Ok. Ska försöka beskriva min tanke så gott jag kan.
Ska lägga in ett nytt spontat massivt furugolv på det befintliga undergolvet.
Min tanke är att jag ska lägga det i rummet längdriktning och ungefär halvvägs i rummet har vi tagit ner en vägg och satt upp en bärande balk som går tvärs över.
Till min fråga, jag hade velat ha en golvbräda som går under balken i samma riktning. Är det möjligt att få ihop detta med ett spontat golv? Alltså en golvbräda som ligger åt "fel" håll?
Tänker bara att jag får börja lägga golvet utifrån denna golvbrädan?

Mvh Robin
 
Klart att det går att få ihop - Är golvet ändspontat så borde det inte vara några problem att trava på, lite mer jobb och spill kanske beroende på rummets storlek mot brädornas längd.

Är dom inte ändspontade så krävs det nog lite arbete med en överhandsfräs (Och kanske en sänksåg för snyggast snitt vid spont) för att helt enkelt skapa den not och spont som behövs på kortsidorna som möter upp med plankan på tvären.
 
richardtenggren
Jag planerar något liknande, så här skulle jag gjort;

- lägg lite mer än halva rummet (något förbi balken).
- ta sänksågen och såga av det lagda golvet där ”frisen” ska börja, dvs i linje med balken.
-fräs ett notspår i lagt golv.
-lägg frisbrädan.
-lägg resterande golv.

Antar att ditt golv har ändspont, lägger du golvet löpande så får du fräsa anslutningen till frisbrädan. Man kan ju även köra med en lös fjäder men man får ju likväl fräsa anslutande ände om inte en hellängd räcker :)
 
Suveränt! Ja det är ändspontat. Lurar på om materialet kommer räcka för hela längder fram till "frisbrädan" (hade ingen aning om att det heter så) på bägge sidor, men annars så får jag bara lägga det med skarvar tänker jag. Får nog dock en härligare känsla med hela längder.
Tusen tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.