Hela den här diskussionen gör mig bara ännu mer övertygad än jag redan är om att dessa omdömen som lämnas om hantverkare på div webbplatser måste tas med en extremt stor nypa salt. Tendensen är att positiva omdömen samlas på hög och att negativa omdömen undertrycks på olika sätt.

I just detta fall ställer jag mig väldigt tveksam till hotet om stämning för förtal, såvitt jag vet är detta aldrig aktuellt mer än i vissa fall där belastande omdömen riktas mot identifierbara privatpersoner på offentliga plattformar. Aldrig mot företag / juridiska personer.

Men jag kan ha fel och låter mig gärna rättas av juridiskt belästa personer.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Nej. Det verkar i det här fallet vara en ensam målare (egen företagare) som mot ett försenat omdöme på 3 år får sämre betyg synligt för allmänheten och på så sätt förlorar framtida kunder. Kan ju ställa till det för företagaren..

Försvarar inte hans svar till TS men så som ni resonerar är helt bakåtvänt och det tyder oftast på noll inblick i hur ett företag kämpar för att kunna ta hand om sitt levebröd
Om vi utgår från att omdömet som TS lämnat är korrekt och resultatet var dåligt, är det då TS som gjort fel eller är det hantverkaren?
Om han förlorar kunder pga att han inte gör ett bra jobb så är det ju något han behöver fixa inte gå på dom som inte är nöjda.
Sen kan man ju tycka att omdömet kommer sent och att hantverkaren borde fått en möjlighet att fixa problemet men om han hade haft lite yrkesstolthet så borde han inte lämnat efter sig ett dåligt utfört jobb oavsett om kunden klagar eller ej.
 
  • Gilla
Långfarare och 22 till
  • Laddar…
Jag har sett extremt många såna här trådar under mina år. På andra forum kopplat till andra yrkesgrupper. Allt jag kan säga är att TS checkar mina punkter för den sluge.

Man beter sig helt enkelt inte som honom efter tre års tid. Vi vet inte ens om han talar sanning.

Försvarar återigen inte företagaren i detta fall. Men att anta att han är skyldig tills motsatsen är bevisad är bara löjligt.

Över 18 eller flera betyg för företagaren på flera sidor och alla betyg är 4 eller 5 - TS är den enda som gett en 1 efter 3 år!

Nu får ni babbla på. lämnar denna tråd
 
  • Gilla
  • Haha
deje19 och 3 till
  • Laddar…
C
davveno1 davveno1 skrev:
Betalade du och "låtsades" vara nöjd? Då är det klart målaren blir förvånad.
Klaga direkt och låt han fixa det du är missnöjd med.
Tycker, beroende på omständigheterna, att TS gör helt rätt. Man får välja sina fajter. Ibland inser man att det bästa alternativet är att bara avsluta jobbet och ta in någon annan för att göra om/göra rätt. I synnerhet om det inte handlar om några stora pengar.

Har själv agerat så några gånger på t.ex. Tradera när man köpt något för en hundralapp eller två och säljaren varit uppenbart oärlig med brister i varans skick. Vem orkar hålla på och bråka om en hundralapp? Jag trycker på missnöjd och går vidare med livet. En del blir sura, men de borde de ha tänkt på innan.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Jag antar att TS undrar över vad han bör göra och i så fall är mitt svar absolut ingenting.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Excel
Lägg upp på hitta.se att målaren nu hotat med stämning.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MichelleW och 35 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Jag har sett extremt många såna här trådar under mina år. På andra forum kopplat till andra yrkesgrupper. Allt jag kan säga är att TS checkar mina punkter för den sluge.

Man beter sig helt enkelt inte som honom efter tre års tid. Vi vet inte ens om han talar sanning.

Försvarar återigen inte företagaren i detta fall. Men att anta att han är skyldig tills motsatsen är bevisad är bara löjligt.

Över 18 eller flera betyg för företagaren på flera sidor och alla betyg är 4 eller 5 - TS är den enda som gett en 1 efter 3 år!

Nu får ni babbla på. lämnar denna tråd
Gjorde en fetmarkering i det du skrev.
Vad menar du med det här? Du kommer med information som åtminstone inte jag kan se har kommit upp i tråden. Hur vet du att det bara är TS som gett en etta?
 
  • Gilla
Kjllek och 16 till
  • Laddar…
Kan du inte dela omdömet? Hade vart intressant att se vad du skrivit som gjort honom så upprörd.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tolkade det som att TS delade omdömet här vilket gjorde det sökbart vilket är onödigt.

Helt rätt att lämna omdöme, konstigt att göra det efter tre år. Dåligt att inte direkt be målaren att göra om när en är missnöjd med resultatet. Hota med stämning märklig reaktion, att däremot erbjuda sig att komma och titta är bra.
 
P PatrikJo skrev:
Gjorde en fetmarkering i det du skrev.
Vad menar du med det här? Du kommer med information som åtminstone inte jag kan se har kommit upp i tråden. Hur vet du att det bara är TS som gett en etta?

Läs igenom tråden. På grund av vad TS skrivit så kunde man på några minuter hitta företaget på Google. Av samtliga betyg denna företagare fått är TS den enda som satt en etta.
 
  • Gilla
Saga Fröjd Lee
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag tolkade det som att TS delade omdömet här vilket gjorde det sökbart vilket är onödigt.

Helt rätt att lämna omdöme, konstigt att göra det efter tre år. Dåligt att inte direkt be målaren att göra om när en är missnöjd med resultatet. Hota med stämning märklig reaktion, att däremot erbjuda sig att komma och titta är bra.
Nej han skrev ju bara vad målaren svarade, inte vad han hade skrivit.

Kan hålla med om att det är märkligt att få en recension efter tre år, men idag får företagare acceptera att bli recenserade på diverse sidor och att folk kollar upp bolag man tänkt anlita. Men det är en balansgång - kan tänka mig att vissa negativa recensioner bottnar i något helt annat än ett dåligt utfört arbete.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ts har lämnat ett negativt omdöme på en målare. Målaren har inte fått chansen att rätta till problemet samt att det var 3år sedan. Det finns inget krav på att be någon rätta till ett fel eller vid vilken tidpunkt man lämnar omdömet. Det är inte så mycket att bråka om. Det är väl upp till var och en hur man vill göra.
När hantverkaren lägger sig så visar det väldigt mycket om den människan. Det är inte moget någonstans.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
Karlia
N Nucky skrev:
Läs igenom tråden. På grund av vad TS skrivit så kunde man på några minuter hitta företaget på Google. Av samtliga betyg denna företagare fått är TS den enda som satt en etta.
Jag som brukar tro att mina googleskills är starka. Tydligen inte. Kanske att jag inte är tillräckligt intresserad av recensionen för att tänka till.
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Läs igenom tråden. På grund av vad TS skrivit så kunde man på några minuter hitta företaget på Google. Av samtliga betyg denna företagare fått är TS den enda som satt en etta.
Ja han hotade väl att stämma alla som satte något annat betyg ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MichelleW och 26 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag som brukar tro att mina googleskills är starka. Tydligen inte. Kanske att jag inte är tillräckligt intresserad av recensionen för att tänka till.
Samma här, eller så har TS lyckats ta bort recensionen. :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.