sitter skruvarna enbart i gipset då? Eller känns det att det drar i nåt trä? Kommer kablarna fram i nåt rör som syns?
 
Hej, tack för svar!

Jo, elröret finns där och avslutas jämnt med taket så den delen ser OK ut i mina ögon.

Jag har inte kollat om det finns en balk där eller ej. Jag antog inte eftersom skruvarna kom ut lätt men jag borde förstås säkerställa det. Igår kväll då jag upptäckte detta blev jag bara så paff eftersom jag förväntade mig en inlagd plastkopp =)
 
Ett takuttag ska klara 15 kg. Det lär det inte göra om det bara sitter i gipsen.
 
Tack för svar!

Jag kollade nu i helgen, det visade sig att uttaget var precis vid en träregel och att skruvarna var i alla fall lite indragna i den.

Jag skaffade längre träskruvar som förankrade uttaget rejält i regeln så nu borde det hålla.
 
  • Gilla
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.