kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har ingen missljud iaf
Skumt!

Har du rören synliga på väggen, kan det vara anledningen?
Hörs ju mest på själva rören det där knackandet....

Eller har jag luft i systemet fortfarande som gör att det blir sådant ljud?
Har försökt avlufta och tycker inte det kommer någon luft i någon element.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hmmm vad roligt ingen som sagt nåt om innan, så med andra ord krävs det ännu mer installation.

Nåja vi får väl se hur det blir på vintern, kanske blir mindre temperaturskillnad då.
det är en standardlösning mot knäppningar......
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
det är en standardlösning mot knäppningar......
Ok intressant att det aldrig kommit fram bla på den här tråden. Tänkte på att just en punkt man alltid talar illa om direkt el är knäppande element, men nu blev det visst tvärtom :thinking:

Nåja man vänjer sig väl och får som sagt se hur det blir i vinter.
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Ok intressant att det aldrig kommit fram bla på den här tråden. Tänkte på att just en punkt man alltid talar illa om direkt el är knäppande element, men nu blev det visst tvärtom :thinking:

Nåja man vänjer sig väl och får som sagt se hur det blir i vinter.
kisumisu, om du har köpt ett helt nytt värmesystem med ny värmepump och radiatorer så är det upp till företaget att fixa oljudet. Med en ukv eller omdragning av rören där ljudet uppstår. Hör av dig till dom snarast så dom vet om ditt problem.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu
H H-Thomasson skrev:
kisumisu, om du har köpt ett helt nytt värmesystem med ny värmepump och radiatorer så är det upp till företaget att fixa oljudet. Med en ukv eller omdragning av rören där ljudet uppstår. Hör av dig till dom snarast så dom vet om ditt problem.
Dem säger att det är någon bugg i värmepumpen att på sommartid när själva värmen inte är på så slipper det ut en skvätt hett vatten till cirkulationsvattnet.

Jag vet inte om det nu är sant.

Såg förresten inte ditt svar så har ej svarat tidigare.

Nu finns det problem nr2. Är kanske fel i husets isolering. Men badrummet är +18.
Där inne finns en radiator och handdukstork numera!

Hur skulle ni göra för att få pumpen jobba mer men utan att det blir bastu i övriga rum.
Jag har nu satt termostat till radiatorn som sitter i rummet där rumsgivaren sitter. Har sänkt den termostaten i radiatorn till 2 nu!

Jag har inte heller termostat till alla element. Men fanns i badrummets som jag flyttade för är just där jag vill ha fullt ös med värme!!
Värmen går dit också för då när det börjar knacka så blir elemtet där inne varmt.

Enligt många ska man heller inte använda termostat till elementen. Men blir illa tvungen. Hur gör ni andra som har gamla dåligt isolerade hus??!
 
Per Ola Persson
Jag håller med ovan: har du köpt ett komplett system så ska du inte behöva acceptera knäppningar eller annat oljud. Det kan vara en inställningssak. På varvtalsstyrda värmepumpar så brukar man inte ha en knäpptank, men det kan behövas.
Sedan det där med ojämn värme är att det behöver injusteras. Varje radiator har i kopplet en injusteringsventil där man kan strypa flödet. Värmevattnet tar den lättaste vägen och därför måste man ofta strypa lite på de radiatorer som är närmast för att få tillräckligt flöde längst bort på stammen
Stå på dig och kräv att det ska bli jämn värme och inga knäppningar.
 
kisumisu
Per Ola Persson Peo Easyserv skrev:
Jag håller med ovan: har du köpt ett komplett system så ska du inte behöva acceptera knäppningar eller annat oljud. Det kan vara en inställningssak. På varvtalsstyrda värmepumpar så brukar man inte ha en knäpptank, men det kan behövas.
Sedan det där med ojämn värme är att det behöver injusteras. Varje radiator har i kopplet en injusteringsventil där man kan strypa flödet. Värmevattnet tar den lättaste vägen och därför måste man ofta strypa lite på de radiatorer som är närmast för att få tillräckligt flöde längst bort på stammen
Stå på dig och kräv att det ska bli jämn värme och inga knäppningar.
Tack för svaret! Vad knäppt att man då satte termostatgivaren i det rummet där andra elementet kommer. Om det är lättast där varmt.
 
kisumisu
Får tyvärr inget svar av företaget.

Löste delvis problemet själv.
Pratade med en som kan om värmesystem.

Ändrade i värmepumpen minsta framledning till 40°C. Den var inställt på 20°C.

Nu låter inte rören så förbaskat. Hörs bara små knack ibland. Nu fungerar även handdukstorken som den skall. Den var iskall förut och småljummen ibland men aldrig varm förut.

