S stalf skrev:
1) Därför att det är en starkare fog än t.ex. nedan?
[länk]
svårt att se på byggmax bilden men på beijers bild ser man en rejäl spont
 
@tergo Hur mycket av spånskivan ligger på regeln i dörrhållen? Mina väggar är 7cm tjocka (tunna) så jag kommer sätta upp en 70 regel i dörrhålet. Dock innebär ju det att överlappet bara kommer bli ungefär 3 cm. Känns lite men kanske räcker.
 
Gjorde förövrigt ett litet test igår.

Har tagit upp stor del av golvet förutom kanske 2 kvm. Testade då att lyfta den skivan och skjuta in lite papp under.
 
  • Ett upplyft golvsegment med en rulle papp placerad under i ett pågående renoveringsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Videoklipp med ljud utan papp..
 
Videoklipp med ljud med papp..
 
För att ta upp golvet använde jag cirkelsåg. Mina skivor är 18mm så jag ställde sågdjupet på 17mm och sågade. Sedan var det bara att bryta upp bitarna. Resulterade inte i några skador på cellplasten. På några ställen har dock trälimmet runnit igenom så att skivorna limmats mot plasten. Där följde små bitar av plasten med skivorna.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
S stalf skrev:
@tergo Hur mycket av spånskivan ligger på regeln i dörrhållen? Mina väggar är 7cm tjocka (tunna) så jag kommer sätta upp en 70 regel i dörrhålet. Dock innebär ju det att överlappet bara kommer bli ungefär 3 cm. Känns lite men kanske räcker.
S stalf skrev:
@tergo Hur mycket av spånskivan ligger på regeln i dörrhållen? Mina väggar är 7cm tjocka (tunna) så jag kommer sätta upp en 70 regel i dörrhålet. Dock innebär ju det att överlappet bara kommer bli ungefär 3 cm. Känns lite men kanske räcker.
vilar spånplattan3cm på reglen så borde det räcka
 
Är lite osäker på hur jag ska göra..

Efter ett litet uppehåll har jag nu kunnat ta upp mer av golvet. I dörrhålet till 1 av rummen är golvet sammanhängande utan skarv. Till de andra 3 rummen är det däremot skarvat så att det finns en rörelsefog.

Skarven vilar på cellplasten, det finns ingen regel i dörrhålet, se bild.. I instruktioner och i den här tråden rekommenderas att man har en regel för att stödja skarven.

Väggarna är byggda med 45x45 regel. Längst ned finns en liggande 45 regel mot betongplattan med en plastfilm mellan.

Ska jag försöka få dit en regel eller ska jag låta det vara? Har inte tänkt att byta golvet i angränsande rum. Jag lutar mot att låta det vara som det är.
Dels, känns 45mm inte speciellt mycket att skarva på. Förutsätter att jag fortsätter med väggens dimensioner.
Dels, svårt att skära bort cellplasten och få in regeln halvvägs under golvet i angränsande rummet.
 
  • Golvyta med sammanhängande och skarvat område vid dörrhål, synlig cellplast och rörelsefog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det har fungerat i x antal år utan alltför graverande problem så borde det gå bra att fortsätta på samma sätt.
Antar att det ligger en tröskel över skarven?
 
Lite så jag tänker också. Betydligt enklare också. Japp, tröskel över.
 
@tergo var din betongplatta ojämn på något ställe? Hur löste du det?

Har en yta på ca 120x120 cm där betongplattan är lite djupare. I "botten av pölen" skiljer det ungefär 5 mm mot kanterna. Anledningen till att jag såg det var att det syntes att cellplasten inte var jämn. Så jag tog upp just den skivan för att se om det var skivan eller plattan. Kändes även när man gick där på gamla golvet att det sviktade och det vore ju trevligt att få bort.

1) strunta i det..
2) kan man försöka jämna ut med sand? Kan dock inte riva upp byggfolien som ligger mellan cellplasten och plattan då den även ligger under väggarna. Kan man lägga sand på den?
3) lägga något extra lager lumppapp ovanpå cellplasten just där?
 
när jag byggde så hade jag en svacka i mitt kök ,jag fyllde upp med med lite sand men det funkade bara något år sen hade sanden flyttat på sig.
när jag la om det 2008 så använde jag flyttspackel att jämna ut med och det har funkat bättre
 
Tack för svar! Lite tveksam till att använda sand.

Var det stor yta och vilket djup?
 
S stalf skrev:
Tack för svar! Lite tveksam till att använda sand.

Var det stor yta och vilket djup?
ca 5 kvadratmeter 3-5 mm djup
 
Inte helt olikt det jag har då. Kommer du ihåg vad du använde för flytspackel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.