Hallå!

Har en fundering jag skulle vilja ha råd kring. Bor i ett hus byggt på 50-talet. Finns tilluftsventiler under fönster i sovrum och frånluftsventiler uppe vid taket i sovrum och badrum från vilka det går etinitrör till murstock. Nu funderar jag på att täppa igen frånluftsventilerna i sovrummen. Jag kan ingenting om ventilation.

Tidigare ägare har (som en åtgärd för att sänka radon tror jag) installerat pax-fläktar på frånluftsventilerna i badrumen. Det finns ingen central fläkt eller FTX. Huset har bergvärme om det spelar roll. När pax-fläktarna går igång på högre varvtal vid fukt känner jag att det blåser in luft i frånluftsventilerna i sovrummen.

Anledningen att täppa till frånluftsventilerna är dels att jag tänker att ventilationen kanske blir mer effektiv om inte delar av luften blåses tillbaka i huset och dels att jag är lite nojjig för att det blåser in luft genom etinitrör till barnens rum. Vad tror ni? Riskerar jag att minska ventilationen totalt och på så vid höja radonhalten?

Tacksam för råd!
Frånluftsventil i taket från ett hus byggt på 50-talet med vitmålad ram och mörka gallerrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Helt rätt. Inga frånluftsventiler i sovrum! Speciellt inte om det kommer in luft från tex badrum där. Det påverkar även frånluften från badrum då den ska få ett bra drag och hitta raka vägen upp och ut.
 
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Det är troligen inte så att det blåser badrumsluft rakt genom skorstenen ut i dina ventiler.
Men däremot blir det för stort undertryck i huset och för att ersätta den luften som fläktarna blåser ut så är den enklaste vägen in dina stora fina skorstenskanaler som går rakt ut i friska luften.

Fläktarna trumfar alltså självdraget i kanlerana och luftströmmen vänder, börja med att kontrollera att alla friskluftventiler är rena och ordentligt öppna, släpper du in tillräckligt med luft på rätt ställen kan du ha självdragsventilerna öppna och ha maximal luftväxling.

Du kan enkelt kolla om det fungerar genom att ha ett fönster öppet när fläktarna går på max, då borde det inte blåsa in i skorstenskanalerna.
 
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Tack för tips! Testade att öppna fönstren helt men det blåser fortfarande in luft genom frånluftsventiler när t ex köksfläkten är på. Kan ett alternativ vara att installera någon slags backventil som tillåter luftflöde åt endast ett håll? Eller är det enklare att täppa igen frånluftsventilerna och har någon tips på hur jag enklast gör det utan att bråka alltför mycket med etinitrören?
 
Krokben
Lånar tråden lite (ursäkta)
Sitter lite i samma sitts från 57. Har frånluft i sovrummet och vägg i vägg har jag ett badrum, funderar på att sätta en paxfläkt i badrummet men är livrädd att fukten bara åker in i sovrummet. Jag inbillar mig att draget i badrummet blir bättre om man stänger i sovrummet med? Eller är det en tankevurpa? Om jag kopplar paxen mot lampans tändtråd så den bara går för fulla muggar när lampan är tänd, kommer den stillastående fläkten hindra draget nämnvärt?
 
Låna på! Kan meddela att i mitt fall kommer varken fukt eller matos in med luften som blåser in i frånluftsventilerna så vitt jag kan känna. Verkar gå separata rör från varje frånluftsventil direkt till murstock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.