Däremot fick jag lite väl varmt i huset. Men får väl skaffa termostat till alla elementen som företaget snålat med.
 
kisumisu
Ser nu ut såhär.
Vänster vardagsrummet där termostat inställt på 1 och höger duschrummet där allt går på fullt ös utan termostat.

Men hellre såhär än 22 och 16. Där man duschar får det vara varmt. Men måste få ner tempen lite på övriga huset.
 
  • Digital termometer som visar inomhustemperatur på 24.5°C och utomhustemperatur på 25.0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske kan få feån 20 till 25 gr istället för till 40. Termostater är inte bra.
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Du kanske kan få feån 20 till 25 gr istället för till 40. Termostater är inte bra.
Men frågan är hur man ska få handukstorken varm och värme i duschrummet utan att behöva där ha någon separat elpatron eller elvärme?

Finns inte riktigt någon logik i att ha 1 termostat i ett rum som annars också är varmt. Var ju så det var tänkt ursprungligen att pumpen ska styra all värme ur den.

Kanske funkar det i hus som är byggda på 2000 talet....men hur är det i dessa gamla hus där det är ojämt isolerat?

Visst jag borde nog undersöka isoleringen. Detta problem fanns ju redan med direkt elen. Då hade jag dock endast golvvärme i rummet. Den finns kvar men har ingen lust börja värma rummet med den igen när man har installerat bergvärme för dyra pengar och som blir 1/3 billigare att värma med!

Men man får väl ta till den också ifall det blir problem eller köra öpnna dörrar som man gjorde när man eldade ved i bakugnen!
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Får tyvärr inget svar av företaget.

Löste delvis problemet själv.
Pratade med en som kan om värmesystem.

Ändrade i värmepumpen minsta framledning till 40°C. Den var inställt på 20°C.

Nu låter inte rören så förbaskat. Hörs bara små knack ibland. Nu fungerar även handdukstorken som den skall. Den var iskall förut och småljummen ibland men aldrig varm förut.

Däremot fick jag lite väl varmt i huset. Men får väl skaffa termostat till alla elementen som företaget snålat med.
Med den inställningen så kommer din värmepump gå mycket on / off och slita ut kompressorn i förtid.
Byt till en elektrisk handukstork så du slipper ha värmepumpen i värmelägen på sommaren bara för handdukstorkens skull. När man har en värmepump ska alla radiatorer vara på max. Vill man ha kallare i sovrummen så stryper du dom radiatorerna.
Jag hävdar fortfarande att det är en UKV som du behöver.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men frågan är hur man ska få handukstorken varm och värme i duschrummet utan att behöva där ha någon separat elpatron eller elvärme?

Finns inte riktigt någon logik i att ha 1 termostat i ett rum som annars också är varmt. Var ju så det var tänkt ursprungligen att pumpen ska styra all värme ur den.

Kanske funkar det i hus som är byggda på 2000 talet....men hur är det i dessa gamla hus där det är ojämt isolerat?

Visst jag borde nog undersöka isoleringen. Detta problem fanns ju redan med direkt elen. Då hade jag dock endast golvvärme i rummet. Den finns kvar men har ingen lust börja värma rummet med den igen när man har installerat bergvärme för dyra pengar och som blir 1/3 billigare att värma med!

Men man får väl ta till den också ifall det blir problem eller köra öpnna dörrar som man gjorde när man eldade ved i bakugnen!
Men lösningen på ett problem med knäppningar i rören är ju inte att öka minsta temperaturen i systemet så mycket att knäppningar aldrig uppstår.....det är ju helt ovettigt.

Har du knäppningar, montera en liten tank på framledning.

Handdukstork. Det funkar inte att köra handdukstork på värmesystemet. Montera en elektrisk handdukstork och somna om på den punkten. Kostar inte mycket i drift och värmer handdukarna året runt.
 
kisumisu
H H-Thomasson skrev:
Med den inställningen så kommer din värmepump gå mycket on / off och slita ut kompressorn i förtid.
Byt till en elektrisk handukstork så du slipper ha värmepumpen i värmelägen på sommaren bara för handdukstorkens skull. När man har en värmepump ska alla radiatorer vara på max. Vill man ha kallare i sovrummen så stryper du dom radiatorerna.
Jag hävdar fortfarande att det är en UKV som du behöver.
Ok är ju inte bra då om man sliter kompressorn off and on...jag får väl sänka temperaturen där.

Får se när älgjakten är slut om dem har då tid svara i telefon :thinking:

Då får väl handdukstorken vara har enkom köpt den nyligen till det här systemet.
Börjar inte dra in el där också.
 
Längesen jag var i tittade på denna tråd. Trist att det krånglar. Trots så mycket pengar nerlagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.