T
Jag ska köpa ny kap/gersåg och väljer mellan Bosch 8 SJL samt Bosch 8 SDE.

Vad skulle ni säga är det främsta fördelarna med SDE:n?
 
Gera åt bägge hållen.
 
T
Stefan N Stefan N skrev:
Gera åt bägge hållen.
Är det allt?
 
T Ejmelie skrev:
Är det allt?

Det är en jäkligt stor fördel för att få ett flöde och slippa vifta med lister.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Jag är nöjd med min SJL men skulle jag köpa ny såg idag skulle jag ta merkostnaden på 1500 kr och köpa en SDE.
 
Redigerat:
T
K Kane skrev:
Jag är nöjd med min SJL men skulle jag köpa ny såg idag skulle jag ta merkostnaden på 1500 kr och köpa en SDE.
Just för att kunna tilta åt bägge hållen?
 
P
SDE har väll bättre byggkvalite med?
Smidigare motor på sidan, bättre klinga och snabbskruv för klingan, Möjlighet att ställa varvtal för olika material etc

Skulle oxå välja SDE före SJL.:)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag sålde av min SJL och köpte SDE, man får som sagt mer saker än bara gering åt bägge hållen men det är främsta vinsten.
 
T
Låter som det kommer bli en SDE med andra ord .
 
Skulle jag köpa en Bosch så skulle jag ta sjl billigare.
Men skulle nog titta åt andra märken eller gå upp i pris och få bättre maskin.
Enligt mig är det inte någon stor skillnad på sde eller sjl
 
Har en 8 SJL sedan ett antal år och måste säga att jag är imponerad över exakthet, byggkvalitet, stabilitet.

Med tillhörande sågbord är det och har varit en riktig arbetshäst för oss, medföljande klinga av mycket bra kvalitet och är fortfarande riktigt vass efter att ha sågat otaliga mängder tryckt virke framförallt vid bygge av ett par altaner. Tvekar inte en sekund att använda samma klinga idag till att såga mer finsnickerimässiga saker typ taklister, blir riktigt bra resultat fortfarande.

Att bara kunna köra vertikalgeringen åt ena hållet ser jag inga större problem med men det beror givetvis på vad man har för behov.
 
T Ejmelie skrev:
Just för att kunna tilta åt bägge hållen?
Japp.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.