Maria T
Vi har två granar, gissningsvis 4-5 meter höga, som är precis utanför vårt staket (Gunnebostängsel) och de har nu blivit så höga så skulle gärna vilja bli av med dem. Vi har bott här i 19 år, och till för bara några år sen så kunde vi själva toppa granarna med hjälp av stege, vilket vi också gjorde men det var ju s a s ogjort eftersom granarna skjuter lika höga sidoskott som toppen var vilket vi inte kände till och inte heller tog reda på. Har tuktat granarna en del eftersom de växer in genom vårt staket, men den senaste säsongen verkar ha varit mycket gynnsam och nu börjar åtminstone jag tröttna på dem rejält.

Så igår hade jag en trädbeskärare här eftersom jag till våren vill ta ned några träd på tomten och då vi gick runt så nämnde jag granarna för hen och svaret blir att eftersom de står utanför staketet (likställt med utanför vår tomt) så tar inte företaget det jobbet, men fick tips att jag skulle kontakta kommunen.

Idag ringde jag kommunen och beskrev "problemet" och fick en lång harang om 1) kommunen tar inte ner träd som skymmer fastighetsägares utsikt och 2) jag ska kontakta bygglovsavdelningen om detta. Det sistnämnda fortfarande en gåta för mig, så jag måste nog kontakta dem igen - är det en fråga om "marklov" fast på kommunens mark eller vad?

När vi flyttade hit så fanns inte granarna, knappt, och sen var de väl småskott, och de växte och vi tänkte ett tag att om vi håller dem i schack så är de ett rimligt insynsskydd och sen blev de högre och nu vill jag gärna "kapa" dem till ca 2 meters höjd, men vågar jag göra det? Har mätt stammens omkrets längst ned, 35 cm, så skulle enkelt kunna såga ned dem själv och dra in på tomten och kapa upp, men riskerar jag något då? Såklart att någon granne skulle kunna tänka "hm, igår tror jag att jag såg en gran där" men sen hör till saken att vi är rätt säkra på att vi lät sätta staketet strax innanför tomtgräns, vilket innebär att ungefär halva trädstammen skulle vara på vår tomt.

Över lag är jag glad att det finns lagar och att de ska efterlevas, men det här känns nästan löjligt med tanke på att vi toppat dessa granar under flera år. Nu är jag lite arg på mig själv också att jag inte insåg hur snabbt de skulle bli träd - jag skulle rivit upp skotten när de var små.

Jag skulle inte vara det minsta rätt för att toppa granarna igen, även om det är lite onödigt jobb då de snabbt växer till sig, men det är väldigt svårt att placera en stege där så därav min fråga efter lång utläggning - om jag sågar ned dem, vad om något riskerar jag då? Dryga böter?
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Det finns flera fall där personer har åkt dit på dryga böter för olovlig trädfällning.
Min uppfattning är att kommuner är mycket restriktiva för invånare som framför synpunkter på träd som står på kommunens mark, såvida inte träden skymmer sikt vid vägar eller gångbanor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Påverkar det någon annan?

Om inte "just do it".

Jag är vanligtvis en extrem trädkramare.
Men är ingen påverkad/intresserad/bråkig osv...

/ATW
 
  • Gilla
MatsR59 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
E etompau skrev:
Det finns flera fall där personer har åkt dit på dryga böter för olovlig trädfällning.
Min uppfattning är att kommuner är mycket restriktiva för invånare som framför synpunkter på träd som står på kommunens mark, såvida inte träden skymmer sikt vid vägar eller gångbanor.
Om inte nästa år så kanske nästnästa, kommer grenarna att hänga ut mot vägen och "kanske" störa brevbäraren? Hänger de så kommer de också att vara i vägen för de som går och cyklar. Kanske kan vara ett argument, tack för idén.
 
Maria T
A ArneTW skrev:
Påverkar det någon annan?

Om inte "just do it".

Jag är vanligtvis en extrem trädkramare.
Men är ingen påverkad/intresserad/bråkig osv...

/ATW
Nej, det påverkar ingen annan, bara att det är "tätt" utanför vårt staket och jag vet (som kontaktperson i Grannsamverkan
bl a) att många inbrott sker just där det inte finns insyn från vägen, som skafttomter och på husets baksida.
Jag är också en extrem trädkramare - har fem stora ekar som jag vårdar då fladdermöss och hackspettar älskar dem, likaså två enorma tallar som växer sida vid sida och en galet krokig björk som arboristen undersökte men fann vara frisk och ingen risk för att falla.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B
Vi fick godkänt av kommunen (parkavdelningen) att ta ner några träd men villkoret var att det var en av de firmorna som kommunen har godkänt. Nu visade det sig att en av dem var en jag bodde granne med några år tidigare så han fällde träden men sen fick jag hjälp av en annan kompis att dela upp det. Så fråga på. Förr eller senare måste ju kommunen åtgärda träd. Men det enda kommunen bekostar är om det är träd som riskerar att skada någon....
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Tillägg. Det är ett väldigt litet område med ingen genomfartstrafik där vi bor, och fastighetsägareföreningen har bett att vi (fastighetsägare) ska beskära träd och sly som riskerar att hänga ut och störa gångtrafikanter framför allt, något som inte helt efterlevs. Så jag sa det till kommunen under samtalet och hen blev lite upphetsad, av tonläget att döma, och sa att jag skulle kontakta kommunen som omgående (visst :confused:) upprättar ett ärende att det ska beskäras på tomtnära slänter. Det tror jag så mycket = litet jag vill på.
 
B
Olaglig trädfällning är ett uppsåtsbrott
Fäll skiten, kommer polisen efter något år så säg att det är din tomt.
Åklagaren kan aldrig bevisa att du visste det var kommunens mark.

Folk måste bli mer rejäla och inte vika sig för allt jävla galenskap som dårar på kommun osv tvingar på oss.

Man får inte ta ner träd.
Man får inte renovera ett badrum utan att det ser ut som ett gruppboende.
Mm.mm.....
 
  • Gilla
lmgmags och 4 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Olaglig trädfällning är ett uppsåtsbrott
Fäll skiten, kommer polisen efter något år så säg att det är din tomt.
Åklagaren kan aldrig bevisa att du visste det var kommunens mark.



Folk måste bli mer rejäla och inte vika sig för allt jävla galenskap som dårar på kommun osv tvingar på oss.

Man får inte ta ner träd.
Man får inte renovera ett badrum utan att det ser ut som ett gruppboende.
Mm.mm.....
Håller helt med här!
 
B
Kommunernas drift att härska och begränsa medborgare (skattebetalare) är enorm och tar sig vansinniga proportioner.

Vanligt folk för göra ingenting. Men byggherrar får förtäta till förbannelse.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Olaglig trädfällning är ett uppsåtsbrott
Fäll skiten, kommer polisen efter något år så säg att det är din tomt.
Åklagaren kan aldrig bevisa att du visste det var kommunens mark.

Folk måste bli mer rejäla och inte vika sig för allt jävla galenskap som dårar på kommun osv tvingar på oss.

Man får inte ta ner träd.
Man får inte renovera ett badrum utan att det ser ut som ett gruppboende.
Mm.mm.....
Tur att vi lever i ett rättssamhälle som tar hand om stollarna ellr hur?
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B
E Ellac aluk skrev:
Tur att vi lever i ett rättssamhälle som tar hand om stollarna ellr hur?
Rättssamhälle.....nja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.