Jag håller på att bygga en 15 m2 friggebod och behöver hjälp med vad som är bäst rörande ventilation.
Den är isolerad (vägg 95mm, tak/golv 170mm) och skall vara uppvärmd året runt.
Konstruktion vägg från utsida: panel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångspärr, osb, gips.

Vad gäller för bästa ventilation för placering, produktval etc.?

Tack för er hjälp!
 
Hur ska utrymmet användas?

Det minsta är väl tilluftsventil nedtill på ena sidan, och frånluftsventil upptill diagonalt på andra sidan.
 
Jag skulle säga att ventilation behövs om du skall vistas där långa perioder eller då och då ta in blöta saker där. Tar man inte in någon fukt så behöver man inte vädra ut den. Om du planerar att ta in fukt regelbundet så håller jag med om GoForits förslag. Gärna en reglerbar ventil så att du kan stänga när ventilationen inte behövs.
 
  • Gilla
Charran
  • Laddar…
Den skall användas som extrarum för barnen att hänga med kompisar kombinerat med ”hemmakontor”, ganska frekvent användning året runt m.a.o.
Räcker det då med ovan förslag med till- resp. Frånluftsventil?
 
Är den redan isolerad och klar? Annars hade jag nog ökat isoleringstjockleken om du ska ha det som kontor.
 
Ja, den är ju tyvärr klar och har förstått att ytterligare tjocklek hade varit att föredra, men jag får sätta in ett extra element vintertid som ”plan B”!
 
  • Gilla
Andreas T
  • Laddar…
M math_a skrev:
Ja, den är ju tyvärr klar och har förstått att ytterligare tjocklek hade varit att föredra, men jag får sätta in ett extra element vintertid som ”plan B”!
Tycker du att 95 isolering räcker eller det behövs mer ?
Det tar ju på utrymmet i rummet.
 
Jag planerade stugan utifrån 95mm i väggar men har i efterhand fått höra olika bud, bl.a. vissa som ansåg att tjockare vore lämpligt....men jag har kommit så långt i bygget så 95 mm är det och det får bli bra!

Min stora fundering nu var bästa lösning för ventilationen...som verkar vara enligt ovan, självdrag med tilluft nedtill och från upptill...eller!?
 
Upplever du senare att ventilationen inte håller, så går det ju lätt att installera en utdragsfläkt istället för frånluftsventilen.
 
B
M math_a skrev:
Jag planerade stugan utifrån 95mm i väggar men har i efterhand fått höra olika bud, bl.a. vissa som ansåg att tjockare vore lämpligt....men jag har kommit så långt i bygget så 95 mm är det och det får bli bra!

Min stora fundering nu var bästa lösning för ventilationen...som verkar vara enligt ovan, självdrag med tilluft nedtill och från upptill...eller!?

Hur gick det? Kör också 95mm, räknade på det och det kostar kanske 50kr/år i extra värme jämfört med 95+45... (bergvärme). Men ventilation? 3 l/s är ju lämpligt, men fläkt som går så lite? Har en spaltventil i fönstret... men nåt mer extra måste ju till
 
  • Gilla
BailoutBob
  • Laddar…
B Boan skrev:
Hur gick det? Kör också 95mm, räknade på det och det kostar kanske 50kr/år i extra värme jämfört med 95+45... (bergvärme). Men ventilation? 3 l/s är ju lämpligt, men fläkt som går så lite? Har en spaltventil i fönstret... men nåt mer extra måste ju till
Det blev alldeles utmärkt! Håller värme bra, dock kan jag känna att ventilationen kunde varit aningen bättre i vissa lägen (körde med inluft lågt och ut högt enligt tidigare i denna tråd....)
 
  • Gilla
MrX2
  • Laddar…
B
M math_a skrev:
Det blev alldeles utmärkt! Håller värme bra, dock kan jag känna att ventilationen kunde varit aningen bättre i vissa lägen (körde med inluft lågt och ut högt enligt tidigare i denna tråd....)
kollade på fläkt, men en pax går ställa i minst 10l/s och en friggebod behöver bara 3,5l/s..... skulle kunna köra timer på iof
 
10 l/s är väl när den får blåsa helt fritt? Sätt ett spjäll i eller utanför kanalen så kan du strypa flödet ytterligare om det behövs.
 
B
useless useless skrev:
10 l/s är väl när den får blåsa helt fritt? Sätt ett spjäll i eller utanför kanalen så kan du strypa flödet ytterligare om det behövs.
sant. Då kanske det går ner en hel del...
 
M math_a skrev:
Det blev alldeles utmärkt! Håller värme bra, dock kan jag känna att ventilationen kunde varit aningen bättre i vissa lägen (körde med inluft lågt och ut högt enligt tidigare i denna tråd....)
Hej!
Vore kul att se hur du satte ventilationen.
Har byggt nästan exakt likadant med samma isolering och funderar också på ventilationen nu.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.