Sök lagfart. Även om köpet inte är fullgjort.
då testar ni hur ert kontrakt tolkas av inskrivningens jurister och ser de det inte som fullbordat men att det ändå finns ett giltig kontrakt får ni vilande lagfart. Då blir det offentligt och t ex kronofogden ser att en överlåtelse har gjorts. Dvs ni blir skyddade vid en eventuell utmätning av säljaren.
 
  • Gilla
pete_rask och 2 till
  • Laddar…
P
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja precis lite så vi misstänker också att tex dom har ett lån på huset dom vill skita i att lösa och ta hela köpesumman och använda till annat dom bor för tillfället i danmark tex
Är du säker på att de har lagfart på huset?
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Hej vi är mitt i ett husköp där vi fick lite förhinder när sista köpeskillingen skulle betalas pga det var ett privat husköp så banken krävde värdering och att en mäklare skulle sköta köpet.
Allt sådant ordna vi och allt är ok från vår sida men det gick över tillträdelse datumet lite mer än en vecka. Och nu vägrar dom sälja huset och vill häva kontraktet.

Och nu till kontraktet där finns ingen hävningsklausul som säger att säljaren kan häva köpet och inte heller har dom skrivit något om att det ska upprättas köpebrev. Där står enbart att när köpeskillingen betalas och säljaren kvitterat mottagning av pengarna vill kontraktet vara giltigt.

Har vi rätt som påstår vi fortfarande har rätten att köpa huset?
Hej
Vet efter ett husköp som vi själva som köpare ville häva - att köparen kan häva köpet, medan säljaren inte kan det. Detta om båda parter har skrivit under på köpet, vilket ni borde ha gjort annars hade ni inte erlagt handpenningen, tänker jag. Alltså, jag kollade detta juridisk. Så kolla med en jurist
 
R roli skrev:
Enligt inlägg #154 skall han träffa en jurist kl 16:00 idag.
Ah! Missade. Sorry.
 
P Porsvant skrev:
Är du säker på att de har lagfart på huset?
Kan svara istället för honom. Dom har det. Hade en tråkig stund över på jobbet. Och med hjälp av ett fåtal nyckeldetaljer i tråden hittade jag objektet. Personerna står i övrigt skrivna på en hyresrätt.

Begärde ut allmän fastighetsinformation så får vi se om inteckningar finns på objektet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fagerkvinna och 9 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja så länge de inte är en privat uthyrning tydligen
Du nämnde att de har flera fastigheter. De har möjligen inte fler hyresgäster också? Privatuthyrningslagen gäller endast den första hyresgästen. Övriga hyresgäster har automatiskt besittingsrätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Spännande och se vad juristen säger
 
T TVR skrev:
Ser Mäklare till att skatten blir betald? Det tror jag knappast, varför skulle dom det?
Nej, inte just dom, men om dom fixar ett ordentligt kontrakt vars uppgifter förs in i bankens system, så blir det lättare för skattemyndigheten att undersöka ifall säljarna försöker smita undan skatt. Såsom jag tolkar säljarna i detta fall har dom skrivit ”hyrköp” och sen vill dom ha pengarna på flera olika konton (i olika banker antar jag). Det skulle kanske vara möjligt att stuva undan handpenning +hyra hos en bank , men ta huvuddelen hos en andra bank. Så skulle man använda pengarna hos den andra banker, vilket kanske blir 700000(totalen)- 4*10000(hyra) - 70000(deposition), vilket blir 590000kr som redovisat som försäljningsvärde, vilket ger en skatt på ca 5500.

Jag vet inte om det går att göra exakt på detta sätt, men det borde ju finnas en dubiös idé bakom kravet på att betala till flera konton, och skriva ”hyrköp” där man ”räknar av” hyran från köpet.
 
Fairlane
T Teddielee skrev:
Hej
Vet efter ett husköp som vi själva som köpare ville häva - att köparen kan häva köpet, medan säljaren inte kan det. Detta om båda parter har skrivit under på köpet, vilket ni borde ha gjort annars hade ni inte erlagt handpenningen, tänker jag. Alltså, jag kollade detta juridisk. Så kolla med en jurist
Nja, det beror ju på vad avtalet säger. Ofta har man med en öppen besiktningsklausul i avtalet och då kan köparen häva avtalet inom den föreskrivna tiden. Finns inget sådant inskrivet så kan inte köparen häva.
På samma sätt kan man skriva in i kontraktet att säljaren kan häva om köparen inte betalar.

Problemet här är ju att kontraktet är skrivet så uselt så man kan tolka det på mängder med olika sätt, köparen på ett, säljaren på ett annat, jag på ett tredje, du på ett fjärde etc. Det känns lite som att man skrivit ihop ett kontrakt på en servett på fyllan...
 
  • Gilla
Nageek och 4 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Nej, inte just dom, men om dom fixar ett ordentligt kontrakt vars uppgifter förs in i bankens system, så blir det lättare för skattemyndigheten att undersöka ifall säljarna försöker smita undan skatt. Såsom jag tolkar säljarna i detta fall har dom skrivit ”hyrköp” och sen vill dom ha pengarna på flera olika konton (i olika banker antar jag). Det skulle kanske vara möjligt att stuva undan handpenning +hyra hos en bank , men ta huvuddelen hos en andra bank. Så skulle man använda pengarna hos den andra banker, vilket kanske blir 700000(totalen)- 4*10000(hyra) - 70000(deposition), vilket blir 590000kr som redovisat som försäljningsvärde, vilket ger en skatt på ca 5500.

