Det rimliga vore att sänka skatten för alla lågavlönade. Inte att politikerna ska välja vissa tjänster som får denna förmån. Om vi sänkte skatten ännu mer för ännu fler kanske ännu fler skulle få jobb med samma logik?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det märkliga tycker jag är att man, så vitt jag förstår, som svensk även kan få ROT-avdrag även för jobb gjorda på tex ett semesterhus i Danmark, Spanien eller Grekland, dvs hela EU.
Varför skall vår skatt, som vi betalar i Sverige på inkomster tjänade i Sverige, minskas för att vi betalar för arbete utfört i ett annat land?
Fast det är väl varken du eller jag som betalar jobbet på huset i Spanien. Ägaren till huset har ju själv jobbat in skatten han får rot-avdraget från. Däremot förlorar staten på att jobbet utförs i ett annat land. Skatt på löner, sociala avgifter, moms osv..
 
J JohanLun skrev:
Det rimliga vore att sänka skatten för alla lågavlönade. Inte att politikerna ska välja vissa tjänster som får denna förmån. Om vi sänkte skatten ännu mer för ännu fler kanske ännu fler skulle få jobb med samma logik?
Ja, det är ju en idé!
Speciellt givande nu, när politikerna i regeringen tillsammans med Centern och Liberalerna efter jöken (januariöverenskommelsen) tagit bort värnskatten på 5% för sig själva.
 
M MPinje skrev:
Fast det är väl varken du eller jag som betalar jobbet på huset i Spanien. Ägaren till huset har ju själv jobbat in skatten han får rot-avdraget från. Däremot förlorar staten på att jobbet utförs i ett annat land. Skatt på löner, sociala avgifter, moms osv..
Men varför skall min skatt här i Sverige minskas för att jag betalar en spanjor för att han/hon målar fönstren på mitt hus i Spanien?
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om vi sänkte skatten ännu mer för ännu fler kanske ännu fler skulle få jobb med samma logik?
Ja, precis så skulle det bli.
 
J JohanLun skrev:
Det rimliga vore att sänka skatten för alla lågavlönade. Inte att politikerna ska välja vissa tjänster som får denna förmån. Om vi sänkte skatten ännu mer för ännu fler kanske ännu fler skulle få jobb med samma logik?
Sänkt skatt hade säkert gjort nytta i rut-yrkena. Har svårt att se att det skulle göra mycket skilnad för hantverksjobben då de har en tendens att bli ganska kostsamma.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men varför skall min skatt här i Sverige minskas för att jag betalar en spanjor för att han/hon målar fönstren på mitt hus i Spanien?
Det är ju det jag menar. Du vinner på det eftersom du får tillbaka en del av din skatt. Men staten förlorar på det eftersom det inte genererar mer skatt då jobbet utförs i ett annat land.
 
Dina exempel är väl intressanta i teorin, men i verkligheten består ju RUT-arbetare till väldigt stor del av personer som tillfälligt eller permanent migrerat hit enbart för att utföra det jobbet. Ibland tillsammans med sin familj, som lönen inte räcker till för att försörja. Se https://www.svd.se/forskning-rutavdraget-far-inte-avsedd-effekt
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
M MPinje skrev:
Det är ju det jag menar. Du vinner på det eftersom du får tillbaka en del av din skatt. Men staten förlorar på det eftersom det inte genererar mer skatt då jobbet utförs i ett annat land.
Precis och vem är då den där ”staten” som förlorar? Det är rimligen alla andra, eller kanske snarare de som inte nyttjar ROT eller RUT.

Förlorar de verkligen, de tjänar väl också på att svarta jobb blir vita.....

.....och sådär fortsätter diskussionen i all oändlighet.

Klart är nog iaf att de som har flera jobb för att få in till hyran inte tjänar på ROT och RUT.

men då är det någon som invänder att de är just de personerna som tjänar mest.....de är ju just dessa som ofta har ett jobb inom just RUT-sektorn.

och så fortsätter det...ett tag till

sen kommer det alltid någon cool kille som tycker allt e såssigt. Det är ett jävla såssesyetem vi lever i med skyhögt skattetryck....”och va får vi för det”
 
D Derbyboy skrev:
.....och sådär fortsätter diskussionen i all oändlighet.
Ja, sossar verkar vara obildbara. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Dina exempel är väl intressanta i teorin, men i verkligheten består ju RUT-arbetare till väldigt stor del av personer som tillfälligt eller permanent migrerat hit enbart för att utföra det jobbet. Ibland tillsammans med sin familj, som lönen inte räcker till för att försörja. Se [länk]
Men om det är så, så är det ju ett arbete som överhuvudtaget inte skulle utförts om inte RUT fanns.

