Hej,

Ska iväg till plåtslagaren och handla rostfri plåt som stänkskydd vid diskbänken.
Någon som kan rekommendera ett bra lim?
Ska limmas mot en målad betongvägg.

PL400 och PL600 är alldeles för tjocka. Behöver något som gör så att plåten inte "bucklas" där limmet hamnar.

Är kontaktlim för klent?

Hade vart skönt med ett lim som biter direkt, för jag vet inte hur man ska hålla tryck på väggen tills det torkar?

Tacksam för svar!
 
Passa på och fråga plåtslagaren när du är där.
Epoxi 2-komponents kanske skulle funka.
 
Ja lim är ju en hel vetenskap i sig. Min erfarenhet är iaf att kontaktlim inte sitter bra på metall. Jag tror att när man limmar en stor yta av tex metall som är tät så kan man inte ha ett lim där processen bygger på avdunstning utan då bör man ha nått annat, gissningsvis 2 komponent tex epoxi. Men det är svårt att säga hur tät väggen är.
Ja nu blev du ju inget klokare av mitt svar kanske, men det jag försöker säga är välj lim med omsorg och ring tillverkaren om du vill vara säker.
 
Silikon brukar vara bra att limma med, lite tunnare i konsistensen än PL.
 
Silikon använde jag för vår rostria "back-drop". Limmade fast den i reglar och den satt som bara den.
 
Någon speciell silikon?
Silikon känns väldigt trist om man av någon anledning vill byta ut stänkskyddet. Färg fäster ju inte på silikon, och det kan vara otroligt jobbigt att få bort!
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Nu skjuter jag från höften här men Tec7 kanske kan funka, den är övermålningsbar och jag har hört den kallas fantastisk :) Men jag har aldrig använt den själv så jag vet inte.
Annars har 3M väldigt bra dubbelhäftande tejp, det låter fånigt men sitter som f%# och nyper direkt.
 
Jag kom på en idé, tror ni det finns något spraylim som biter bra mot betongvägg? 3M har ju ett gäng.
Med tanke på att det blir en 3,6m lång skiva att limma så vore det smidigt att spraya den!
 
Ja den är ju målad så det borde inte vara ett problem, då kanske plåten är värre. Men spray låter bra tycker jag, bara du får dit nog mycket och kan hålla tryck på en så lång plåt. Lär ju bita ganska fort iofs

Men jag hade nog tejpat om inte plåten är för tunn
Edit: Det hade jag inte alls, blev nyfiken och kollade priset.
 
Redigerat:
Mats-S
Bump!
5221 har läst den här tråden, som inte har något svar, dags för en omstart :)

Har precis limmat 351X50 cm rostfritt stänkskydd mot spånskiva.
Använde pl200 från Jula som ska funka enligt beskrivningen, den var precis lagom trög tyckte jag när jag fäste upp allt. Ingen risk för "bulor" på plåten.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-504038/

Superviktigt är att man stämpar upp plåten så att den får sitta flera dygn innan man lossar på stöttorna ... har läst flera skräckhistorier när man bara "handtryckt" plåten typ en kvart, den verkar sitta ... men kommer på glid efter ett tag ... Nertill satte jag 4 gipsskruv som stöd för plåten så att den inte skulle glida neråt. Vi var 3 pers för att få upp den, 2 som höll och jag som spikade alla stöttorna (som givetvis var förberedda) Tog typ 7 minuter från limming på väggen tills huvudstöttorna var på plats.

Kök under renovering med trästöttor fästa mot väggen ovanför bänkskåp och spis där ett stänkskydd skall monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åker till sommarstället nu en vecka och låter limmet härda i lugn och ro, återkommer med rapport när jag är tillbaka :)
 
Redigerat:
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Den sitter nog, men inte så kul att få bort.
Vilken tjocklek är det på plåten?
 
Mats-S
1mm har jag för mig ... får kolla upp fakturan.
Jag hellimmade inte, utan har punktat lite stort med 30cm cc i höjd och längd (dvs 3 rader i höjd med 30cm mellanrum mellan punkterna). Men jag instämmer, inte kul att riva, man får nog såga bort spånplattan den dagen :cool:
Tillverkaren (Decosteel) rekommenderade konstruktionslim/sättlim så det var bäst att gå på det tyckte jag.

Att jag punktlimmade kommer säkert att innebära att det inte blir 100% thight mot spånskivan, men jag bedömde det som så att det är bara jag som kommer att märka det, för vem går och trycker mot ett stänkskydd?
 
Redigerat:
Mats-S
Avslutar tråden med att meddela att rostfria plåten sitter stabilt på väggen, grymt snyggt slutresultat.

Det är några ställen där man kan förnimma att det är typ 1mm luft mellan plåt och vägg, men absolut ingenting man varken ser eller märker normalt. Men ett tips till dig som ska göra samma resa, limma tätare punkter än vad jag gjorde. Skulle nog gå på typ CC10cm i bredd och höjdledd. Så gjorde jag på sidoplåtarna, och dom sitter stenhårt thight över hela ytan :)

Jag skulle nog även stämpa på ett lite annorlunda sätt. Offra en spånskiva typ 10-13mm som täcker hela plåten och stämpa sedan cc15-20cm mot den. Då får ni ett absolut jämnt tryck fördelat på hela ytan.
 
  • Gilla
kentyts och 1 till
  • Laddar…
Kul med en 6,5-års bump :)
Men hur funkar limmet NoMoreNails?
Någon som provat det för sådana här "omöjliga" limningar?

Har tänkt att använda det för att limma fast plast"fönster" i ett växthus där rutorna bara blåser iväg pga de dåliga klipsen/fjädrarna som skall hålla rutorna på plats, men som inte står emot när det blåser hårt.
 
Mats-S
Står ju att det fäster på speglar, så det borde fästa på plastfönstren i växthuset.
En tub kostar ju bara 65 kr, så har du någon provbit som du kan testa på så är det ju värt att testa. Tror att det är viktigt att göra ren med T-Röd först, jag var supernoga med det när jag limmade rostfria plåtarna.

Återrapportera gärna här, nyfiken på att höra om det funkar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.