Jag vet inte om det går att göra exakt på detta sätt, men det borde ju finnas en dubiös idé bakom kravet på att betala till flera konton, och skriva ”hyrköp” där man ”räknar av” hyran från köpet.
Hyrköp är inte jättevanligt men det förekommer så det är ingen alarmerande på något sätt.
Därtill har du helt fel i dina antaganden om hur köpeskilling redovisas till skattemyndighet.

När du ansöker om lagfart skickas kontrakt/köpebrev/gåvobrev/bodelningshandling in till inskrivningsmyndigheten som har som enda uppgift att registrera denna typen av ärenden. De registrerar köpeskillingen och skickar ut denna uppgiften till skatteverket som kommer lägga med denna uppgift på säljarnas deklaration.
Vilka pengar som sätts in vart spelar absolut ingen som helst roll när det kommer till skatten, det handlar uteslutande om vad som är skrivet på köpekontraktet.
På kontraktet står det 700.000kr, då är det 700.000kr som kommer registreras som köpeskilling och som kommer ligga till grund för skatteverket.
Naturligtvis förbehållet att det tänkta köpebrevet skulle speglat kontraktets uppgifter men det kan vi ju självklart inte veta vad som var planen med då köpebrevet inte skrivits.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Nej, inte just dom, men om dom fixar ett ordentligt kontrakt vars uppgifter förs in i bankens system, så blir det lättare för skattemyndigheten att undersöka ifall säljarna försöker smita undan skatt. Såsom jag tolkar säljarna i detta fall har dom skrivit ”hyrköp” och sen vill dom ha pengarna på flera olika konton (i olika banker antar jag). Det skulle kanske vara möjligt att stuva undan handpenning +hyra hos en bank , men ta huvuddelen hos en andra bank. Så skulle man använda pengarna hos den andra banker, vilket kanske blir 700000(totalen)- 4*10000(hyra) - 70000(deposition), vilket blir 590000kr som redovisat som försäljningsvärde, vilket ger en skatt på ca 5500.

Jag vet inte om det går att göra exakt på detta sätt, men det borde ju finnas en dubiös idé bakom kravet på att betala till flera konton, och skriva ”hyrköp” där man ”räknar av” hyran från köpet.
"vilket kanske blir 700000.......

Hahaha, eller kanske inte, hur kom du fram till en skatt på ca. 5 500 kr???
 
lnilsson lnilsson skrev:
Nej, inte just dom, men om dom fixar ett ordentligt kontrakt vars uppgifter förs in i bankens system, så blir det lättare för skattemyndigheten att undersöka ifall säljarna försöker smita undan skatt. Såsom jag tolkar säljarna i detta fall har dom skrivit ”hyrköp” och sen vill dom ha pengarna på flera olika konton (i olika banker antar jag). Det skulle kanske vara möjligt att stuva undan handpenning +hyra hos en bank , men ta huvuddelen hos en andra bank. Så skulle man använda pengarna hos den andra banker, vilket kanske blir 700000(totalen)- 4*10000(hyra) - 70000(deposition), vilket blir 590000kr som redovisat som försäljningsvärde, vilket ger en skatt på ca 5500.

Jag vet inte om det går att göra exakt på detta sätt, men det borde ju finnas en dubiös idé bakom kravet på att betala till flera konton, och skriva ”hyrköp” där man ”räknar av” hyran från köpet.
Som sagt, skattemässigt spelar det ingen roll vilka konton pengarna går in på. Det kan möjligen vara ett sätt att gömma undan pengarna från kronofogden.

Det är lite skillnad mot om ett företag vill att du betalar till något konstigt konto. Där gör ju företagaren sin bokföring, och kan "stryka" en faktura ur bokföringen, får han då dessutom bort pengarna så de aldrig finns registrerade hos firman, så är hela transaktionen kolsvart och svår att upptäcka för en revisor. Men i fastighetsaffärer registreras affären av lantmäteriet. Det går inte att gömma transaktionen.
 
Lite oroad vad hjälpen sa då ts inte meddelat något mer. Måtte de inte förlora pengar....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TVR skrev:
"vilket kanske blir 700000.......

Hahaha, eller kanske inte, hur kom du fram till en skatt på ca. 5 500 kr???
om säljarna ska betala reavinstskatt så är ju den 22% av vinsten/mellanskillnaden dvs. 700k-570k= 130k. 22% av 130k är 28,6 kkr. Men om dom på något sätt lyckas få hyran och handpenningen att hamna i nån annan bank och hävdar att det inte hörde till köpeskillingen , så skulle köpeskillingen bli omkring 590k (såvida jag räknat rätt), vilket ger en skatt på 4,4kkr. (5,5kkr var lite fel).

jag vet inte om man kan lyckas med detta, men jag försöker förstå varför dom absolut vill ha pengar till ett annat konto...:thinking:
 
lnilsson lnilsson skrev:
om säljarna ska betala reavinstskatt så är ju den 22% av vinsten/mellanskillnaden dvs. 700k-570k= 130k. 22% av 130k är 28,6 kkr. Men om dom på något sätt lyckas få hyran och handpenningen att hamna i nån annan bank och hävdar att det inte hörde till köpeskillingen , så skulle köpeskillingen bli omkring 590k (såvida jag räknat rätt), vilket ger en skatt på 4,4kkr. (5,5kkr var lite fel).

jag vet inte om man kan lyckas med detta, men jag försöker förstå varför dom absolut vill ha pengar till ett annat konto...:thinking:
Det de ville ha till ett annat konto var ju nån straffavgift pga förseningen om jag fattat rätt, så de vill väl hålla de pengarna vid sidan av för att de är rädda att behöva skatta dem.
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.