I lördags löste ena av 2 jfb (jag bortrest) ena sonen fick iaf igång elen igen, han ville minnas något hände när han skulle dra ut brödrosten. Köpte därför en ny brödrost, döm av min förvåning att jfb löser efter c 20-30 s uppvärmning. Slet ur alla förbrukare kaffebryggare, diskmaskin etc, samma fel, jfb bryter efter 20-30 s .

Hmm, tänkte jag, jag har ju 2 st jfb så jag provade ett uttag i tvättstugan som ligger under den andra jfb , samma 20-30 s går innan jfb smäller där.

Kan jag verkligen fått en ny brödrost som har jordfel, eller är det jfb som spökar ? Brödrosten drar c 1300-1550 W enligt manual.

De jfb som är monterade av elektrikern är av märket Motron och vill minnas jag läst att de "blev felaktigt" S-märkta och hann börja säljas innan de blev underkända pga seg reaktionstid.

Provade gamla brödrosten idag och jfb löser inte trots att jag körde kaffebryggaren samtidigt på samma uttag.

Någon som har någon idé om orsak ?

Nya brödrosten , eller dags att byta jfb (de var nog 12 år sedan gamla centralen byttes ut), har ingen isolationsprovare, men kanske dags att köpa en.

Som synes ligger bergvärmepumpen på en vanlig jfb, bör man inte ha en med högre tröskelvärde för värmepump ?

(Ska ta med nya brödrosten till sommarstugan imorgon och se om jfb löser även där.)
 
  • Två elcentraler med jordfelsbrytare och säkringar, märkta för olika hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Motron jordfelsbrytare med teknisk specifikation och testknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fusion skrev:
Kan jag verkligen fått en ny brödrost som har jordfel
Allt tyder på det. Inte helt osannolikt idag skulle jag påstå med alla bristfälliga produkter på marknaden.

Det är nog inget generellt fel på dina JFBer. De är av rätt typ och uppför sig nog precis som de ska.

Att du har en bergvärmepump under dessa JFBer tyder på att de inte är lastgamla och överkänsliga. Man kan inte säga generellt vad för typ av JFB som en bergvärmepump kräver, det får man läsa sig till i bruxet om det står något.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Allt tyder på det. Inte helt osannolikt idag skulle jag påstå med alla bristfälliga produkter på marknaden.

Det är nog inget generellt fel på dina JFBer. De är av rätt typ och uppför sig nog precis som de ska.

Att du har en bergvärmepump under dessa JFBer tyder på att de inte är lastgamla och överkänsliga. Man kan inte säga generellt vad för typ av JFB som en bergvärmepump kräver, det får man läsa sig till i bruxet om det står något.
Jo, nog var det brödrosten, jfb löste i stugan också, så det blir reklamation imorgon.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.