Om jag betalar 1000 kr för ett RUT arbete. så får jag 300 kr lägre skatt. Min kostnad är 700 kr.

Firman jag betalar till kommer att betala arbetsgivaravgifter för den som utför arbetet. Utföraren kommer att betala inkomstskatt. Den totala beskattningen av de 1000 kr jag betalar är mycket högre än de 300 jag slipper betala i skatt.

OM vi sedan antar att det är så som påstods i första inlägget i tråden, att jag anlitar RUT för att ha tid att arbeta mer, så blir det ju dessutom effekten att jag kommer att arbeta och förhoppningsvis tjäna in de 700 kr jag betalar för tjänsten. Om jag skall få ut 700 kr att betala tjänsten med så får jag betala ungefär 1 500 i skatt och egenavgifter. Det blir avsevärt mer pengar till stat och kommuner än om jag inte hade köpt RUT tjänsten.

Skall tillägga att jag köper inte RUT tjänster.

Men jag tycker att det har blivit en helt annan skattemoral i samhället sedan ROT och RUT systemen infördes. Svartarbete ses inte längre som socialt accepterat. Förr skröts det om hur mycket man kunde lura skattesystemet, det var (inom stora kretsar) socialt accepterat. Om någon smiter från skatt idag, så är det inget man skryter med, om man rör sig i normala kretsar.

Det var för en del år sedan ett rätt roligt inslag på TV nyheterna. En reporter ringde till skattemyndigheten och ville ha information om hur hon skulle göra för att skicka kontrolluppgift till sin privata dagmamma, så att det skulle bli rätt med skatten. Första handläggaren på skattemyndigheten blev helt stum, men skickade samtalet vidare, först den 3e handläggaren som fick frågan var tyst en lång stund, men frågar sedan lite försiktigt "tror du inte att dagmamman blir arg om du skickar en kontrolluppgift?".

Skattemoralen har förbättrats.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
D
Vet inte om det behöver betyda att arbetet inte skulle utföras bara för att det är arbetskraft från utlandet som utför det idag. Det rör sig om ungefär 1/3 av RUT-arbetsplatsen.

idag är arbetsgivaravgiften väldigt liten del för unga, gamla, de som stått utanför arbetsmarknaden osv.

De som kommer hit kortare tid än 6 månader betalar ofta ingen skatt i Sverige, detsamma gäller arbetsgivaravgifterna. De hamnar inte i Sverige.

Det är ju Inte särskilt troligt att det står mellan RUT och sparande. Pengarna hade istället använts för konsumtion, dvs momspengar till Staten.

Jag håller dock till viss del med om att skattemoralen har förbättrats.
 
M MPinje skrev:
Sänkt skatt hade säkert gjort nytta i rut-yrkena. Har svårt att se att det skulle göra mycket skilnad för hantverksjobben då de har en tendens att bli ganska kostsamma.
En städare har lägre omkostnader än en elektriker och Rut ger 50% medan Rot ger 30% och då är det inte konstigt om hantverksjobben blir dyrare. Dessutom kan du i princip ta in vem som helst att städa men inte vem som helst som byter elcentralen. Att skurmedlet är billigare än elmaterialet beror ju på att skurmedlet säljs 100 gånger oftare.
 
D
Sänk all skatt till så nära noll Som möjligt och låt de som använder vägen betala för den, de som har barn i skolan får betala vad det kostar, de som behöver tandställning får betala vad det kostar och inte bara en låg patientavgift.

Ni pratar om att sänka skatten hit och dit men någonstans behöver pengarna hämtas.

Sänk skatten för hantverkare och skippa gratis skolmat. Lugnt för hantverkaren han har ju precis fått skattesänkning men för den som för tillfället inte har jobb då!? Rent ekonomiskt jättebra för hantverkaren men någonstans tror jag det är bättre för hantverkaren om hens barns klasskamrater också kan äta sig mätta på lunchen. Allt kan inte räknas i kronor och ören för den enskilda individen. Det handlar lika mycket om i vilket samhälle vi vill leva.
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
På 70talet anlitade jag barnflicka under ett par år (under väntan på de få dagisplatser som fanns i kommunen). Flickan fick vit lön enl taxa, jag betalade arbetsgivareavgift & sociala avgifter. Det blev inte mycket kvar av min lön men jag kunde behålla mitt jobb (vilket på sikt gynnade min egen pension framöver). Det var då vanligare att betala svart lön vilket gjorde den anställde fullständigt oskyddad. Skattemoralen på den tiden var urkass. Som i tidigare trådsinlägg har ROT och RUT definitivt höjt den allmänna skattemoralen och gynnar, framför allt inom RUT, vita nya jobb för den kategori som annars skulle belasta arbetslöshetskassan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.